چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12478

گیاه جینکو در جلوگیری از فراموشی موثر است اما این دارو درمان کننده قاطع و کامل نمی‌باشد بلکه سرعت رسیدن به فراموشی را کاهش داده و یا به تاخیر می‌اندازد.

دکتر محمد حسین صالحی سورمقی  در گفت وگو با ایسنا گفت: از اثرات تایید شده گیاه جینکو که دارای اهمیت می‌باشند می توان به مواردی از جمله تخفیف یا درمان تحریک گردش خون مغزی، دلهره، استرس، ضعف حافظه، مشکلات شنوایی و کاهش تمرکز اشاره کرد.


وی در مورد میزان مصرف گیاه جینکو گفت: مصرف روزانه 120 میلی گرم عصاره گیاه جینکو به مدت یک سال باعث کاهش گیجی، سردرد و افزایش حافظه کوتاه مدت می‌شود. لذا مصرف گیاه جینکو به عنوان کاهش استرس و دلهره موثر بوده و در افزایش حافظه نیز موثر است. همچنین باعث تحریک گردش خون عمومی به خصوص در افراد مبتلا به آسم شده و خاصیت آنتی اکسیدان و محافظت ازاعصاب را داراست. عصاره گیاه جینکو در سلول‌ها، بهره وری گلوکز و اکسیژن را افزایش داده و در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد نقش مهمی دارد.

دکتر صالحی سورمقی اضافه کرد: این گیاه از نظر بالا بردن استقامت جدار سلول‌ها دارای اثرات مثبت است و با توجه به اینکه میزان اسیدهای چرب اشباع نشده اعصاب از دیگر اعضای بدن بیشتر می‌باشد، به همین دلیل در معرض تخریب رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرند، بنابراین علت محافظت عصبی گیاه جینکو به علت اثرات خنثی کننده رادیکال‌های آزاد است.

وی درباره موارد استفاده کلینیکی گیاه جینکو اظهار داشت: عصاره این گیاه در سرگیجه، سردرد، وزوز گوش، افسردگی، کاهش هوشیاری، فراموشی ، آلرژی و ضعف کاربرد دارد. مصرف فرآورده‌های گیاه جینکو حداقل باید 12 هفته ادامه یابد تا آثار آن ظاهر شود. البته در مواردی پس از 3 تا 2 هفته تاثیر آن در افراد ظاهر می‌شود. گیاه جینکو داروی بی‌خطر است.


وی ادامه داد: مهمترین اثرات گزارش شده گیاه جینکو در درمان آلرژی، آلزایمر، آریتمی، آرتریت، آسم، تشنج، افسردگی، ادم، سایکوز، کم خونی و سرفه به كار می‌رود. این ماده یک آنتی اکسیدان ضد عفونی کننده، ضد سرطان، ضد تجمع پلاکتی، آنتی اسپاسم، کاهش دهنده اضطراب، باز کننده برونش‌ها، محافظ قلب، محرک گردش خون، کاهش دهنده چربی خون، افزایش دهنده حافظه، محافظت کننده از اثرات مضر اشعه‌ها و گشاد کننده رگ‌ها است.

این متخصص فارماکوگنوزی تاکید کرد: فرآورده‌های صنعتی مختلفی از جمله قرص، کپسول و قطره از عصاره برگ گیاه جینکو تهیه شده که توصیه می‌شود از محصولات استاندارد آن به جای برگ گیاه و دم کرده یا جوشانده آن استفاده شود.

وی در مورد عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو گفت: مصرف محصولات گیاه جینکو درحد دارویی دارای عارضه جانبی نبوده و یا به صورت محدود گزارش شده که شامل حساسیت‌های پوستی، اسهال، بی خوابی و اضطراب، تهوع و مشکلات روده و معده است که این عوارض نیز ماندگار نبوده و با قطع مصرف دارو برطرف می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوشین ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    16 2
    با سلام من از قرص جینکو استفاده میکنم که دوز ان 2000 ملی گرم است .وسه بار در روز میخورم طبق نوشته پشت جعبه دارو .ایا این مقدار زیاد هست ؟وچقدر باید خورد ؟