روزانه 7500 نفر در دنیا به ویروس ایدز مبتلا می‌شوند و 5 هزار و 500 نفر بر اثر این بیماری می‌میرند، كه سالانه حدود 2 میلیون قربانی را شامل می‌شود بیماری مالاریا نیز سالانه یك میلیون قربانی در جهان می‌گیرد

به گزارش سلامت نیوز،بر اساس گزارش 2008 آرمان‌های توسعه هزاره سازمان ملل متحد با وجود اینكه بیشتر كشورهای جهان سعی می‌كنند به آرمان 6 توسعه هزاره یعنی مبارزه با گسترش ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌ها دست یابند، اما هنوز روزانه 7 هزار و 500 نفر از مردم جهان بهHIV (ویروس ایدز) مبتلا شده و 5 هزار و 500 نفر نیز جان خود را به دلیل ایدز از دست می‌دهند.
این گزارش برای اجلاس عالیرتبه آرما‌ن‌های توسعه هزاره تهیه شده كه قرار است در مقر سازمان ملل در 25 سپتامبر 2008 برابر با 4 مهرماه 1387 برگزار شود. در این نشست نمایندگان كشورهای عضو پیشرفت در زمینه 8 آرمان توسعه هزاره را بررسی می‌كنند.
در این گزارش آمده است: تعداد افرادی كه ناقل HIV هستند از 29 میلیون و 500 هزار نفر در سال 2001 به 33 میلیون نفر در سال 2007 افزایش یافته كه اكثریت آنان در منطقه جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌كنند، جایی كه زنان در سال 2007 معادل 60درصد بزرگسالانی را تشكیل می‌دهند كه ناقل HIV هستند.
سازمان ملل درباره مالاریا نیز گزارش داده است: مالاریا سالانه جان یك میلیون انسان را می‌گیرد.80 درصد آنان را كودكان زیر 5 سالی تشكیل می‌دهند كه ساكن منطقه جنوب صحرای آفریقا هستند. هر سال در جهان بین 350 میلیون تا 500 میلیون مورد مالاریا گزارش می‌شود.
در این گزارش‌ آمده است: تقریبا 250 میلیون پشه‌بند برای مقابله با مالاریا برای پوشش 80 درصدی در منطقه جنوب صحرای آفریقا نیاز است. در حالی كه امروزه بودجه ارایه شده تنها برای تهیه 100 میلیون پشه‌بند كافی است یعنی كمتر از نیمی از نیاز واقعی به آن.
رهبران جهان از تمام كشورهای كه در سال 2000 در اجلاس هزاره مجمع عمومی سازمان ملل حاضر بودند و اعلامیه هزاره ملل متحد را به تصویب رساندند، سندی كه 8 آرمان از آن برگرفته شده را امضا كردند و تعهد كردند تا سال 2015 تمام كشور‌های جهان به آنها دست یابند.
این آرما‌ن‌ها عبارتند از: ریشه‌كنی گرسنگی و فقر شدید، تحقق آموزش ابتدایی همگانی، ارتقای برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان، كاهش میزان مرگ و میر كودكان، بهبود بهداشت مادران، مبارزه با گسترش ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌ها، حصول اطمینان از پایداری محیط زیست و ایجاد مشاركتی جهانی برای توسعه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha