گرچه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش به مردم اطمینان‌خاطر داده بود نگران شیوع ویروس خطرناک ابولا در کشور نباشند، اما پنجشنبه گذشته از احتمال ورود ویروس ابولا به کشور خبر داد و گفت که یک آزمایشگاه ویژه برای مقابله احتمالی با این بیماری تجهیز می‌شود تا در شرایط اضطراری از آن استفاده شود.

سلامت نیوز: گرچه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش به مردم اطمینان‌خاطر داده بود نگران شیوع ویروس خطرناک ابولا در کشور نباشند، اما پنجشنبه گذشته از احتمال ورود ویروس ابولا به کشور خبر داد و گفت که یک آزمایشگاه ویژه برای مقابله احتمالی با این بیماری تجهیز می‌شود تا در شرایط اضطراری از آن استفاده شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، شش ماه از شیوع بیماری ابولا در دنیا می‌گذرد و با وجود کنترل شدید، شیوع این ویروس هنوز متوقف نشده است و هنوز در جای‌جای دنیا نگرانی‌ها از ابتلای افراد مختلف به این بیماری مهلک وجود دارد. این در حالی است که با توجه به ورود بیماری کروناویروس به کشور و ابتلای پنج نفر در سه ماهه گذشته به آن، نگرانی‌ها درباره ورود ویروس ابولا که به مراتب خطرناک‌تر از کروناست نیز تشدید شده است. با این حال مقامات بهداشتی کشور همواره این اطمینان را داده‌اند که احتمال ورود این بیماری به ایران بسیار کم است و مراقبت‌های لازم در این رابطه صورت می‌گیرد. کشورهای گینه، لیبریا، سیرالئون و پایتخت نیجریه اصلی‌ترین مناطق در معرض خطر این بیماری محسوب می‌شوند.
با بازگشت حجاج از عربستان وزیر بهداشت تاکید کرده بود که تاکنون هیچ موردی از بیماری کرونا و ابولا در حجاج ایرانی مشاهده نشده با این وجود در زمان ورود این افراد به کشور، کنترل‌ها و اقدامات لازم انجام می‌شود. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی با تاکید بر اینکه تاکنون برای هیچ بیماری‌ای شرایط ویژه و استثنایی اعلام نشده بود اما برای ویروس ابولا این شرایط اعلام شده است، گفت: «آمادگی نسبی در مقابله با این ویروس در کشورمان فراهم است به‌طوری که یک آزمایشگاه ویژه به همین منظور تاسیس شده و تعداد معدودی تخت آی‌سی‌یو نیز در نظر گرفته شده است.»
این گفته وزیر گرچه برای کاهش نگرانی درباره این ویروس عنوان شده اما برای شهروندان نگرانی‌هایی را به همراه داشته است. در این باره محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «در همه جای دنیا احتمال ورود بیماری ابولا وجود دارد. اما با این حال در ایران این احتمال کم است چون ما در ایران ترددی به کشورهای غرب آفریقا که عمدتا منشا این ویروس هستند، نداریم و مسافرت‌های توریستی یا کاری به این منطقه صورت نمی‌گیرد.»
ابولا تاکنون درمان شناخته‌شده‌ای نداشته و واکسنی هم برای پیشگیری از آن وجود ندارد. این در حالی است که 60 تا 90 درصد مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. اما چیزی که این بیماری را تا این میزان در دنیا خطرناک کرده راه‌های انتقال آن است که از طریق تماس با ترشحات بدنی مثل خون، مایعات بدنی و تماس با امعا و احشای حیوان آلوده و همچنین خون و ترشحات بدنی فرد بیمار به اطرافیانش است.
نبوی درباره پیگیری این بیماری در کشور می‌گوید: «وزارت بهداشت این بیماری را از ابتدا ردیابی کرده است و آمادگی‌های لازم برای تشخیص بیماری و مراقبت بیماران دارد. ما از زمان شیوع این بیماری اطلاع‌رسانی‌های لازم را کرده‌ایم و بارها به مردم توصیه کردیم از مسافرت‌های غیرضروری به کشورهای درگیر با این بیماری بپرهیزند.»
این در حالی است که مسافرانی که به این کشورها سفر کردند در صورت بازگشت به کشور چنانچه تا 30 روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونریزی از جایی در بدن‌شان شوند حتما با ذکر اینکه به گینه، لیبریا، سیرالئون و پایتخت نیجریه سفر داشتند به مسئولان بهداشتی کشور اطلاع دهند.
معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «در فرودگاه‌های ما کسانی که پروازهای بین‌المللی دارند و به‌خصوص کسانی که از آفریقا می‌آیند به پایگاه‌های مراقبتی و بهداشتی می‌روند و در آنجا معاینه می‌شوند تا اگر علامتی داشته باشند به آنها تذکر داده شود. اگر تا دو یا سه هفته علامتی در مورد بیماری داشته باشند به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.»
وی با بیان اینکه احتمال ابتلا به این ویروس در ایران کم است دلیل تاکید وزیر بهداشت در این مورد را این‌طور توضیح می‌دهد: «وقتی یک گوشه دنیا بیماری‌ای با چنین مشخصاتی شیوع پیدا می‌کند ما این آمادگی را باید داشته باشیم تا با مشاهده آن در کشور به مقابله با آن بپردازیم.» اگر هم موردی بود در اتاق‌های ایزوله تنفسی که در همه دانشکده‌های پزشکی در کشور وجود دارد، قرنطینه شوند.»
محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه 170 اتاق ایزوله در سراسر کشور ساخته شده است، ادامه می‌دهد: «این اتاق‌های ایزوله از قبل بوده و برای موارد خاص اینچنینی و آنفلوآنزاهای مسری و خطرناک طراحی شده است و در موارد خاص بیماران به این اتاق‌ها فرستاده می‌شوند.»
او می‌گوید: «یک آزمایشگاه تب‌های ویروسی هم در کشور وجود دارد که برای موارد مشکوک و نادر از آن استفاده می‌شود.»
وی نگرانی در مورد حجاجی که از عربستان بازگشته‌اند را بی‌مورد می‌داند و می‌گوید: «عربستان در این باره مراقبت‌های ویژه‌ای داشته و به همین دلیل به حجاج غرب آفریقا ویزا نداده است و خوشبختانه در حج امسال هیچ مورد مشکوکی از این بیماری دیده نشده است.»


عباس زارع‌نژاد، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: «در ایران هیچ مورد مشکوکی درباره بیماری ابولا گزارش نشده است. اما با این حال ما به‌عنوان متولی بهداشتی در کشور خود را موظف می‌دانیم که آمادگی‌های لازم را برای مقابله با این ویروس داشته باشیم.»
وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی هنوز دستورالعملی به ایران نداده است و به همین دلیل ما نیز منعی برای مسافرت‌های خارجی مردم نمی‌توانیم ایجاد کنیم، می‌گوید: «تیم‌های پزشکی مستقر ما در فرودگاه امام خمینی در مورد بیماری ابولا اطلاع‌رسانی دقیقی به مسافران می‌کنند ضمن اینکه روی مسافرانی که از آفریقا به کشور مراجعه می‌کنند نیز چکاپ دقیق خون صورت می‌گیرد.»
وی در پایان می‌گوید: «به هر حال ما به مردم توصیه می‌کنیم تا از سفرهای غیرضروری به این منطقه جدا خودداری کنند و در صورت سفر اگر تا 30 روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونریزی در بدن‌شان شدند به مسئولان بهداشتی کشور اطلاع دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha