یک روانپزشک گفت: پرخاشگری بر سیستم‌های گوارشی و تنفسی فرد تأثیر می‌گذارد و موجب اختلالاتی مانند وسواس و افسردگی می‌شود، همچنین فرد پرخاشگر تا 60 دقیقه بعد از رفتار پرخاشگرانه نمی‌تواند تمرکز کند.

سلامت نیوز: یک روانپزشک گفت: پرخاشگری بر سیستم‌های گوارشی و تنفسی فرد تأثیر می‌گذارد و موجب اختلالاتی مانند وسواس و افسردگی می‌شود، همچنین فرد پرخاشگر تا 60 دقیقه بعد از رفتار پرخاشگرانه نمی‌تواند تمرکز کند.

علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس، با بیان پرخاشگری به عنوان رفتاری که منجر به صدمه زدن به خود و دیگران می‌شود اظهار داشت: پرخاشگری، احساس عصبی و ناراحت بودن از محیط و اطرافیان است که موجب احساس ناخشنودی فرد می‌شود در واقع وقتی این احساس تبدیل به رفتار می‌شود به آن پرخاشگری گفته می‌شود.

وی افزود: وقتی فردی قادر به کنترل خشم و عصبانیت خود نباشد این احساس به صورت رفتار پرخاشگرانه خود را نشان می‌دهد بنابراین خشم احساس است اما پرخاشگری مستلزم تخلیه این هیجان و احساس خواهد بود.

* خشم در همه افراد وجود دارد

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: خشم در همه افراد وجود دارد اما انتظار می‌رود افراد با یادگیری مهارتهای کنترل خشم آن را تبدیل به پرخاشگری نکنند.

وی ادامه داد: پرخاشگری به صورت کلامی و فیزیکی خود را نشان می‌دهد ناسزا گفتن، کتک‌کاری، آسیب زدن به خود و دیگران، شکستن اشیاء و پرتاب آنها پرخاشگری محسوب می‌شود.

* پرخاشگری زیاد تبدیل به ویژگی شخصیت می‌شود

این روانپزشک با تأکید بر کنترل خشم گفت: اگر انسان نتواند خشم خود را کنترل کند در صورت تکرار به مرور زمان پرخاشگری یکی از ویژگی‌های شخصیتی فرد می‌شود همچنین پرخاشگری بیش از آسیب به دیگران به خود فرد آسیب می‌زند.

* پرخاشگری سیستم گوارش و تنفسی را مختل می‌کند

این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان عوارض پرخاشگری و تأثیر آن بر ارگان‌های بدن اظهار داشت: پرخاشگری بر سیستم گوارشی، تنفسی، قلب و عروق و تمام ارگان‌های بدن تأثیر می‌گذارد و موجب افزایش تعداد ضربان‌های قلب می‌شود فرد در این حالت احساس خستگی بیشتری می‌کند. همچنین تکرر ادرار و زخم معده ناشی از پرخاشگری طولانی‌مدت است.

* پرخاشگری موجب وسواس و افسردگی می‌شود

وی گفت: باید به افرادی که زیاد دچار پرخاشگری می‌شوند توصیه کرد که با فراگیری مهارت‌های کنترل خشم نگذارند تا این احساس تبدیل به رفتار پرخاشگرانه شود. همچنین از بُعد روانپزشکی کسانی که دچار خشم می‌شوند و نمی‌توانند آن را کنترل کنند به مرور زمان دچار اختلالات اضطرابی، وسواس و حتی افسردگی می‌شوند.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: احساس گناه ناشی از صدمه زدن به دیگران که خود به خاطر پرخاشگری است می‌تواند فرد را به اختلال افسردگی مبتلا کند.

باغبانیان تصریح کرد: اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی نتیجه پرخاشگری است همچنین فرد پرخاشگر به دلیل اختلال در روابط بین فردی خود ناچار به گوشه‌نشینی می‌شود.

* پرخاشگری تا 60 دقیقه امکان تمرکز را می گیرد

این روانپزشک گفت: افرادی که پرخاشگری نشان می‌دهند به دلیل اختلال در سیستم تمرکز تا 60 دقیقه بعد از رفتار پرخاشگرانه نمی‌توانند تمرکز داشته باشند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود افراد پس از رفتار پرخاشگرانه بلافاصله رانندگی نکنند همچنین پرخاشگری منجر به درگیری با قانون می‌شود و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی دو سوم قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی بوده و صرفاً به خاطر عدم کنترل خشم و تبدیل آن به عصبانیت و پرخاشگری صورت گرفته است.

باغبانیان افزود: در واقع یک سوم قاتلان سابقه جنایی داشتند که نشان می‌دهد مهارت کنترل خشم چقدر تأثیرگذار است.

* پرخاشگری جنون موقت است

وی گفت: پرخاشگری نوعی جنون موقت و کوچک است در این حالت گوش انسان نمی‌شنود، چشم او چیزی را نمی‌بیند و تمام ارگان‌های بدنش دچار تغییرات اساسی زیستی می‌شود همچنین سیستم هیجانی که در مغز مسئول هیجان‌ها و احساسات است بر اثر محرک‌های محیطی تحریک می‌شود و سیستمی که باید آن را کنترل کند موقع پرخاشگری ضعیف می‌شود.

* افراد پرخاشگر خود را بالاتر از دیگران می‌بینند

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: با توجه به فشارهای روانی که در زندگی همه افراد وجود دارد، وجود زیربنای شخصیتی خاص موجب پرخاشگری می‌شود افراد پرخاشگر خود را بالاتر از دیگران می‌بینند و دوست دارند همه امور مطابق میل آنها پیش رود این افراد با کوچکترین محرومیتی دچار پرخاشگری می‌شوند بنابراین چنانچه موضوع مورد علاقه‌شان به سرانجام نرسد رفتار پرخاشگرانه را انجام می‌دهند.

* از تحقیر دیگران بپرهیزید

باغبانیان گفت: کوچک کردن و تحقیر افراد یکی از دلایل پرخاشگری در آنها است بنابراین نباید تابلوی نهایی خشم را به گونه‌ای ببینیم که فردی که پرخاشگری نشان داده است مقصر قلمداد شود چرا که پرخاشگری مانند گلوله برفی است که از نوک کوه حرکت می‌کند و تا وقتی به دامنه برسد تبدیل به گلوله‌ای بزرگ می‌شود رفتار، گفتار و حتی افکار اطرافیان می‌تواند فرد را مستعد به رفتارهای پرخاشگرانه کند.

* علایم پرخاشگری

این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان علایم عصبانیت گفت: علاوه بر بحث شخصیتی که انسان را تبدیل به موجودی غیرقابل تحمل می‌کند پرخاشگری با لرزش دست و پا، خشکی دهان و سرگیجه خود را نشان می‌دهد همچنین در بسیاری از عصبانیت‌ها فرد با مشکل قلبی و تنفسی مواجه می‌شود.

* درمان پرخاشگری

باغبانیان گفت: بهترین توصیه این است که افراد موضوعاتی که آنها را عصبانی می‌کنند بشناسند و از مواردی که دیگران را عصبانی می‌کنند نیز مطلع شوند.

وی افزود: گاهی خشم علامتی از افسردگی یا اختلالات روانی و سوء مصرف مواد است بنابراین توصیه می‌شود افراد پرخاشگر با متخصصان حوزه بهداشت روان مشورت کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر قدر فرد فعالیت فیزیکی محدودی داشته باشد تحریک‌پذیرتر بوده و آستانه تحمل او پایین می‌آید بنابراین توصیه می‌شود افراد برای کنترل خشم خود تحرک بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha