یک روان‌پزشک با اشاره به کاشته شدن نابه جای بافت آندومتر رحم در مناطق غیر از رحم (اندومتریوز) و تاثیر این بیماری بر کیفیت زندگی مبتلایان گفت: ‌در درمان بیماری آندومتریوز علاوه بر جنبه‌های جسمی، جنبه‌های روانی و اجتماعی نیز باید مورد توجه باشد.

درد مزمن لگن و مقاربت دردناک از علائم بیماری اندومتریوز است

دکتر بهزاد قربانی، عضو هیات علمی پژوهشکده ابن سینا در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح بیماری آندومتریوز گفت: کاشته شدن نابه جا و غیرطبیعی بافت آندومتر رحم (جدار داخلی رحم) در مناطقی غیر از رحم مانند لوله‌های رحمی، لگن، تخمدان‌ها و غیره منجر به خونریزی‌های ماهانه در این مناطق شده و با درد زیادی همراه است.

به گفته دکتر قربانی، درد مزمن لگن، ‌مقاربت جنسی دردناک و ناباروری از علایم سه گانه بیماری اندومتریوز هستند که هر کدام از این علایم در کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: درد مزمن لگن در بیماری اندومتریوز منجر به محدودیت‌های حرکتی شده و سبب مشکلات زیادی در راه رفتن و حرکت کردن می‌شود. در مجموع محدودیت حرکت، کیفیت زندگی در بیماران اندومتریوز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بدانید : رابطه جنسی دردناک تا چه حد شایع است؟

دکتر قربانی با بیان اینکه بیماری اندومتریوز، روابط جنسی زوجین را مختل کرده و سبب دور شدن زندگی زناشویی از حالت عادی می‌شود؛ گفت: هر نوع مقاربت جنسی برای مبتلایان به اندومتریوز دردناک و غیر قابل تحمل است.

این روان‌پزشک با اشاره به تبعات روانی ناباروری ناشی از اندومتریوز گفت: ‌فرد مبتلا به اندومتریوز از یک طرف با بیماری و عوارض ناشی از آن درگیر است و از طرف دیگر تبعات روانی - اجتماعی ناباروری ناشی از اندومتریوز مشکلات زیادی را برای مبتلایان ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشکده ابن سینا گفت: اغلب، بیماران مبتلا به اندومتریوز برای درمان به متخصص زنان مراجعه می‌کنند. متخصصان زنان باید توجه داشته باشند که به بیماری اندومتریوز به صرف یک بیماری جسمی نگاه نشود و در کنار درمان جنبه‌های جسمی، به تبعات روانی و اجتماعی بیماری نیز توجه شده و به متخصص مربوطه ارجاع داده شوند.

دکتر قربانی گفت: برای حل هر مشکل ابتدا باید آن مشکل را شناخت. به این ترتیب ابتدا باید بیماری اندومتریوز برای مبتلایان به آن شناخته شده و راه حل‌هایی را به آنها توصیه کرد. از طرف دیگر صحبت کردن بیمار با روان‌پزشک و دریافت راهنمایی‌های وی، سبب تخلیه روانی بیمار می‌شود. همچنین در مشاوره‌های روانپزشکی بیماری اندومتریوز، باید مرد را نیز نسبت به مشکل زن آگاه کند.

گفتنی است، اولین کنگره کشوری آندومتریوز و چهاردهمین کنگره تخصصی تازه‌های باروری و ناباروری با همکاری پژوهشکده فن‌آوری‌های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی- ابن سینا و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی 22 و 23 آبان ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha