جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 124777

وزیر بهداشت ضمن اعلام اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات از 15 آبان‌ماه بر لزوم اجرای آن از سوی جامعه پزشکی تاکید کرد و گفت: مردم شکایت‌های احتمالی را به سامانه 1690 اعلام کنند.

سامانه 1690 آماده دریافت شکایت‌ها

سلامت نیوز : دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها گفت: کتاب ارزش نسبی خدمات سومین مرحله از اجرای طرح تحول سلامت است که با کمک نظام‌پزشکی و انجمن‌های علمی در طول یک‌سال گذشته تهیه شده و به تصویب هیات وزیران رسیده است.

 

وی گفت: این کتاب مقدمه‌ای است برای آنکه حقوق ارائه دهندگان خدمات را به نحو نسبتا شایسته تامین کنیم.

 

شاید سخت ترین کار وزارت بهداشت در طول دوره‌ای که کارمان را آغاز کرده‌ایم همین اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات باشد. امیدواریم با توکل بر خدا و حمایت مسئولین و جامعه پزشکی بتوانیم با نظارت دقیق و همکاری خوب سازمان نظام‌پزشکی و انجمن‌های علمی با معضل دریافت‌های غیرقانونی مقابله کنیم.

 

هاشمی ادامه داد: البته معتقدیم در گذشته نسبت به جامعه پزشکی کوتاهی شده و باید به این موضوع اعتراف کنیم. اما دولت، بیمه‌ها و حمایت مجلس باعث شد اعتبار قابل توجهی را برای جبران نقایص گذشته اختصاص دهیم که حاصل آن نیز همین کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات است.

 

وزیر بهداشت افزود: دوستان متوجه باشند که شرایط با گذشته متفاوت شده و قیمت‌ها نسبتا واقعی شده البته یک دوره سه تا پنج ساله لازم است که تمام خواسته‌ها به نتیجه برسد. همچنین نقایص احتمالی کتاب جدید تعرفه‌ها به تدریج برطرف خواهد شد.

 

وزیر بهداشت افزود: از مسیر اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها مطمئنیم که دریافت‌های غیرقانونی پیگیری خواهد شد.

 

هاشمی ادامه داد: علاوه بر سازمان نظام پزشکی و دستگاه‌های نظارتی وزارت بهداشت، خود مردم کمک‌کننده اصلی در اجرای این طرح خواهند بود. به‌طوری که از 15 آبان‌ماه به بعد می‌توانند پیشنهادات، انتقادات و شکایت‌های خود را از طریق شماره 1690 به ما اعلام کنند و به صورت سریع به تخلفات رسیدگی خواهد شد. در مجموع رسیدگی‌ها به تخلفات نسبت به گذشته بسیار متفاوت خواهد بود.

 

وی در عین حال افزود: البته در جامعه هستند کسانی که نصیحت‌پذیر نیستند. ما وظیفه‌مان ارشاد، تشویق و ترقیب است حال که دولت قدم بزرگی در عرصه ساماندهی سلامت برداشته خواهشمان آن است که همگان همراهی کنند و انتظارمان آن است که سازمان نظام‌پزشکی و همچنین وزارت بهداشت اجازه ندهند که صاحت جامعه شریف و خدوم پزشکی آلوده شود. مطمئنم از آنجا که این مسیر حمایت اقشار مختلف جامعه پزشکی را داشته و واقع‌بینانه نیز تدوین شده، با استقبال همه همکاران روبه‌رو خواهد بود.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه نرخ خدمات درهر استان اعلام خواهد شد، افزود: با اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها پرداخت‌ها در مطب‌ها بابت بستری برچیده خواهد شد. همچنین پرداخت‌ها تنها در بیمارستان‌ها خواهد بود و بیمار باید در قبال پول پرداختی رسید ممهور به مهر بیمارستان را دریافت کند. البته امیدواریم که تخلفی صورت نگیرد و چنین رفتارهای غیرمتعارف قبیه تلقی شود اما اگر تخلفی هم صورت گیرد اختیارات زیادی بابت برخورد با آنها وجود دارد.

 

وی به بسته نظارت بر تعرفه‌ها مصوب هیات وزیران اشاره کرد و گفت:‌ نظارت‌ها بسیار دقیق خواهد بود. مسئول مستقیم این نظارت‌ها نیز سازمان نظام‌پزشکی است.

 

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت با اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: وقتی که با افزایش تعرفه‌ها، دریافت‌های غیرقانونی در برخی از مراکز درمانی برچیده شود، بخش عمده‌ای از پرداخت از جیب مردم که البته هیچ جایی هم ثبت نمی‌شود، برچیده خواهد شد؛ البته در بیمارستان‌های دولتی هنوز هم کسانی هستند که توانایی پرداخت همین شش درصد هزینه‌ها را هم ندارند. این موضوع به ویژه درباره بیماران خاص و صعب‌العلاج صدق می‌کند.

 

وی در این باره ادامه داد: یکی از برنامه‌های طرح تحول، حمایت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج است. این موضوع فعلا از مسیر مددکاری بیمارستان‌ها و به صورت محدود اعمال می‌شود اما از آنجا که احتمال سوء استفاده در این امر وجود دارد و بخش نرم‌افزاری همچنان دچار اشکال است فعلا این بسته خدمتی اجرایی نشده ،چراکه باید این روند اصلاح شود. در حال تصمیم‌گیری هستیم تا به نحوی اقدام کنیم تا با اجرای این بسته خدمتی هدررفت منابع نداشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha