یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 124992

اگر برای بدن‌تان وقت بگذارید، گاه صدای فریادهای ملتمسانه مفاصل را خواهید شنید که دست یاری به سوی شما دراز کرده‌اند.

سلامت نیوز: اگر برای بدن‌تان وقت بگذارید، گاه صدای فریادهای ملتمسانه مفاصل را خواهید شنید که دست یاری به سوی شما دراز کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، مفاصل جزء اولین قسمت‌هایی از بدن هستند که به دلیل فشارهای وارده سریع‌تر از سایر بخش‌ها دچار آسیب و درنهایت التهاب می‌شوند. التهاب مفاصل زانو شاید یکی از دردناک‌ترین آنها باشد. محققان انگلیسی به تازگی روش جدیدی برای تشخیص آرتروز زانو ابداع کرده‌اند که در این شیوه از امواج صوتی برای شناسایی این مشکل استفاده می‌شود.
پزشکان و متخصصان به‌طور کلی از اسکن اشعه ایکس یا MRI برای تشخیص التهاب مفاصل (آرتروز) زانو استفاده می‌کنند ولی گروه تحقیقاتی دانشگاه «لنکستر» دستگاه قابل حملی ساخته‌اند که میکروفنی را به زانوی بیماری وصل می‌کند تا امواج صوتی با فرکانس بالا را اندازه‌گیری کند که هنگام ایستادن تولید می‌شود. نرم‌افزار کامپیوتری می‌تواند این خروجی‌های صوتی را به‌منظور ارزیابی سلامت زانو تفسیر کند. در واقع این روش، بررسی و درمان آرتروز زانو را به کلی متحول کرده و اسکن MRI، به پزشک نشان می‌دهد که در زمان حرکت مفاصل چه اتفاقی برای آنها می‌افتد و علاوه‌بر این، تغییرات ایجاد شده در مفصل زانو را با گذشت زمان نشان می‌دهد.
محققان بر این باورند که پزشکان نیز می‌توانند از این دستگاه قابل حمل در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها استفاده کنند تا بتوانند آرتروز زانو را در بیماران با سرعت و دقت بالایی ارزیابی کنند. محققان با این روش، گام تازه‌ای برای بررسی صدای ساختارهایی چون مفاصل، عروق خونی یا روده‌ها یافته‌اند و در تلاشند از این طریق بتوانند بسیاری از بیماری‌های مفصلی را در مبتلایان شناسایی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha