در حال حاضر ۶۰ درصد مرگ‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد، با ایجاد تغییراتی از سوی دولت قابل کاهش و پیشگیری است و در این حوزه خیرین و مردم می‌توانند نقش آفرینی کنند.

سلامت نیوز: در حال حاضر ۶۰ درصد مرگ‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد، با ایجاد تغییراتی از سوی دولت قابل کاهش و پیشگیری است و در این حوزه خیرین و مردم می‌توانند نقش آفرینی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی در همایش مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت گفت: این همایش جزو بانشاط‌ترین جلسات در حوزه وزارتی است و افرادی که عشق به خدمت به مردم را دارند و می‌دانند، هیچ عبادتی بالا‌تر از خدمت به مردم نیست، در آن مشارکت دارند.

به گفته وی در حوزه سلامت برای انجام کار خیر و خدمت به مردم فرصت‌های بسیاری پیش رو است که باید از آنها حداکثر استفاده را کرد.

وی تاکید کرد: البته مشکلات مردم در حوزه سلامت را فقط نباید از طریق مشارکت خیرین برطرف ساخت بلکه وظیفه اصلی بر عهده دولت و حاکمیت است. ولی فرصت‌هایی از قبیل کار خیر به سالم ماندن و حفظ طراوت و رافت در جامعه پزشکی کمک می‌کند.

هاشمی با اشاره به اینکه ایجاد فرصت برای خیرین جهت انجام امور خیر بسیار مهم است، ادامه داد: خیرین باید بدانند که از چه مسیری و در چه زمینه‌ای می‌توانند در حوزه سلامت خدمت رسانی کنند. در این زمینه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور باید فرصت‌ها و اولویت‌ها را در این حوزه برای خیرین مشخص کنند.

وزیر بهداشت همچنین افزود: اگر بنا است خیرین در ساخت مراکز بهداشتی و درمانی مشارکت داشته باشند، باید در اداره و ارائه خدمت در این مراکز نیز نقش آفرینی کنند تا بروز برخی مشکلات و عدم بهره برداری مناسب از این مراکز، انگیزه آن‌ها را برای انجام امور خیر کاهش ندهد.

به گفته دکتر هاشمی در حوزه وقف نیز باید دقت کنیم که حقی از واقفان ضایع نشود و انگیزه آن‌ها را برای مشارکت‌های مردمی کاهش ندهد.

وزیر بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت مشکلات فراوانی وجود دارد و این حوزه نیازمند جدی مشارکت‌های مردمی است. در حال حاضر ۶۰ درصد مرگ‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد، با ایجاد تغییراتی از سوی دولت قابل کاهش و پیشگیری است و در این حوزه خیرین و مردم می‌توانند نقش آفرینی کنند.

هاشمی همچنین گفت: باید به تدریج فضایی ایجاد کنیم که مشکلات پیش رو در امر خدمت رسانی خیرین از سر راه برداشته شود. در این زمینه موانعی که در صدور برخی مجوز‌ها وجود دارد را نیز باید هرچه سریع‌تر برداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر مشکلی در حوزه مشارکت‌های مردمی وجود دارد، نباید آن را پررنگ کنیم، بلکه ضروری است در صدد اصلاح آن حرکت کنیم. در این زمینه دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف وظیفه دارند به مشکلات خیرین رسیدگی کرده و آن‌ها را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه مشارکت‌های مردمی باید به عنوان مسئولان دولت امانتداری خود را به مردم ثابت کنیم، ادامه داد: در حال حاضر در وزارت بهداشت و تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اقدام به تعیین قائم مقام در حوزه مشارکت‌های مردمی کرده‌ایم و می‌خواهیم مجموعه‌ای ایجاد کنیم که نیکوکاران برای حل مشکلات حوزه سلامت انگیزه بیشتری داشته باشند.

به گفته هاشمی حوزه سلامت فرصت خوبی برای سرمایه گذاری خیرین است و در این حوزه مشوق‌هایی را تعیین کرده‌ایم تا حضور خیرین را مستمر‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha