معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام ورود این وزارتخانه به عرصه پیشگیری و آموزش جوانان در برابر اختلالات روانی گفت: آمار دقیقی از شیوع اختلالات روانی نمی‌توان ارائه داد چون این مسائل طیف متنوعی را شامل می‌شوند.

حسن امامی رضوی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: وزارت بهداشت با راه‌اندازی اداره سلامت اجتماعی بنا دارد از این پس برنامه‌های پیشگیری و كنترل اختلالات روانی و رفتاری را در جامعه عمق و گسترش بیشتری بدهد و در این حوزه فعال تر شود، محوریت این برنامه‌ها جوانان هستند كه بیشتر در معرض آسیب‌های رفتاری قرار دارند.
وی گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و این سلامت فقط ابعاد جسمی را شامل نمی‌شود بلكه سلامت روانی و اجتماعی جامعه نیز مد نظر است، سازمان‌های دیگری هم البته در این حوزه وظیفه دارند مانند سازمان بهزیستی یا سازمان ملی جوانان اما ممكن است رویكرد این دستگاه‌ها بیشتر برخورد با آسیب‌دیدگان یا اقدامات انتظامی باشد اما رویكرد وزارت بهداشت سلامت محوری و پیشگیری از بروز اختلالات روانی در جامعه است.
وی افزود: نگاه كلی توجه به عوامل اجتماعی موثر برسلامت است كه برای ساماندهی آنها همكاری همه دستگاه‌های اجرایی لازم است. وزارت بهداشت بنا دارد از این پس درحوزه پیشگیری از آسیب‌های رفتاری و اختلالات روانی و به خصوص آموزش مردم به ویژه جوانان در این زمینه وارد شود.
وی در پاسخ به این پرسش كه اختلالات روانی چقدر در كشور شیوع دارد، گفت: آمار دقیقی در این باره نمی‌توان اعلام كرد زیرا اختلالات روانی شدت و ضعف دارد و طیفی از اختلالات و بیماری‌ها را شامل می‌شود، برخی ممكن است نیازمند مصرف دارو باشند یا نباشد، برخی ممكن است گرفتار تنش‌های روحی باشد و برخی دیگر نیز ممكن است از نظر سلامت روان بین طیف بیماری و سلامت قرار گیرند.
وی گفت: آنچه مسلم است این است كه زندگی ماشینی و گسترش شهرنشینی و استرس‌های زندگی امروزی، درصد اختلالات روحی و روانی را افزایش داده است اما نمی‌توانیم آمار دقیقی در این مورد اعلام كنیم.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا آمار شیوع 15تا 20 درصدی بیماری‌های روانی در كشور را كه كارشناسان روانپزشكی اعلام می‌كنند قبول دارید، یا نه گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت نمی‌توانیم این آمار را تائید كنیم چون این اختلالات طیف وسیعی دارند اما هشدار به جوانان و آموزش آنان در دستور كار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha