چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12483

پژوهشگران تاكید كردند: ورزش بیشتر و مصرف مواد غذایی سالم و تغذیه صحیح به افزایش ترشح آنزیمی كمك می‌كند كه در حفاظت از آسیب‌های سلولی ناشی از بالا رفتن سن نقش حیاتی دارد.

در این پژوهش كه شرح آن در مجله «لانست آنكولوژی» منتشر شده از 24 مرد آمریكایی خواسته شد كه درعادات زندگی خود تغییراتی داده و یك الگوی زندگی سالم را دنبال كنند.

نتایج مطالعات نشان داد كه با این تغییرات میزان ترشح آنزیم فوق موسوم به تلومراز به طور متوسط 29 درصد افزایش پیدا كرد.

تلومراز می‌تواند از تلومرها كه از پایانه‌های كروموزومی و موطن مولكولهای وراثتی DNA مراقبت می‌كنند حفاظت كند و طول عمر آنها را افزایش داده و یا آنها را مرمت نمایند.

همزمان با بالا رفتن سن، تلومرها كوتاه می‌شوند كه در نتیجه این حالت سلولها بیشتر مستعد نابودی و مرگ خواهند شد.

آسیب و مرگ سلولها باعث پیری و بیماری در افراد می‌شود. برخی فاكتورهای زندگی ناسالم از جمله استعمال دخانیات، چاقی و زندگی بی تحرك، باعث می‌شود كه تلومرها حتی از حد معمول هم كوتاهتر شوند.

نتایج این تحقیق ممكن است بتواند انگیزه قوی برای بسیاری از افراد باشد كه از مزایای تغییر در رژیم غذایی و سبك زندگی‌شان بهره مند شوند.

این پژوهش از سوی متخصصان انستیتو تحقیقاتی طب پیشگیری در كالیفرنیا انجام گرفته است. تغییراتی كه در جهت دنبال كردن یك الگوی سالم زندگی در این آزمایشات اعمال شدند شامل رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها،‌مكمل‌های ویتامینی و روغن‌های ماهی، ورزش و شركت در كلاسهای مدیریت استرس،‌ تكنیك‌های آرامش بخش و تمرینات تنفسی بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha