محققان به میزان بالای تغییر و تبدیل خاطرات کودکی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی این فراموشی نگاه می‌کنند، چراکه حجم بالایی از تجارب جدید به این معناست که بخشی از حافظه‌های اولیه به گوشه‌ای رانده می‌شود.

سلامت نیوز: محققان به میزان بالای تغییر و تبدیل خاطرات کودکی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی این فراموشی نگاه می‌کنند، چراکه حجم بالایی از تجارب جدید به این معناست که بخشی از حافظه‌های اولیه به گوشه‌ای رانده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، شما به جمعیت شاد و خوشحالی که اطراف‌تان جمع شده‌اند، خیره می‌شوید و نگاه کنجکاوانه‌ای به کیک شکلاتی که پیش روی‌تان است، می‌اندازید و بعد به محض اینکه همه شروع می‌کنند به خواندن «تولدت مبارک...» با دو دست‌تان روی کیک می‌کوبید و حسابی به همش می‌ریزید. چه کسی خاطره اولین جشن تولدش را به یاد دارد؟ این طبیعی است که تجربه‌های اولیه زندگی خودتان را، هر قدر هم که مهم و تاثیرگذار باشند، فراموش کرده باشید.

خیلی‌ها نمی‌توانند خاطرات اولیه زندگی خود را به یاد بیاورند، مگر اینکه توسط دیگران بازگو شده یا از طریق عکس‌ها و... نشان داده شوند. این پدیده‌ای است که دانشمندان به آن فراموشی کودکی (Childhood amnesia) می‌گویند. درحالی که ممکن است دومین جشن تولد خود را با جزئیات فراوانی تا چند ماه بعد از آن هم به یاد بیاورید، ولی بعد از یک سال همه آنها را به کلی از یاد می‌برید. 

محققان به میزان بالای تغییر و تبدیل خاطرات کودکی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی این فراموشی نگاه می‌کنند، چراکه حجم بالایی از تجارب جدید به این معناست که بخشی از حافظه‌های اولیه به گوشه‌ای رانده می‌شود. 

در یک بررسی مشخص شد که کودکان تا سه سالگی می‌توانند رویدادهای مهمی را که برایشان در یک سال گذشته اتفاق افتاده است به یاد بیاورند. میزان بالای یادآوری تا هفت سالگی ادامه داشت. شرکت‌کنندگان در این بررسی بیش از 72 درصد از همان خاطراتی را به یاد آوردند که در سه سالگی به یاد آورده بودند. در سنین 8 یا 9، اکثرا حدود 35 درصد از تجربه‌های زندگی‌شان در سه سالگی را به خاطر می‌آوردند. 

محققان اشاره می‌کنند که این تغییر، به این خاطر است که با افزایش سن کودکان، حافظه‌های آنان هم به شیوه‌ای تغییر شکل می‌یابد. در هفت سالگی، کودکان خاطرات خطی را در ذهن ذخیره می‌کنند؛ خاطراتی را که تا حدی به درک مختصری از زمان و فضا برمی‌گردد. یادآوری اتفاقات و دسته‌بندی کردن آنها در این دوره، ممکن است سبب فراموشی اجباری شود؛ فرآیندی که موجب می‌شود هرچه افراد سن و سال بیشتری پیدا کنند خاطرات اولیه عمرشان به نوعی هرس شود، چراکه در ذهن خود جزئیات مشخصی را از دیگر رویدادها به یاد می‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha