مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که با شرکت آب و فاضلاب داشتیم علیه واحدهای خدماتی که به شبکه فاضلاب متصل نشوند اعلام جرم می شود.

سلامت نیوز : دکتر محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با مهر با اشاره به آبیاری زمین های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب اظهار داشت: محیط زیست هفته گذشته با آب و فاضلاب تفاهم نامه ای داشت که بر اساس آن چنانچه واحدهای خدماتی به شبکه فاضلاب متصل نشوند علیه آنها اعلام جرم خواهد شد.

به گفته وی، نظارت بر اتصال واحدهای خدماتی مانند هتل ها و رستوران ها به شبکه فاضلاب در فاز نخست انجام می شود ولی در مراحل بعد با اینکه این کار از حیطه مسئولیت های محیط زیست خارج است بر اساس این تفاهم نامه بر اتصال واحدهای مسکونی به شبکه فاضلاب نیز نظارت می شود و تخلفات در این حوزه رسیدگی می‌شود.

حیدرزاده با بیان اینکه در حال حاضر محیط زیست نظارت کامل بر پساب واحدهای صنعتی دارد، تصریح کرد: مشکل زمین های کشاورزی جنوب تهران ورود فاضلاب شهری و آبیاری سبزیجات و صیفی جات این مناطق با فاضلاب شهری است و گرنه اجازه ورود پساب های صنعتی به این اراضی داده نمی شود.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: در تابستان 93 محیط زیست حدود 60 واحد قالیشویی در شهرری را که خروجی پساب آنها تصفیه نمی شد پلمب کرد.

وی افزود: محیط زیست در حوزه برخورد با پساب‌های صنعتی کاملا جدی است و واحدهایی که در این زمینه تخلف کنند به سرعت پلمب می شوند.

حیدرزاده با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از پایتخت، اسلامشهر و ورامین در استان تهران فاقد شبکه فاضلاب هستند، یادآور شد: مشکل آبیاری زمین های کشاورزی جنوب تهران بایستی ریشه ای حل شود و تا زمانی که شبکه فاضلاب تکمیل نشود فاضلاب ها در مسیل های شهری رها شده و به پایین دست به سمت زمین های کشاورزی جنوب تهران روانه می شوند و مسلم است که میزان سموم و دیگر آلودگی ها در محصولات این زمین ها بالا بوده در حدی که برای سلامت مردم مضر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا سازمان محیط زیست از پایان نامه هایی که بر روی تصفیه اولیه پساب های صنعتی و شهری کار کرده و به این نتیجه رسیده اند که با هزینه کم می توان بسیاری از مواد سمی و فلزات سنگین را از آنها حذف کرد حمایت نمی کنند، گفت: محیط زیست بودجه کافی برای این مسئله را ندارد اما باید دولت بودجه ای برای تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی و استفاده مجدد از آنها که در حال حاضر در بسیاری از کشورها مرسوم است، تصویب کند.

به گفته حیدرزاده، حمایت صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی برای ورود بخش خصوصی در مدیریت تصفیه خانه ها در این راستا بسیار پراهمیت است.

وی درباره پیشنهاداتی که مبنی بر توسعه استفاده و تولید محصولات ارگانیک برای جلوگیری از استفاده از محصولات کشاورزی آلوده می شود، اظهار داشت: این محصولات ارگانیک در وهله اول نیازمند آب سالم است که در حال حاضر مشکل همین نبود آب سالم برای تولید محصولات است و تنها با حذف کودهای شیمیایی نمی توان محصولات ارگانیک تولید کرد بنابراین پرداختن به تولید محصولات ارگانیک به جای جلوگیری از آبیاری زمین های کشاورزی با آب آلوده فرافکنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha