بررسی آمارهایی دخل و خرج مردم نشان می دهد، دهک های درامدی ثروتمند 14.5 برابر دهک های درآمدی فقیر پول خرج می کنند.

3.2 درصد هزینه مردم از فروش لوازم زندگیشان تامین می شود

سلامت نیوز: بررسی آمارهایی دخل و خرج مردم نشان می دهد، دهک های درامدی ثروتمند 14.5 برابر دهک های درآمدی فقیر پول خرج می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد 24 درصد خانوارهای ایرانی در شرایطی زندگی می کنند که هیچ کدام از اعضای آنها کار نمی کنند. این عدد در سال 1383 یعنی پیش از حضور دولت محمود احمدی نژاد تنها 15.5 درصد بوده است. همین گزارش می گوید که در سال 92، حدود 6.4 درصد مردان و 4 درصد از زنان در خانوارها بدون برخورداری از شغل، درآمد داشته اند. 57 درصد خانوارهای ایرانی نیز تنها توسط یک نفر اداره می شود.
آمار فقر1


بررسی آمارها تایید می کند فاصله درآمدی دهک اول ( فقیرترین) با دهک دهم (ثروتمندترین) به بیش از 81 میلیون تومان در سال رسیده است. براین اساس خانواده های ثروتمند به میزان 14 برابر بیشتر از خانوارهای فقیر در سال پول خرج می کنند. این اتفاق هم در شرایطی رخ می دهد که خط فقر در شهرهای بزرگ به عدد یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. البته برخی کارشناسان اقتصادی مانند راغفر اعتقاد دارند خط فقر واقعی در شهرهای بزرگ 2 میلیون و 500 هزار تومان است. در همین حال بررسی ها نشان می دهد طی سال 92 بیشترین میزان هزینه های زندگی مردم به خرید گوشت تعلق داشته است. در این سال 6.1 درصد هزینه های مردم در این حوزه صرف شده است. چندی قبل نیز رئیس اتحادیه دامداران خبر از کاهش 40 درصدی مصرف گوشت در کشور داده بود. مدتی پیشتر نیز مرکز آمار ایران اطلاعاتی را منتشر کرده بود که از کاهش تولید و افزایش هزینه های دامداران خبر می داد. براساس اطلاعات بانک مرکزی 26.3 درصد از هزینه های مردم صرف خوراکی ها و آشامیدنی ها می شود.

بررسی بودجه خانوار

در بین اقلام گروه هزینه خوراکیها و آشامیدنیها بیشترین سهم از کل هزینه ناخالص (معادل 6.1 درصد) متعلق به هزینه انواع گوشت بود. پس از آن به ترتیب هزینه میوه های تازه با 4.4 درصد، سبزی های تازه با 3.2 درصد، شیر و فرآورده های آن و تخم پرندگان با 3.1 درصد، آرد، رشته و غلات با 2.6 درصد و انواع نان و بیسکویت با 1.9 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که 34.1 درصد از کل هزینه ناخالص یک خانوار (حدود 97074 هزار ریال) مربوط به گروه هزینه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها بود که نسیت به سال قبل 36.4 درصد افزایش داشته است. نکته قابل توجه در بررسی های بانک مرکزی به نوع درآمدهای خانوارهای ایرانی مربوط است.


بررسی بودجه خانوار
براین اساس در بین درآمدهای پولی ناخالص خانوار، درآمد از مزد و حقوق بخش دولتی و عمومی 23.9 درصد، درآمد از مزد و حقوق بخش خصوصی 24.3 درصد، درآمد از مشاغل آزاد کشاورزی 50.9 درصد، درآمد از مشاغل آزاد غیرکشاورزی 38.3 درصد، درآمدهای متفرقه 26.2 درصد و درآمد حاصل از فروش کالاهای دست دوم 36.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. براین اساس مردم در سال 92 به میزان قابل توجهی بیش از سال های گذشته اقدام به فروش وسایل زندگی خود کرده اند. در نهایت نیز 3.2 درصد از هزینه های زندگی آنها از این طریق تامین شده است.

 هرچند طی یک سال و نیم گذشته تلاش های بسیاری برای کاهش شکاف طبقاتی میان مردم ایران انجام شده است ولی در نهایت بازهم ثروتمندان 81 میلیون تومان بیش از فقرا درآمد داشته اند. . براین اساس یک خانوار با بعد 2.70 نفر جمعیت در طول سال گذشته حدود 6 میلیون و 442 هزار تومان برای هزینه های زندگی خود شامل؛ خوراک و پوشاک، دخانیات، حمل و نقل، تفریح، بهداشت و درمان، تحصیل و ... صرف کرده است.

بررسی بودجه خانوار

این در حالی است که هزینه زندگی دهک بالای درآمدی ساکن در مناطق شهری با بعد 3.74 نفر جمعیت در مدت مشابه بیش از 87 میلیون و 711 هزار تومان بوده است. ثروتمندان ایرانی سال گذشته 53 میلیون تومان بیشتر از متوسط هزینه های یک خانوار شهری هزینه زندگیشان کرده اند. طی یک سال و نیم گذشته نرخ رسمی تورم بیش از 21 درصد کاهش داشته است. دولت با کاهش نرخ تورم تلاش می کرد تا وضعیت شکاف طبقاتی را کاهش دهد. آخرین عددی که از شاخص فلاکت منتشر شده نیز نشان می دهد عدد این شاخص روی 363 هزار م ایستاده است. پیش بینی ها نشان می دهد این عدد تا پایان سال 1394 به 362 هزارم می رسد. در شرایطی که چنین پیش بینی محقق شود، وضعیت عمومی خانوارهای طبقه متوسط هم بهبود پیدا می کند.

بررسی بودجه خانوار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha