مدیر كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مرحله آزمایشی شربت تریاك تمام شده است و با موافقت وزیر بهداشت و دبیر كل ستاد فاز اجرایی درمان با شربت تریاك برای معتادان تریاكی از 3 ماه آینده شروع می‌شود.

سعید صفاتیان در گفت‌و‌گو با فارس افزود: جلسه تصمیم‌گیری درباره شربت تریاك هفته گذشته با حضور وزیر بهداشت و سردار احمدی مقدم، دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر تشكیل شد و موافقت شد كه درمان با این شربت از 3 ماه آینده وارد فاز اجرایی شود زیرا نتایج فاز اول و دوم تحقیق شربت تریاك اثربخشی آن را تأیید كرده است.
وی گفت: اكنون فاز سوم تحقیق درباره شربت تریاك با هزار نفر آغاز شده است اما ادامه این تحقیق دیگر برای اجرایی شدن پروژه ضرورت ندارد زیرا فاز اول و دوم این تحقیق نشان داد كه 60 درصد معتادان تریاكی بر روی درمان با شربت تریاك مانده‌اند و به این ماده جواب دادند.
وی افزود: گر چه در فاز تحقیقاتی شربت تریاك معتادان به هروئین و كراك نیز قرار گرفتند اما گروه هدف درمان با شربت تریاك، فعلاً معتادان تریاكی هستند به خصوص این كه در زمان حاضر برای این گروه هیچ ماده جایگزین درمان وجود ندارد.
دبیر كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: تصمیم‌گیری درباره این كه چه تعداد معتاد تریاكی بعد از 3 ماه آینده در سال جاری تحت درمان با شربت تریاك قرار گیرند و وسعت اجرای این طرح در این مرحله چقدر باشد به نظر كمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر موكول شده است كه قرار است شخص وزیر بهداشت نیز به علت اهمیتی كه برای این مسئله قائل است در این جلسه شركت كند.
وی گفت: جلسه تصمیم‌گیری نهایی درباره شروع اجرای درمان با شربت تریاك طی 2 هفته آینده برگزار می‌شود و اجرای این طرح از 3 ماه آینده قطعی است، از نظر ستاد مرحله پایلوت و آزمایشی شربت تریاك تمام شده است.
وی افزود: نظر محقق طرح تحقیقاتی شربت تریاك نظر ستاد نیست و از نظر ما لازم نیست مرحله آزمایشی شربت تریاك یكسال دیگر طول بكشد، اجرای این طرح قطعاً از 3 ماه آینده شروع می‌شود و تعداد بسیار بیش‌تری از هزار نفری كه محقق این پروژه اعلام كرده در سال جاری تحت درمان با شربت تریاك قرار می‌گیرند.
وی اضافه كرد: البته آمارهایی كه در گذشته از سوی برخی مسئولان مبنی بر درمان چند صد هزار معتاد با شربت تریاك در سال جاری اعلام شده بود نیز درست نیست ولی فعلاً نمی‌توانم آمار دقیق افرادی كه امسال تحت درمان با شربت تریاك قرار می‌گیرند را اعلام كنم زیرا به تصمیم و نظر كمیته درمان ستاد بستگی دارد.
صفاتیان گفت: درباره نشت شربت تریاك به جامعه در گروه افراد غیر از معتادان تحت درمان نیز نگرانی نداریم زیرا این ماده به صورت مایع و شربت است و نقل و انتقال آن به آسانی متادون نیست، ضمن این كه شربت تریاك در مراكز مجاز درمان اعتیاد به صورت كنترل شده و تحت نظارت دقیق توزیع می‌شود.
وی افزود: از نظر تولید شربت تریاك برای معتادان تحت درمان نیز هیچ مشكلی نداریم و شركت تولید كننده شربت تریاك هر چقدر كه طرح جلو برود ظرفیت و توان تولید دارد.
مدیر پروژه تحقیقات شربت تریاك در گفتگو با فارس اعلام كرده بود كه تحقیق بر روی شربت تریاك به یك سال كار آزمایشی دیگر نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha