تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و پلیس در تلاش برای شناسایی «مظنون اصلی» پرونده است.

سلامت نیوز: تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و پلیس در تلاش برای شناسایی «مظنون اصلی» پرونده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه «اقدامات فنی و اطلاعاتی قابل‌توجهی درخصوص اسیدپاشی‌های اخیر صورت گرفته است»، از «دستگیری مظنون اصلی» پرونده خبر داد و خاطرنشان کرد: «می‌توان گفت اسیدپاشی‌های اخیر کار یک‌نفر است و این فرضیه که اسیدپاشی‌های اخیر، اقدامی سازمان‌یافته و گروهی بوده رد می‌شود. البته ممکن است در روند رسیدگی‌های بعدی مشخص شود که افراد دیگری هم با متهم اصلی همکاری داشته‌اند.» در حالی که ذوالفقاری از «دستگیری مظنون اصلی» خبر داده است، سرهنگ حسین حسین‌زاده- جانشین فرمانده انتظامی اصفهان- در گفت‌وگو با «مهر»، خبر دستگیری مظنون اصلی را تکذیب کرد و گفت: «این خبر صحیح نیست و هنوز مظنون اصلی دستگیر نشده است. البته افرادی در این پرونده در مرحله شناسایی و بازداشت هستند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.»


وی درباره تصویری ساختگی از مظنون اصلی که در فضای مجازی منتشر شده، گفت: «هنوز تصویری از مظنون برای شناسایی تایید و منتشر نشده است.» بازجویی از مظنون یا مظنونانی که بازداشت شده‌اند، تاکنون، گره‌گشا نبوده و پلیس همچنان به تحقیقات خود ادامه می‌دهد. اصلی‌ترین مظنون در میان افراد دستگیرشده مردی به نام «م» است که در سال90 نیز به اتهام اسیدپاشی به‌صورت زنی به نام «الف» دستگیر، اما به‌دلیل نبود مدارک آزاد شده بود. برخی قربانیان اسیدپاشی هفته گذشته به پلیس آگاهی اصفهان رفتند تا این متهم را شناسایی کنند اما این کار به نتیجه قطعی نرسید و به همین دلیل این احتمال قوت گرفت که عامل اصلی حادثه در میان افراد بازداشتی نباشد. اکنون، پلیس در حال پیگیری سرنخ‌های موجود است و سعی دارد محل‌های احتمالی تردد و اختفای متهم را یک‌به‌یک بازرسی کند و تاکنون نیز اقداماتی در این زمینه انجام شده است.  در این میان، انگیزه فرد اسیدپاش نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مسوولان قضایی و انتظامی بارها تاکید کرده‌اند این وقایع ربطی به مساله مبارزه با بدحجابی ندارد. در تازه‌ترین اظهارنظر، سردار «عبدالله محمودزاده»، مسوول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی نیز گفت: «عوامل اقدام اسیدپاشی در اصفهان شناسایی شدند و ارتباطی با موضوع بی‌حجابی نداشتند.»

ذوالفقاری نیز تاکید کرد: «مجموعه بررسی‌های انجام‌شده تاکنون نشان می‌دهد اسیدپاشی روی زنان جوان اصفهانی سازمان‌یافته و گروهی نیست و مجموعه تحقیقات انگیزه مذهبی در پس اسیدپاشی به زنان اصفهانی را تایید نمی‌کند.» مسوولان بیشتر روی این موضوع تاکید دارند که انگیزه فرد اسیدپاش، شخصی است اما توضیحی نداده‌اند که منظور از «انگیزه شخصی» چیست. سرهنگ حسین‌زاده، اظهار کرد: «عامل این کار، فردی دچار اختلالات روانی و ناهنجاری‌های اجتماعی است که به‌واسطه محرک‌های روانی، متوسل به خشونت کور شده است. مردم مطمئن باشند دست هیچ جماعت و تفکر خاصی پشت این قضیه نیست.» در شرایطی که تلاش‌ها برای افشای هویت متهم اصلی و انگیزه او از این جنایت‌ها ادامه دارد، پلیس اصفهان بخش دیگری از توان خود را روی جلوگیری از تکرار احتمالی این حوادث معطوف کرده است.

سرهنگ حسین‌زاده تصریح کرد: «پس از آخرین اتفاق، تمام توان انتظامی خود را به کار گرفتیم تا امنیت را در شهر حکمفرما کنیم. بسیاری از عوامل ما در پلیس تخصصی با لباس شخصی در بین مردم حضور دارند و گشتی‌های کمین و شکار پلیس نیز در حال ماموریت به‌سر می‌برند. روز پنجشنبه نیز دستور موکد برای نیروهای کمکی صادر شد.» وی ادامه داد: «عوامل آشکار و پنهان پلیس در تمام خیابان‌ها و نزدیک تمام مدارس حضور دارند.» اگرچه اسیدپاشی روی زنان در اصفهان، موجب ترس و به وجود آمدن نگرانی‌هایی شده است، انتشار برخی شایعات بی‌پایه، به‌ویژه در فضای مجازی به اضطراب‌ها دامن می‌زند؛ به گونه‌ای که اکنون پلیس تصمیم گرفته با شایعه‌سازان نیز برخورد کند. جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان خبر داد سرنخ شایعات اسیدپاشی‌های اصفهان در فضای مجازی به یکی از شهرهای جنوبی کشور رسیده است. براساس تحقیقات پلیس «فتا»، دونفر از کسانی که در فضای «لاین»، خبرهای کذب را در خصوص اسیدپاشی منتشر می‌کردند، شناسایی و مشخص شد این افراد در یکی از شهرهای جنوبی کشور اقامت دارند؛ به همین دلیل تیم ویژه‌ای برای دستگیری آنها به این شهر اعزام شده است. اسیدپاشی به سوژه‌ای برای شایعه‌سازی در شهرهای دیگر هم تبدیل شده است. پ

نجشنبه گذشته در یزد شایع شد دختری هنگام رفتن به خوابگاه دانشگاه، هدف اسیدپاشی قرار گرفته است. این خبر به سرعت در فضای مجازی انتشار یافت اما چنین موردی به پلیس گزارش نشده بود. محمدرضا میرجلیلی، رییس دانشگاه علوم‌پزشکی این شهر نیز گفت: «مورد اسیدپاشی گزارش نشده و امیدواریم، فضا، به‌گونه‌ای باشد تا همه شهروندان بتوانند با آرامش در جامعه زندگی کنند.» خبری مشابه در مشهد نیز نگرانی‌هایی را به‌وجود آورد اما سیدمحسن صادقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی گفت: «شایعه اسیدپاشی در استان، صحت ندارد و کذب محض است و حتی یک مورد اسیدپاشی حتی با دلایل و انگیزه‌های شخصی در استان گزارش نشده است.» شایعاتی نیز از اسیدپاشی روی صورت زنان در خیابان نفت، میدان تجریش و حوالی دانشگاه علم‌وصنعت در تهران منتشر شده است که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران، این اخبار را تکذیب و اعلام کرد براساس بررسی‌های صورت‌گرفته هیچ‌کدام از این وقایع رخ نداده است. در این میان، رییس کل دادگستری استان تهران نیز تاکید کرد: «دستگاه قضایی با افرادی که تحت عنوان اسید اقدام به پاشیدن آب به صورت زنان می‌کنند، برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد زیرا تهدید افراد و سلب امنیت و آسایش شهروندان، در زمره مصادیق مجرمانه به‌شمار می‌آید.» غلامحسین اسماعیلی گفت: «هم عمل اسیدپاشی اقدام ضدانسانی است و هم اقدامی که در رسانه‌ها مطرح شده که متاسفانه برخی از جوانان از سر شوخی، اقدام به پاشیدن آب به صورت زنان می‌کنند. درست است که این موضوع عنوانش اسیدپاشی نیست اما تهدید افراد و سلب امنیت و آسایش شهروندان در زمره مصادیق مجرمانه به‌شمار می‌آید.»


وضعیت قربانیان
سهیلا، قربانی 25ساله در تهران بیش از دیگران آسیب دیده است. وزیر بهداشت روز چهارشنبه او را معاینه کرد و این دختر توسط تیمی که وزیر معرفی کرده بود، جراحی و چشمانش عمل شد. دکتر «سیدحسن هاشمی» درباره وضعیت این دختر گفت: «چشم راست او به‌طور جدی آسیب دیده و چشم چپ وی نیز 50درصد آسیب دیده است. در سوختگی‌های شیمیایی به‌ویژه با اسید، نکته مهم و حیاتی همان شست‌وشوی فراوان با آب در لحظات اولیه است. لباس فرد مصدوم باید کنده شده و با آب زیاد شست‌وشو داده شود، اگر این مساله رعایت می‌شد، خیلی از مشکلات کنونی برای قربانی اسیدپاشی اتفاق نمی‌افتاد.» هاشمی افزود: «دوچشم سهیلا جورکش، قربانی اسیدپاشی عمل شده و البته کار درمانی او بسیار طولانی است که امیدواریم با موفقیت به پایان برسد.» وی ادامه داد: «تامین هزینه‌های درمانی قربانی اسیدپاشی حداقل کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد اما مهم‌تر از آن اقدامات پیشگیری و داشتن قوانین و مقررات موثر در این زمینه است، زیرا خشونت، آسیب‌های جدی به جامعه وارد می‌کند.» وزیر بهداشت گفت: «تعداد قربانیان اسیدپاشی چهارنفر است اما از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مجموع 9نفر بودند. همه این قربانیان در اصفهان بودند که سوختگی‌های عمده آنها سطحی بوده و به‌طور سرپایی درمان شده‌اند و چهارنفر از آنان نیز مرد بودند.»


هاشمی گفت: «دودرصد مردم جامعه زمینه ابتلا به اسکیزوفرنی (نوعی بیماری روانی) را دارند که این مساله به مثابه کوه‌یخی است که بخش عمده‌ای از مشکلات آن مشاهده نمی‌شود. مبتلایان به اختلالات روان باید در مراکز ویژه‌ای نگهداری شوند، البته شاید عاملان اسیدپاشی از این دسته افراد نباشند، اما اکنون فرصت مناسبی برای اعلام این مشکل در جامعه است.» وزیر بهداشت ادامه داد: «اظهارنظر درباره عاملان اسیدپاشی برعهده وزارت کشور و قوه‌قضاییه است و وزارت بهداشت موظف است مراقبت کند که کوتاهی در امر درمان صورت نگیرد.» وی گفت: «بیماران قربانی اسیدپاشی زیادی داشته‌ام. درمان چشم اینگونه بیماران خیلی سخت است زیرا نیازمند جراحی‌های مکرر بوده و نتیجه آن ضعیف است.» معصومه ابتکار نیز دیروز به ملاقات یکی از قربانیان اسیدپاشی که در بیمارستان امام‌موسی‌کاظم(ع) اصفهان بستری است، رفت. ابتکار در صفحه فیسبوک خود نوشت: «امروز صبح به دیدن خانم مرضیه ابراهیمی یکی از مصدومان واقعه اسیدپاشی و خانواده وی در بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی‌کاظم(ع) اصفهان رفتم. در این دیدار که پدر و همسر خانم ابراهیمی هم حضور داشتند، پیام دکترروحانی مبنی بر ضرورت رسیدگی به وضعیت ایشان و پیگیری موضوع تا ریشه‌کنی اینگونه اتفاقات در کشور را ابلاغ کردم و ضمن ابراز امیدواری برای بهبودی این خانم جوان گفتم که در مقابل این حرکت جنایت‌آمیز و غیرقابل‌قبول، همه دولتمردان ابراز تاسف کرده و خواهان برخورد جدی هستند. رسیدگی به این واقعه یکی از موارد دستور کار هیات‌دولت در جلسه آتی است و من هم گزارش این دیدار را شخصا در جلسه دولت مطرح خواهم کرد. خانم مرضیه ابراهیمی نیز ضمن قدردانی از همه کسانی که از سراسر کشور نسبت به وی ابراز محبت کرده‌اند، به‌خصوص از کادر درمانی بیمارستان تشکر و درخواست کرد تا برای بازگشت سلامتی‌اش دعا کنند. همچنین ضمن پیگیری روند درمان وی از کادر پزشکی بیمارستان که زحمات بسیاری در این مورد کشیده‌اند، تشکر کردم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha