"خودتان را دوست داشته باشید" جمله ای کلیشه ای که اغلب افراد به درستی آن اعتقاد دارند اما در عمل کردن به آن ناتوان هستند.

3 راه مفید برای اینکه یاد بگیریم خود را دوست داشته باشیم

سلامت نیوز: "خودتان را دوست داشته باشید" جمله ای کلیشه ای که اغلب افراد به درستی آن اعتقاد دارند اما در عمل کردن به آن ناتوان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنازندگی، برخی گمان می کنند دوست داشتن خود کار ساده ایست و بر این باور هستند که تمامی کنش ها، واکنش ها و کل زندگیشان بر همین اصل بنا شده است، اما خود را دوست داشتن کاریست دشوار که به شدت برای رشد شخصیت فرد اهمیت دارد. بنابراین توصیه می شود به جای آنکه تنها از عشق به خودتان صحبت کنید راهکارهایی عملی برای رسیدن به آن به کار گیرید؛ در این گزارش از سه روشی برای اینکه یاد بگیریم چگونه خود را دوست داشته باشیم صحبت می شود:

به خودتان بیش از سایرین اهمیت بدهید

این راهکار به نظر ساده می رسد، اما بسیاری ما به راحتی از کنار آن عبور می کنیم چون گمان می کنیم اهمیت به خود نوعی خودخواهی است یا اینکه نیازهای ما اهمیتی ندارند. فراموش نکنید در نظر گرفتن و مهربانی با خود نه تنها نشان دهنده خودخواهی نیست بلکه نشان از نگرانی شما نسبت به احساسات و عواطف شما است. بنابراین از خودتان مراقبت کنید همان گونه که از کودک یا بهترین دوست خود مراقبت کنید.

مرزهای خودتان را حفظ کنید

فهرستی از نیازهای عاطفی خود، مسائلی که برای شما مهم هستند، آنچه شما را ناراحت می کند و آنچه اگر نادیده گرفته شود به احساسات شما آسیب می زند و شما را خشمگین می کند تهیه کنید. این فهرست می تواند شامل نکاتی باشد مانند اینکه دوست دارید شنیده شوید، دوست دارید دیگران به موفقیت های شما اهمیت دهند یا اینکه می خواهید به کسی تکیه کنید؛ شک نکنید هر چه برای شما مهم موضوع قابل اهمیتی است. بنابراین زمانی که فردی به این مرزهای تعیین شده توسط شما تعصی کند یا آنها را نادیده بگیرد شما به خوبی متوجه می شوید؛ به احساسات خود اهمیت دهید زیرا آنها به شما می گویند چه چیزی درست است و چه چیزی غلط.

هر آنچه که برای تحقق خود واقعیتان نیاز دارید انجام دهید

در وهله افراد تعیین کنید که چه چیزی حال شما را خوب می کند، هر چه باشد اهمیتی ندارد مهم این است که شما از احساس خودتان زمانی که مشغول انجام آن هستید آگاه باشید. به عنوان مثال: ممکن است شما در محیط کار خود احساس خستگی کنید ولی زمانی که در باغچه با گیاهان سرگرم هستید بسیار خوشحال و مسرور باشید، یا هر گاه مشغول خواندن یا نوشتن شعری هستید احساس شعف کنید. پس هر آنچه شما را خوشحال می کند را بیابید و تلاش کنید آن را انجام دهید، اگر احساس کردید از انجام خسته شدید تلاش کنید تغییر موضع دهید و بر روی کار دیگری تمرکز کنید. شاید شما نیاز داشته باشید آخر هفته ها با دوستان خود جمع شوید و به یک رستوران بروید، یا شاید دوست دارید آخر هفته خود را تنهایی به دیدن آثار یک گالری هنری بگذرانید. مهم این است که کار مورد علاقه خود را انجام دهید، این موضوع به شما کمک می کند احساس بهتری به خودتان داشته باشید و در نهایت خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

منبع: psychologytoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ارزو ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    1 0
    سلام بابا من ته خودخواهی و خودشیفتگیم اصلا کسی برام مهم نیس عاشق خودمم ب کسی واسه محبت کردم بهم احتیاجی ندارم اصلا کسی رو نمیبینم که بخواد حرفاش برام مهم باشه یا نباشه هرکس هرچی بگه زود میبخشم بهش لبخند میزنم تهشم خونسردیمو میبینه خودش معذرت خواهی میکنه واااااای اینقدر خوبه که نگو کلا قید ادما رو میزنی حس خیلی عالیه وقتی از کسی انتظار نداری خوب هر حرفی هم بزنن برات اصلا مهم نیس فقط میخندی و میری موفق باشید