پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

رییس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه هپاتیت B مهار شده است، هشدار داد: آرایشگاه ها، دندانپزشکی ها یا مراکزی که وسایل خود را به روش صحیح ضدعفونی نمی کنند، عامل انتقال این بیماری هستند.

هپاتیت B بیماری مهار شده، اما در کمین

سلامت نیوز: رییس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه هپاتیت B مهار شده است، هشدار داد: آرایشگاه ها، دندانپزشکی ها یا مراکزی که وسایل خود را به روش صحیح ضدعفونی نمی کنند، عامل انتقال این بیماری هستند.

به التهاب و تورم کبد هپاتیت گفته میشود. هپاتیت ویروسی در اثر ویروس های مختلفی ایجاد میشود که منجر به تورم کبد میشوند.

مهمترین انواع هپاتیت ویروسی هپاتیتهای C, B, A میباشند و هپاتیت C و B میتوانند آسیب کبدی مزمن ایجاد کنند.

دکتر سید موید علویان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اول آبان ماه روز ملی اطلاع رسانی هپاتیت گفت: هپاتیت B و C از مهمترین علل آسیب های مزمن کبدی است و برای پیشگیری از این بیماری باید به راه های انتقال توجه کرد.

وی افزود:بیماری هپاتیت نیاز به افزایش و ارتقا سطح آگاهی و دانش افراد جامعه دارد و اطلاع رسانی در این زمینه ضروری است.


***یک میلیون و 400 هزار تا 2 میلیون ایرانی مبتلا به هپاتیت B

علویان افزود:درحال حاضر یک میلیون و 400 هزار تا 2 میلیون نفر ایرانی مبتلا به این بیماری هستند و بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود 400 میلیون نفر در دنیا حامل ویروس هپاتیت B هستند.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت B با واکسیناسیون قابل پیشگیری است، تصریح کرد:از سال 73 واکسیناسیون نوزادان و افراد پرخطر شروع شد و امروزه پیدا کردن فرد مبتلای زیر 20 سال در جمعیت کشور مساله​ای نادر است.

علویان با بیان اینکه این بیماری با آزمایش خون قابل تشخیص است، گفت:هپاتیت B از بیماری های شایع در جهان و یکی از علل مهم نارسایی کبد و سیروز کبدی است.

وی با بیان اینکه انتقال این بیماری از راه خون است گفت:در گذشته انتقال این بیماری از طریق مادر به نوزاد بوده اما امروزه رفتارهای پر خطر جنسی نیز از راه های انتقال بیماری است.

این فوق تخصص گوارش اظهار کرد:ویروس هپاتیت B از طریق دست دادن، روبوسی، صحبت کردن و استخر انتقال نمی یابد.

علویان ادامه داد:امکان انتقال هپاتیت B در خانواده هایی که یکی از اعضای آنان دچار این بیماری هستند وجود ندارد و نحوه انتقال بیماری از طریق خون میسر است.

وی اضافه کرد:آگاهی از این بیماری حق همه افراد جامعه است و اطلاع رسانی به ویژه در نوجوانان و جوانان باید به درستی صورت گیرد.


*** ابتلای نیم درصد ایرانی ها به هپاتیت C

رییس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه نیم درصد از افراد جامعه ایرانی مبتلا به هپاتیت C هستند، گفت:این بیماری بیشتر در معتادان تزریقی، بیماران دیالیزی، هموفیلی و تالاسمی وجود دارد.

علویان اظهار کرد: تعداد مبتلایان به ویروس هپاتیت C در ایران حدود 200 تا 300 هزار نفر را تشکیل می دهد و بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی 170 میلیون نفر ناقل هپاتیت C در جهان وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون مرگ و میر بر اثر این بیماری اتفاق می افتد.

علویان با بیان اینکه حدود 40 درصد معتادان تزریقی به این بیماری مبتلا هستند،افزود: یکی از راه های انتقال هپاتیت C از طریق سرنگ آلوده است.

وی اضافه کرد: این بیماری در اکثر موارد به صورت مزمن و در طولانی مدت به سیروز یا سرطان کبدی منجر می شود.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت:واکسنی برای هپاتیت C کشف نشده است و درمان آن هزینه زیادی را بر بیمار تحمیل می کند.

علویان اظهار کرد:در سال های اخیر اجرای برنامه های کاهش آسیب باعث شده است که این بیماری کنترل شود و شیوع هپاتیت C در بیماران هموفیلی ، تالاسمی و دیالیزی کاهش چشمگیری داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha