هر چه فصل پاییز پیش می رود و زمستان نزدیک می شود تعداد افراد که از گرفتگی و ملال آور بودن روزهای زندگیشان شکایت دارند بیشتر می شود.

سلامت نیوز: هر چه فصل پاییز پیش می رود و زمستان نزدیک می شود تعداد افراد که از گرفتگی و ملال آور بودن روزهای زندگیشان شکایت دارند بیشتر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، به نظر می رسد هم زمان با تغییر فصول به پایان رسیدن 6 ماهه نخستین سال باید منتظر افزایش تعداد کسانی باشیم که به افسردگی مبتلا می شوند. اما چه ارتباطی میان تغییر فصل و افزایش یا کاهش افسردگی در میان مردم وجود دارد؟

روانشناسان می گویند: تغییر فصل ها در برخی افراد منجر به بروز اختلال عاطفی فصلی می شود، پدیده ای که با نام هایی هم چون افسردگی زمستانی و افسردگی تابستانی نیز خوانده می شود. تحقیقات اخیر دانشمندان در این حوزه نشان داده است، تغییرات شیمیایی درون مغز اصلی ترین دلیل ابتلا به چنین مشکلی است. تحلیل اسکن های مغز افرادی که به اختلال عاطفی فصلی دچار شده بودند ثابت کرده است، میزان انتقال دهنده های عصبی درون مغز انسان در طول زمستان کاهش چشم گیری پیدا می کند.

کاهش میزان انتقال دهنده عصبی از آن جهت اهمیت دارد که این مواد شیمیایی وظیفه کنترل کردن سروتونین در طول تابستان و زمستان را بر عهده دارند. از آنجایی که سروتونین نقش مهمی در شادی و ایفا می کند کاهش میزان آن در مایع مغزی نخاعی و بافت مغزی احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. این در حالی است که عملکرد مغز در طول تابستان به نحو کاملاٌ متفاوتی استو سروتونین اصولاً کاهش نمی یابد، بنابراین یکی از مهم ترین دلایل افزایش آمار افسردگی در پاییز و به خصوص زمستان تغییر ساختار شیمیایی مغزی است و نه عوامل محیطی، اجتماعی یا فردی.

منبع: تایم


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha