مدیربالینی کلینیک های درمان بیماری های پا درکشور گفت: ایران جزو چهار کشور اول دنیا است که مردمش با مشکلات جدی کف پا همچون اختلالات قوس کف پا مواجه هستند.

سلامت نیوز: مدیربالینی کلینیک های درمان بیماری های پا درکشور گفت: ایران جزو چهار کشور اول دنیا است که مردمش با مشکلات جدی کف پا همچون اختلالات قوس کف پا مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا « مرتضی جلالی فخر» اظهارداشت : از هر چهار ایرانی سه تن دارای اختلال اندام های تحتانی همچون کف پا و زانوها هستند و بررسی های یک دهه اخیر نشان می دهد در زمان حاضر میلیون ها ایرانی به نوعی در قوس کف پا اختلال دارند.

این پزشک متخصص افزود : پاشنه فرد به دنبال ایجاد اختلال در قوس کف پا به سمت خارج بدن انحراف می یابد و از آنجا که کل سیستم اسکلتی بدن به یکدیگر متصل است این انحراف می تواند بیومکانیک کل بدن - از پا گرفته تا ستون فقرات – را تحت تأثیر قرار دهد.

مدیربخش درمان بیماری های پا دربیمارستان مدائن تهران؛ دردهای مزمن پا، انحراف انگشت شصت، درد پاشنه ، پیچ خوردگی های مکرر مچ پا، آرتروز زانو و بیرون زدگی بین مهره ای دیسک کمر را از جمله مشکلات ناشی از اختلال های بیومکانیک بدن برشمرد.

به گفته جلالی فخر با تشخیص به موقع و زودهنگام مشکلات مربوط به قوس پا و در مواقع مورد نیاز تجویز کفی ها و تمرین های ویژه می توان از بروز اختلالات بیومکانیک بدن و عوارض ناشی از آن نیز جلوگیری کرد.

مدیربالینی کلینیک های درمان بیماری های پا در کشورتصریح کرد: به دلیل استفاده از کفش های نامناسب و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی در حوزه اسکلتی، عضلانی( مانند بیش از حد ایستادن، کارکردن و اضافه وزن ) اختلالات مربوط به قوس کف پا در خانم ها بیشتر از مردان دیده می شود.

وی بیماری های مزمن نظیر دیابت، آسیب های ناشی از تروما و ضربه و ضعیف شدن ربات ها و عضلات را از عواملی دانست که منجر به کاهش قوس پا می شوند.

جلالی فخر در خصوص درمان مشکلات قوس کف پا افزود:درمان خاصی تا قبل از چهار سالگی درباره این بیماری انجام نمی شود برای اینکه عضلات و استخوان ها باید رشد کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر فردی با علایمی نظیر درد و انحراف در زانو یا انحراف در پاشنه پا آن هم با میزان زیاد مراجعه کند تا 14 سالگی امکان دارد با استفاده از کفی ها، کفش های طبی و ورزش درمانی از تشدید این اختلال بتوان جلوگیری کرد اما برای درمان قطعی در موارد شدید باید از عمل جراحی نیز استفاده شود.

وی به والدین توصیه کرد: در سنین مدرسه و تا زمانی که هزینه درمان کمتر است فرزندان خود را مورد غربال گری پا و ستون فقرات نیز قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha