شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: 124881

پژوهش های متخصصان تغذیه آمریکا نشان می دهد که ماست، یک ماده غذایی فوق العاده برای سلامت روده ها و باعث کاهش وزن می شود.

سلامت نیوز: پژوهش های متخصصان تغذیه آمریکا نشان می دهد که ماست، یک ماده غذایی فوق العاده برای سلامت روده ها و باعث کاهش وزن می شود.

به گزارش ایرنا از رویترز، سالهاست که موضوعی نظر متخصصان تغذیه را به خود جلب کرده بود؛ برخی از افراد بدون رژیم غذایی و کاهش کالری مصرفی لاغر می شوند.

این موضوع باعث تحقیقات تازه ای در این زمینه شد و نتایج نشان داد که جواب تمام پرسش هایی از این دست در موجودی میکروسکوپی به نام میکروبیوم نهفته است.

میکروبیوم به میکرو ارگانیسم هایی گفته می شود که در یک محیط خاص زندگی می کنند. حدود 10 میلیون از این میکرو ارگانیسم ها در سیستم گوارش انسان وجود دارند که نحوه فعالیتشان می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

مواد غذایی مختلف اثرات متفاوتی بر عملکرد میکروبیوم و باکتریوم دارند.ماست یکی از مهمترین مواد غذایی موثر بر فعالیت باکتریوم مفید است.

ماست حاوی یک خانواده خاص از باکتری ها به نام پروبیوتیک (Probiotics) است. این باکتری ها در حین فرآیند هضم زنده باقی می مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

به علاوه برخی از مواد غذایی حاوی یک نوع خاص از باکتری ها به نام پری بیوتیک (prebiotics) هستند که یک رابطه همزیستی سالم ایجاد می کنند؛ همچنین این مواد باعث افزایش جمعیت باکتری های سالم در بدن و به خصوص دستگاه گوارشی می شوند.

برای رسیدن به حداکثر سلامتی، استفاده از هر دو نوع مواد غذایی حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک نیاز است. این باکتری ها باعث جلوگیری از انواع عفونت می شوند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دستگاه گوارش، سلامتی را تضمین می کنند.

بر اساس گزارش ارایه شده در نشریه Nutrients، میکروبیوم سالم نقش مهمی در کاهش التهاب دارد. التهاب یک عامل موثر در بروز بیماری های قلبی، انواع سرطان، ورم مفاصل، زوال شناختی و سرماخوردگی است.

تحقیقات دیگری نشان می دهد که این باکتری ها به سوزاندن چربی کمک می کنند و با کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین، در پیشگیری از بیماری دیابت موثر هستند.

در ادامه شش نکته برای پرورش میکروبیوم سالم در بدن ارایه شده است :

-از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده کنید. از بین مواد غذایی شناخته شده، ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است.

-مواد غذایی حاوی پری بیوتیک را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز حاوی این باکتری هستند.

-از خوردن شیرین کننده های مصنوعی جلوگیری کنید. این مواد باعث افزایش میکروبیوم منفی، افزایش چربی بدن و مقاومت نسبت به انسولین می شوند. نوشابه حاوی بیشترین شیرین کننده مصنوعی است.

-مصرف گوشت قرمز را به حداقل کاهش دهید.

-فرزند خود را با شیر مادر تغذیه کنید.

-به قرص های مکمل پروبیوتیک اعتماد نکنید.

تا می توانید ماست کم چرب بخورید و اهمیت پروبیوتیک ها را نادیده نگیرید.

نتایج این تحقیقات در کنفرانس The Human Microbiome: Implications for Nutrition and Clinical Practice در آمریکا ارایه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha