عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری علاوه بر احقاق حقوق پرستاران در سیستم بهداشت و درمان، به دلیل محاسبه عادلانه تر و ارزان تر نرخ خدمات ارائه شده، به نفع بیماران و مردم نیز است.

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری علاوه بر احقاق حقوق پرستاران در سیستم بهداشت و درمان، به دلیل محاسبه عادلانه تر و ارزان تر نرخ خدمات ارائه شده، به نفع بیماران و مردم نیز است.

عباس کشفی در گفت و گو با نظام پرستاری با تأکید بر اینکه با ادامه اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت بیشترین آسیب متوجه مردم و بیماران خواهد بود، گفت: اگر چه این طرح در مراحل اولیه، منافعش بیش از هر گروهی متوجه مردم و بیماران بود اما به نظر می رسد در مرحله سوم فقط منافع یک گروه خاص در نظر گرفته است که کمترین زمان حضور را بر بالین بیمار دارند.

وی افزود: این در حالی است که پرستاران بیشترین مدت زمان را بر بالین بیمار هستند و تا زمانی که بیمار ترخیص می شود، فعال بوده و به بیمار خدمات می دهند اما تقسیم منابع مالی به صورت عادلانه لحاظ نشده است و در هیچ کجای دنیا نیز اختلاف چند صد برابری بین پزشک و پرستار وجود ندارد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را راهکاری برای احقاق حقوق گروه پرستاری در نظام سلامت خواند و گفت: هم اکنون خدماتی که توسط پرستاران به بیماران ارائه می شود به نام پزشک ثبت شده و تعرفه های آن بر اساس تعرفه های پزشکی لحاظ می شود در حالیکه اگر تعرفه  این خدمات بر اساس تعرفه پرستاری محاسبه شود علاوه بر اینکه حق به حق دار می رسد، بسیار عادلانه تر و ارزان تر برای بیمه ها و مردم تمام می شود.

وی افزود: به عنوان مثال انجام پروسجرهایی مانند تزریق وریدی، طب ورزشی و نوار قلب خدماتی است که توسط کادر پرستاری انجام می شود ولی تعرفه آن بر اساس تعرفه پزشکی محاسبه می شود و به جیب پزشکان می رود که این روند به هیچ عنوان به نفع مردم و بیماران نیست.

کشفی یادآور شد: پس از اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، مواردی را داشته ایم که در یکی از بیمارستانهای تهران، برای بیماری پیش از بستری، هزینه های جراحی را حدود ده میلیون تومان برآورد کرده بودند و پس از بستری و انجام عمل با اجرای مرحله سوم طرح تحول، این هزینه ها به حدود 24 میلیون تومان افزایش یافته که از توان بیمار و خانواده وی خارج بوده و آنها را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: با یک مقایسه در نرخ خدمات پزشکی قبل و بعد از مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت در بخش دولتی در می یابیم که مرحله سوم این طرح فقط جیب پزشکان را پر پول تر می کند به گونه ای که به عنوان مثال هزینه ویزیت روز اول و مشاوره از 18 هزار و 200 تومان به 35 هزار و 200 تومان افزایش یافته و یا عمل جراحی پروستات از مبلغ 250 هزار و 800 تومان به 739 هزار و 200 تومان افزایش یافته است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر تمامی بیماران نمی توانند از مراکز دولتی استفاده کنند و زیر ساخت های بیمه ای نیز نمی تواند تمام قشر مردم را پوشش دهد و با این اوضاع می توان تصور کرد بر سر کسی که به هر دلیل امکان استفاده از بخش دولتی را ندارد و مجبور است از مراکز خصوصی خدمات دریافت کند، چه می آید.

کشفی تصریح کرد: علاوه بر تمام این مسائل باید پیش بینی کنیم که با توجه به این افزایش تعرفه های پزشکی در مرحله سوم اگر در نیمه راه دولت نتواند پاسخگویی تأمین بودجه این طرح باشد چه کسانی به جز مردم باید تاوان این آن را پس دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهناز كامياب ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    1 0
    با سلام طرح تحول نظام سلامت حركت نو و خداپسندي است كه در حال اجراست ، .... اضافه نشدن نيروي پرستاري با توجه به افزايش بي رويه مراجعه كنندگان ......... من پرستارم ؛چه زيبا يادم دادند درك كنم ودرك نشوم.