رییس انجمن علوم و اعصاب ایران گفت: ام اس یک بیماری هزار چهره است و تاکنون در علم پزشکی هیچ روش قطعی برای پیشگیری از بروز آن شناخته و تایید نشده است.

سلامت نیوز: رییس انجمن علوم و اعصاب ایران گفت: ام اس یک بیماری هزار چهره است و تاکنون در علم پزشکی هیچ روش قطعی برای پیشگیری از بروز آن شناخته و تایید نشده است.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسین پاکدامن روز پنجشنبه در حاشیه یازدهمین کنگره بین المللی ام اس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عامل ایجاد کننده ام اس ناشناخته است اما در صورت بروز این بیماری می توان بین 30 تا 60 درصد از پیشرفت علایم آن جلوگیری کرد.

وی در مورد عامل ایجاد کننده ام اس گفت: این بیماری در پی بروز اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن در اثر یک عامل خارجی که احتمال می رود نوعی ویروس باشد، ایجاد می شود.

پاکدامن افزود: ام اس سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند، سبب تخریب آن می شود و اسکلروزی به صورت پلاک برجای می گذارد که با عکسبرداری به روش ام آر آی قابل رویت است.

وی با بیان اینکه ام اس می تواند هر قسمت از سیستم عصبی را درگیر کند، توضیح داد: بیشترین بخش سیستم عصبی را که این بیماری درگیر می کند، عصب بینایی است که با ایجاد التهاب در آن، اختلالات رنگی و کاهش دید در فرد مبتلا ایجاد می شود.

رییس انجمن علوم و اعصاب ایران گفت: به طور کلی بیماری ام اس سبب ایجاد اختلالات حرکتی یک یا دوطرفه، حسی، تعادلی، ادراری، سرگیجه، دوبینی می شود.

پاکدامن در مورد علایم اولیه ظهور این بیماری گفت: این بیماری بیشتر به صورت حمله به اعصاب بینایی بروز می کند که از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد.

وی افزود: حمله بیماری ام اس به چشم ها با درد همراه است اما پس از حدود دو هفته بهبود می یابد و اگر فرد تحت درمان قرار گیرد، این مدت نیز کاهش می یابد.

پاکدامن گفت: ام اس شباهت زیادی به سایر بیماری ها دارد و با مشاهده یک حمله نمی توان به طور قطع تشخیص به ام اس داد؛ بنابراین باید با بررسی های پزشکی به ترتیب سایر بیماری های مشابه را رد کرد تا به تشخیص قطعی ام اس رسید.

وی یادآور شد: هر اختلال چشمی، حرکتی، حسی و تعادلی ام اس نیست و بیماری های زیادی در ایجاد حملات ام اس ممکن است، دخیل باشند.

پاکدامن در مورد رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به ام اس گفت: این بیماری هیچ رژیم غذایی خاصی ندارد اما بهتر است مبتلایان به ام اس از مصرف زیاد روغن های حیوانی پرهیز کنند.

ام اس یک بیماری خود ایمن و یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است که قسمت های مختلف سیستم اعصاب مرکزی از جمله سیستم عصبی نخاع، مغز و چشم ها را درگیر می کند.

یازدهمین کنگره بین المللی دوروزه ام اس که امروز با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد، فردا (دوم آبان ماه) به کار خود پایان می دهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha