متخصصان معتقدند مبتلایان به سنگ‌های کلیوی بیشتر در معرض خطر شکستگی‌های استخوانی هستند.

سلامت نیوز: متخصصان معتقدند مبتلایان به سنگ‌های کلیوی بیشتر در معرض خطر شکستگی‌های استخوانی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ دکتر «دنبورگ» دراین‌باره گفت: بین ابتلا به سنگ‌های کلیوی و خطر بروز شکستگی استخوانی ارتباط وجود دارد هرچند از زمان تشخیص بیماری تا وقوع شکستگی‌های استخوانی حدود یک دهه فاصله دارد و می‌توان در این فاصله زمانی با انجام اقدامات پیشگیرانه شدت شکستگی‌ها را کاهش داد.

در این بررسی متخصصان به بررسی اطلاعات 51 هزار و 758 فرد مبتلا به شکستگی استخوان در انگلیس و مقایسه آن با 517 هزار و 276 فرد سالم پرداختند. به گفته متخصصان آنچه در این بررسی مشاهده شد ارتباط ابتلا به سنگ‌ کلیه با شکستگی استخوان بود. به علاوه، این خطر در زنان بیشتر بوده است و احتمال شکستگی استخوان در آنان را بین 17 تا 53 درصد افزایش می‌دهد. همچنین خطر شکستگی استخوان در مردان مبتلا به سنگ کلیه حدود 10 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، در این بررسی همچنین آمده است فاکتورهای خاصی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند در عین حال می‌توانند منجر به شستگی استخوان‌ها شوند. مطالعات نشان می‌دهد فاکتورهای ژنتیکی مختلف می‌توانند این خطر را افزایش دهند. همچنین عامل سن، از دست رفتن آب بدن بر اثر برخی انواع بیماری‌ها و مصرف بعضی داروها را نیز باید جزو این فاکتورها در نظر گرفت. علاوه بر این، چاقی یا برخی بیماری‌های گوارشی می‌تواند دلیلی برای این ارتباط باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha