بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، تجمیع بیمه‌ها و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یک تکلیف قانونی به دولت محول شده است اما علی‌رغم تاکید فراوان کارشناسان حوزه بیمه و دست اندر کاران امر سلامت هنوز حرکت قابل توجهی برای اجرای این قانون صورت نگرفته است.

ایرانیان چه زمانی صاحب دفترچه بیمه یکسان می‌شوند؟

سلامت نیوز: بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، تجمیع بیمه‌ها و تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یک تکلیف قانونی به دولت محول شده است اما علی‌رغم تاکید فراوان کارشناسان حوزه بیمه و دست اندر کاران امر سلامت هنوز حرکت قابل توجهی برای اجرای این قانون صورت نگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با وجود آنکه سازمان بیمه سلامت ایران در سال 91 و با هدف ارائه خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمامی مردم تشکیل و قرار بود 18 سازمان بیمه‌گر در این سازمان ادغام شوند، اما چالش‌هایی پیش روی این مسیر قرار گرفت که راه را ناهموار کرد. مقاومت‌هایی از سوی دو سازمان بیمه‌گر بزرگ از جمله این چالش‌هاست.

سرانجام طرح بیمه سلامت پایه و یکسان برای همه ایرانیان مطرح و موضوع ادغام افقی بیمه‌ها مدنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت تا بحث ادغام عمودی سازمان‌های بیمه‌ای به زمان دیگری موکول شود اما به نظر می‌رسد تعریف خدمات یکسان و یکپارچه برای همه ایرانیان با هر دفترچه‌ای که در دست دارند نیز کار ساده‌ای نباشد و به عمر سال 93 و حتی 94 هم قد ندهد.

در همین زمینه هفتم مهرماه سال جاری دکتر احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه اعلام کرد که همه ایرانیان دارای یک دفترچه بیمه یکسان خواهند شد و پیش بینی ما این است که تجمیع منابع بیمه‌ای را در بودجه 94 انجام دهیم.

وی با بیان اینکه 18 بیمه‌گر در کشور خدمات پایه متفاوتی را ارائه می‌دهند در تشریح طرح بیمه سلامت پایه و یکسان برای همه ایرانیان گفت: در این طرح پیشنهاد شده است منابع اصلی در سازمان بیمه سلامت تجمیع شود و خدمات بیمه پایه را این سازمان ارائه دهد. بر این اساس سایر سازمان‌های بیمه‌گر، بیمه‌های مازاد را تحت پوشش قرار می‌دهند و چندگانگی در بخش بیمه‌ها از بین خواهد رفت.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در همین راستا و پیرامون ضرورت تجمیع بیمه‌ها و موانع پیش رو اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما حرکت به سمت فراهم کردن الزامات تجمیع بیمه‌هاست. صحیح است که تجمیع بیمه‌ها خارج از اراده سازمان‌های بیمه‌گر بوده و کار راحتی نیست، اما در سازمان تامین اجتماعی مقاومت‌هایی در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: این در حالی است که با فراهم شدن الزامات لازم، بخشی از مشکلات فعلی در راستای تجمیع برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه منظور از تجمیع بیمه‌ها، سیاست‌گذاری یکسان و تعریف بسته خدمتی یکسان است، گفت: براین اساس کسی که دفترچه بانک مرکزی، شهرداری، روستاییان بیمه سلامت و یا تامین اجتماعی را داشته باشد، باید یک خدمت واحد دریافت کند و روزبه‌روز بر میزان کیفیت این دفترچه افزوده شود.

بندپی ادامه داد: تعریف بسته خدمتی یکسان برای آحاد جامعه، اقدامی است که در همه کشورها انجام نشده و هر حاکمیتی باید در کنار حق بیمه‌ای که می‌گیرد بسته خدمتی کامل که نیازهای عمومی افراد در حوزه بهداشت و درمان را تامین می‌کند، ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص کارهای مطالعاتی انجام دادیم، گفت: بیمه سلامت همگانی پایه و یکسان برای همه ایرانیان استراتژی ماست. بر این اساس وقتی یک فرد دفترچه تامین اجتماعی و دیگری بیمه سلامت داشته باشد اما یک نوع خدمت یکسان برای هر دو قابل دریافت باشد، ادغام افقی صورت گرفته است، اما در نهایت با تحقق این امر به ادغام عمودی نیز خواهیم رسید و کار سختی نیست.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: نوع خدمات دفترچه‌ها با یکدیگر هماهنگ نیست، در برخی بیمارستان‌ها دفترچه تامین اجتماعی مزیت‌هایی دارد و در برخی بیمارستان‌ها دفترچه بیمه سلامت و یا دفترچه‌های دیگر. لازم است ارائه خدمت در همه دفترچه ها یکسان شود.

بندپی با اشاره به الزام همه صندوق‌ها برای ارائه اطلاعات بیمه‌شدگان خود گفت: تامین اجتماعی در این خصوص مقاومت می‌کند. علی‌رغم اینکه سامانه رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه راه‌اندازی شده و قائم مقام وزیر مسئولیت این کار را برعهده داشت این اطلاعات منتقل نشد، البته اکنون تفاهم‌نامه‌ای میان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت به امضا رسیده که هرگونه اطلاعاتی نیاز داشته باشیم به ما ارائه دهند، اما می‌خواهیم همه اطلاعات بیمه‌شدگان در سامانه وزارت رفاه قرار بگیرد.

وی افزود: برای صیانت از حقوق بیمه‌شدگان خود چه در دریافت خدمات و چه پرداخت هزینه‌های سلامت نیازمند استفاده از راهنماهای بالینی هستیم. باید وزارت بهداشت درخصوص تدوین و ارائه گایدلاین‌های درمانی جدیت بیشتری به خرج دهد. هنوز علی‌رغم تاکید قانون برنامه و آیین‌نامه مصوب هیات دولت به سراغ ساماندهی و تدوین راهنماهای بالینی نرفته‌ایم.

به گفته وی این موضوع می‌تواند به صورت مشترک میان دو سازمان بیمه‌گر عمده شکل بگیرد و خرید خدمات براساس استانداردها و راهنماهای بالینی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha