رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی گفت: زنان باردار و شیرده یک و نیم تا دو برابر بیشتر از سایر زنان به دریافت روزانه ید نیاز دارند.

سلامت نیوز: رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی گفت: زنان باردار و شیرده یک و نیم تا دو برابر بیشتر از سایر زنان به دریافت روزانه ید نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر فریدون عزیزی در افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم گفت: در زمان بارداری فعالیت غده تیروئید افزایش می یابد و همچنین هورمون هایی که از جفت ترشح می شود، با تحریک این غده، سبب افزایش بیشتر فعالیت آن می شود.

وی افزود: بنابراین نیاز زن باردار به تولید هورمون های تیروئید بیشتر می شود و از آنجایی که بخش عمده هورمون های تیروئید را ید تشکیل می دهد، اگر ید به اندازه کافی در بدن نباشد، هورمون تیروئید به اندازه و کیفیت مناسب تولید نمی شود.

عزیزی ادامه داد: در زمان شیردهی نیز مقداری از ید از طریق شیر مادر دفع می شود بنابراین باید زن باردار یا شیرده دو برابر بیشتر ید دریافت کند.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم گفت: نیاز زنان باردار به دریافت ید با مصرف نمک یددار تامین نمی شود و تصور اینکه مصرف نمک یددار به تنهایی می تواند این نیاز را برطرف کند، اشتباه است.

عزیزی ادامه داد: از این رو به وزارت بهداشت توصیه کرده ایم در قرصهایی که به عنوان قرصهای تقویتی برای زنان باردار و شیرده تجویز می شود، 150 میکروگرم ید اضافه شود.

وی با بیان اینکه میزان ید نمک یدار کاهش یافته و حتی برخی نمکها فاقد ید هستند، خواستار نظارت بیشتر مسئولان در این زمینه شد.

عزیزی یادآور شد: نتایج تحقیقات صورت گرفته در استانهای کشور نشان می دهد که در هفت استان کشور از جمله تهران و به ویژه در جنوب تهران کمبود شدید ید وجود دارد.

وی گفت: حدود 23 سال پیش اقدامات گسترده ای در سطح کشور برای یددار کردن نمکها و رفع نیاز مردم به این ماده صورت گرفت و با موفقیت زیادی همراه بود اما به تدریج به دلیل نبود نظارتهای کافی این روند با مشکلاتی روبه رو شده است.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در مورد عامل افزایش دیابت در ایران نیز توضیح داد: مهمترین عامل افزایش دیابت در سالهای اخیر در ایران، کم تحرکی، چاقی و رژیم غذایی نامناسب بوده است.

عزیزی اظهار کرد: در کشورهایی که متوسط وزن افراد آن بیشتر است، میزان ابتلا به دیابت بیشتر اما در کشورهای درحال توسعه که وزن جامعه طبیعی یا کمتر از حد طبیعی است، میزان ابتلا به دیابت کمتر است.

وی با بیان اینکه نوع تغذیه نیز در ابتلا به دیابت بسیار تاثیرگذار است، افزود: غذاهای دارای کالری و چربی زیاد، نیز جزو عوامل خطرزای دیابت هستند.

عزیزی در مورد فشار خون و مصرف دخانیات نیز اظهار کرد: این عوامل نیز در بروز دیابت تاثیرگذار هستند اما به عنوان عامل مهم و عمده آن به شمار نمی روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha