معاون درمان وزیر بهداشت گفت: وجود افاغنه به صورت قانونی و غیر قانونی در کشور یک واقعیت است ما نمی توانیم به بیماران آنها خدمات درمانی ارائه نکنیم اما اکثر آنها بیمه ندارند. مشکل دیگر وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت کمبود محسوس پرستار است.

سلامت نیوز : محمدآقاجانی در اجلاس دوروزه روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور افزود: مسئله وجود افاغنه در کشور یک واقعیت است و نمی توانیم آن را انکار کنیم، چه افاغنه ای که به صورت قانونی در کشور هستند و چه آنها که غیر قانونی اقامت دارند، اگر بیمار شدند ما نمی توانیم آنها را رها کنیم اما منابعی برای حمایت مالی از این بیماران تعریف نشده است.

 

وی ادامه داد: تقریباً هیچ یک از این افراد بیمه پایه درمانی ندارد و کمتر از 15 درصد آنها بیمه تکمیلی دارند، وزارت بهداشت برای حل این مشکل از وزارت کشور خواسته است که با تجمیع منابع برای افاغنه امکان بیمه پایه آنها را فراهم کند.

 

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: مشکل مهم دیگر طرح تحول سلامت نبود بهیار، کمک بهیار یا کمک پرستار در بیمارستانهاست که متأسفانه در سالهای گذشته حذف شده است و ردیفهای استخدامی آنها نیز وجود ندارد، در حالی که وجود این افراد در مراکز درمانی ضروری است و باید هر چه سریعتر دستورالعمل آموزش و بکارگیری نیروهای کمک پرستاری ابلاغ و اجرا شود.

 

وی ادامه داد: کمبود پرستار نیز یکی از مشکلات اصلی در اجرای طرح تحول سلامت و یکی از نقاط آسیب وزارت بهداشت است که باید با افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهها و ترببت نیرو در زمان مناسب این مشکل را حل کنیم.

 

آقاجانی افزود: قرار بود طی آزمون استخدامی حدود 16 هزار پرستار  شرکتی در بیمارستانهای دولتی جذب شوند اما متأسفانه تعداد بسیار کمتری از این طریق جذب شده اند.

 

معاون وزیر بهدشت ادامه داد: یکی از الزامات بیمارستانها در طرح تحول سلامت، کاهش تعداد سزارین هاست که باید تا آخر سال 10 درصد موارد سزارین در تمام بیمارستانها اعم از خصوصی و دولتی کاهش پیدا کند و از آنجا که هر بیمارستان با خودش مقایسه می شود، مشکلی از این نظر وجود ندارد و حتی بیمارستانهای بزرگ ارجاعی که حاملگی های پر خطر را پذیرش می کنند می توانند نسبت به آمار سال گذشته خود موارد سزارین را کاهش دهند.

 

وی همچنین از تجهیز آزمایشگاههای بیمارستانهای دولتی، تدوین تفاهمنامه همکاری با بیمه های تکمیلی و استفاده از ظرفیت این بیمه ها و ایجاد و توسعه هر چه سریعتر کلینیک های ویژه سرپایی به خصوص با بکارگیری نیروهای متخصص جدید طرحی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha