پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1245

عمل ترمیم همزمان چند ضایعه عروقی قلب شامل دریچه، قوس صعودی و بای‌پس كوراكت با استفاده از روش معروف به "مشهدی" برای نخستین بار در كشور روز چهارشنبه در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد انجام شد.

جدیدترین تكنیك جراحی قلب در مشهد اجرا شد

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، ابداع‌كننده این عمل جراحی در دنیا دكتر احمد رجایی خراسانی فوق تخصص قلب و تراكس است كه پس از ‪ ۳۰‬سال اقامت در آمریكا حدود دو سال می‌باشد كه به وطن بازگشته است.

وی پس از این عمل جراحی پنج ساعته در جمع خبرنگاران گفت: دریچه آئورت بیمار ‪ ۵۰‬ساله مرد حدود هشت سال پیش تعویض شده بود و اكنون در حالی كه دریچه مصنوعی داشت دچار اتساع شدید آئورت به طول ‪ ۱۲‬سانتیمتر و همچنین ضایعه كوراكتاسیون(تنگی آئورت مادرزادی) در بخشی دیگر از آئورت بود.

دكتر رجایی با این توضیح كه آئورت بزرگترین شریان بدن است كه خون را از قلب به اعضای مختلف می‌رساند افزود: دو ضایعه مذكور یكی در خلف و دیگری در قسمت جلوی آئورت ایجاد شده بود.

این پزشك فوق تخصص قلب و تراكس اظهار داشت: درمان این ضایعات پیچیده است و در روش قدیمی همراه با گذاشتن گرافتهایی(لوله شریان) از آئورت به قسمتهای پایینی این رگ و نزدیكی حفره شكم، با دشواری انجام می‌شد.

وی افزود: اما در روش جدید یك گرافت را بالای آئورت نزولی بطور موازی با قوس آئورت در بین دو ضایعه، قرار دادیم.

او از جمله مزایای كاربرد این روش جراحی را سادگی عمل، كاهش خونریزی، زمان كمتر و انجام عمل تنها با یك برش عنوان كرد.

وی گفت: تاكنون پنج عمل جراحی با این روش در بیمارستانهای مختلف شهر مشهد انجام شده كه حال همه بیماران خوب و رضایتبخش است و نام این روش به دلیل اینكه برای نخستین بار در دنیا در مشهد انجام شده به نام "مشهدی" به ثبت رسیده است.

او افزود كه هم‌اكنون بطور هفتگی حدود ‪ ۲۰‬عمل جراحی قلب را در بیمارستانهای مختلف مشهد انجام می‌دهد.

دكتر رجایی انگیزه‌اش از مراجعت به ایران و شهر مشهد در كنار بارگاه امام هشتم(ع) را خدمت به هموطنان عنوان می‌كند و می‌گوید این نذر را از مدتها پیش داشته‌ام.

این پزشك متخصص در مورد تجهیزات بیمارستان فوق تخصصی رضوی وابسته به آستان قدس رضوی هم گفت: این بیمارستان از نظر تجهیزات و خدمات رسانی قابلیت رقابت با بیمارستانهای كشورهای پیشرفته دنیا را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha