سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

نتایج بررسی ها نشان می دهد، التهاب مزمن پوست بر اثر تماس مداوم پوست با ماده حساسیت زا می تواند به بروز تومور بینجامد.

ارتباط حساسیت به ایمپلنت ها با سرطان

سلامت نیوز: نتایج بررسی ها نشان می دهد، التهاب مزمن پوست بر اثر تماس مداوم پوست با ماده حساسیت زا می تواند به بروز تومور بینجامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت رونامه خراسان، برخی بیمارانی که ایمپلنت فلزی در نزدیک پوست دارند، ممکن است دچار جوش های پوستی مزمن بر اثر تماس مداوم پوست با ماده حساسیت زا مانند فلزات نیکل، کبالت و کرومیوم شوند که به صورت جوش های ریز بروز می کند و می تواند منجر به نوعی سرطان پوست شود به عنوان مثال جراح برای خانمی که نیاز به جراحی قوزک پا داشت از یک میله فلزی ایمپلنت استفاده کرد، این بیمار در نزدیکی قسمت ایمپلنت دچار جوش های ریز شد.

جراح تشخیص داد که وی به نیکل موجود در ایمپلنت حساسیت دارد اما این جوش های ریز ادامه پیدا کرد و چند سال بعد به یک نوع سرطان پوست نادر به نام آلسرمارژولین «زخم مارژولین» Marjolins ulcer تبدیل شد. در آزمایش هایی که روی نمونه های آزمایشگاهی انجام شد، محققان دریافتند که التهاب مزمن پوست بر اثر تماس مداوم پوست با ماده حساسیت زا می تواند منجر به ایجاد تومور شود.

سوالی که پیش می آید، این است که قبل از هر نوع به کارگیری ایمپلنت آیا بیمار باید تحت آزمایش حساسیت به فلز قرار گیرد؟

به گفته یک پروفسور از دانشگاه واشنگتن، واکنش حساسیت تماس با واکنش حساسیت به موادی مانند گرده و موی حیوانات متفاوت است.

حساسیت تماسی موقعی رخ می دهد که ماده حساسیت زا نزدیک پوست قرار می گیرد یا با پوست تماس پیدا می کند.

به گزارش سایت «نیوزویک»،جوش های ریز پوستی در واکنش به نیکل نمونه شایع تماس های حساسیت زا است. محققان می گویند در مورد این بیمار احتمالا، مقداری نیکل از ایمپلنت به بافت نشت پیدا کرده و حتی پس از برداشتن ایمپلنت در پوست باقی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha