یافته‌های محققان نشان می‌دهد: انجام ورزش‌های منظم در طی بارداری، طول مدت مرحله دوم زایمان را کوتاه می‌کند.

صدیقه فروهری با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پژوهشی با عنوان «تاثیر برنامه آموزشی ورزش منظم بر پیامد حاملگی» آورده است: هر خانم باردار تغییرات فیزیولوژیک عمیق و چند گانه‌ای را در سیستم اسکلتی عضلانی متحمل می‌شود که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روند بارداری و زایمان وی داشته باشد.

پژوهش‌های گوناگون بیانگر این مطلب است که آموزش‌های لازم جهت آگاهی از این تغییرات و نحوه مقابله صحیح با آن‌ها، تاثیر قابل توجهی بر بهبود پروسه بارداری و زایمان دارد.

از آنجا که گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد ورزش‌های زمان‌بندی شده منظم طی حاملگی سالم پیامد نامطلوبی بر مادر و جنین ندارد و جهت پیشگیری از برخی عوارض موثر می‌باشد، این پژوهش به منظور بررسی این اثرات بر مادر و جنین و پیامد حاملگی طراحی شده است.

این مطالعه بر روی 64 خانم باردار مراجعه کننده به بیمارستان حافظ و زینبیه شیراز انجام شد و بعد از تکمیل فرم‌های اطلاعاتی اولیه، آموزش تمرینات و ورزش های منظم طی هشت مرحله برای آن‌ها اجرا شد.

سپس 65 خانم که شرایط مشابه با این گروه داشتند اما در طول بارداری ورزش و تمرینات منظم را انجام نداده بودند و جهت زایمان به بیمارستان‌های فوق مراجعه كرده بودند، به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند که در نهایت روند زایمان و پیامد حاملگی در دو گروه با یکدیگر مقایسه شد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که در طی زایمان و لیبر، متوسط طول زمان مرحله دوم زایمان در گروه مطالعه 13 دقیقه کمتر از گروه شاهد بود که با اختلاف دو گروه معنی دار بود.

در 31 درصد افراد گروه مطالعه، طول مدت مرحله دوم زایمان کمتر از 30 دقیقه بود که در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی داری داشت و در گروه شاهد، 27 درصد خانم‌ها زایمان به روش واکیوم همراه با برش پرینه داشتند که 14 درصد بیشتر از گروه مورد مطالعه بودند که بین دو گروه اختلاف معنی دار وجود داشت.

در نتیجه انجام ورزش‌های منظم طی بارداری، طول مدت مرحله دوم زایمان را کوتاه می‌كند، خطر نیاز به زایمان همراه با واکیوم و عوارض آن را کاهش می دهد و بر زمان تولد نوزاد اثر نامطلوبی ندارد.

گفتنی است، محمد ابراهیم پارسانژاد، زهرا یزدانپناهی و مریم رایگان فرد از دیگر ارائه‌دهندگان این پژوهش علمی بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha