سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12449

متخصصان در پژوهشی حیرت انگیز دریافتند كه حتی یك سر پرمو هم تاثیر محافظتی بسیار اندكی برای پوست سر در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی دارد.

 جزئیات این پژوهش در مجله «فتوكمیستری و فتوبیولوژی» منتشر شده است.

پژوهشگران در این تحقیق جدید ادعا كردند كه موارد بسیاری زیادی از سرطانهای پوستی ملانوم روی پوست جمجمه بروز می‌كند به طوری كه 13 درصد از موارد ابتلا به ملانوم را تشكیل می‌دهد.

هم اكنون این سوال برای متخصصان پیش آمده كه اشعه فرابفنش چطور از میان موها نفوذ كرده و به پوست سر می‌رسد.

برای دستیابی به این نتیجه، یك تیم پژوهشی بررسی كرده است كه چه مقدار از پرتوهای فرابنفش خورشیدی از یك كله پر از مو عبور كرده و به پوست سر می‌رسد.

پژوهشگران در این تحقیق فاكتورهای مختلف از جمله زوایه‌های مختلف تابش نورخورشید به سر، در ساعات مختلف روز و حتی رنگهای موهای افراد را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند كه رنگ مو در این زمینه تاثیری ندارد اما موهای كوتاه ممكن است نقش محافظتی بیشتری نسبت به موهای بلند داشته باشند.

پژوهشگران می‌گویند؛ شاید علت این تفاوت آن است كه موهای بلند خودشان را می‌اندازند و در نتیجه پوست سر بیشتر در تماس با تشعشعات قرار می‌گیرد.

به طور كلی پژوهشگران دریافتند كه مو تنها 5 تا 17 درصد نقش محافظتی دارد كه به میزان قابل توجهی كمتر از متوسط تاثیر كرم‌های ضد آفتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha