نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، مصرف غذاهای غنی از آهن توسط کارمندان شیفت شب عملکرد کبد آنها را مختل می کند.

کارمندهای شب کار غذاهای حاوی آهن زیاد مصرف نکنند

سلامت نیوز: نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، مصرف غذاهای غنی از آهن توسط کارمندان شیفت شب عملکرد کبد آنها را مختل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ساعت بیولوژیک بدن، خواب، بیدار شدن و هضم غذا را طی ۲۴ ساعت تنظیم می کند.

به گزارش سایت نیوزهلث، این چرخه روند سوخت وساز سلول ها را فعال می سازد و در نتیجه روی رهایی هورمون های کنترل کننده متابولیزم و عملکردهای دیگر تأثیر می گذارد.

شب کاری چرخه طبیعی بدن را مختل می کند و افراد شب کار با احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی مفرط و سرطان روبه رو هستند. محققان اکنون دریافته اند که خوردن غذاهای غنی از آهن می تواند ساعت فعالیت کبد را که با حفظ منظم میزان قند در بدن مربوط است مختل کند. آهن به عنوان چرخ دنده در چرخه ساعت شبانه روزی عمل می کند و به فعالیت بیش از حد کبد منجر می شود و این روند میزان قند خون را کنترل می کند و مانع بالا رفتن میزان آن می شود.

این امر در صورتی که در چرخه ساعت طبیعی کبد اتفاق بیفتد، مفید است، اما اگر هنگامی رخ دهد که این ساعت از حالت طبیعی خود خارج شود، می تواند به میزان غیرطبیعی قند خون منجر شود.

در کارمندان شیفت شب، ساعت شبانه روزی کبد با ساعت شبانه مغز هماهنگ نیست و خوردن آهن می تواند این حالت را بدتر کند و به بیماری هایی چون چاقی مفرط، دیابت و سکته منجر شود. غذاهای غنی از آهن شامل، برگ های سبز پررنگ، نان یا غلات غنی شده با آهن، برنج قهوه ای، حبوبات و لوبیا، مغز و تخمه، گوشت قرمز و سفید، ماهی، تخم مرغ، میوه خشک مانند زرد آلوی خشک، آلو و کشمش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha