رییس انجمن قلب و عروق ایران گفت: تغییر سبک زندگی بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر بویژه قلبی عروقی است.

سلامت نیوز: رییس انجمن قلب و عروق ایران گفت: تغییر سبک زندگی بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر بویژه قلبی عروقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فریدون نوحی در همایش بین المللی بازتوانی قلبی در اصفهان افزود: در سبک زندگی مطلوب نباید سیگار کشید، باید ورزش کرد و غذای سالم خورد.

وی با بیان اینکه بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است اظهار کرد: از هر 10 نفر که در سال 2012 فوت کردند سه نفر بدلیل بیماری های قلبی عروقی بوده است.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دو عامل اصلی مرگ و میر در دهه گذشته در جهان را ایست قلبی و سکته مغزی عنوان و تصریح کرد: در سال 2012 حدود 68 درصد از عامل مرگ و میرها، بیماری های غیرواگیر بود که نسبت به سال 2000 میلادی حدود هشت درصد افزایش داشته است.

وی تعداد کل مرگ و میر در ایران در سال 2010 را 351 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: 47 درصد از این مرگ و میرها بدلیل بیماری های غیرواگیر بوده است.

رییس همایش بین المللی بازتوانی قلبی گفت: با مقایسه آمار دلایل مرگ و میر در ایران به این نتیجه می رسیم که سهم بیماری های غیرواگیر از 57 درصد در سال 1990 به 76 درصد در سال 2010 رسیده است.

نوحی افزود: البته جای خوشحالی دارد که سهم بیماری های عفونی از 26 درصد در سال 1990 به 14 درصد در سال 2010 کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین سهم مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و حوادث از 22 درصد در سال 1990 به 9 درصد در سال 2010 کاهش یافته است.

مشاور وزیر بهداشت به تلاش نظام سلامت کشور برای افزایش امید به زندگی اشاره و اظهار کرد: اکنون سن امید به زندگی در میان زنان 73 و در مردان 70 سال است.

وی از جمله عوامل افزایش سن امید به زندگی در ایران را کاهش نرخ مرگ و میر در کلیه سنین و همچنین کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و مادران باردار اعلام کرد.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم سن امید به زندگی در کشورمان را به 80 سال برسانیم باید از بیماری های قلبی عروقی، کلیه و کبد و انواع سرطان پیشگیری کنیم و حوادث و تصادفات را کاهش دهیم.

رییس انجمن قلب و عروق ایران با اشاره به بازتوانی قلبی گفت: این موضوع، فرایندی است که به بیماران کمک می کند از حالت بیماری به سلامت برگردند و کیفیت زندگی آنها افزایش یابد.

نوحی افزود: در بازتوانی قلبی باید روی مساله آموزش، تغییر سبک زندگی و ارائه مشاوره سرمایه گذاری کرد تا توانایی های عملی بیمار افزایش یابد.

نخستین همایش بین المللی بازتوانی قلبی روز سه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز به کار کرد.

این همایش به همت مرکز تحقیقات بازتوانی قلب پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با همکاری فدراسیون جهانی قلب (WHS) و انجمن بین المللی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و بازتوانی به مدت سه روز تا اول آبان امسال برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha