یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹

اطلاعات آماری نشان می‌دهد که از بین 13 مورد اسیدپاشی اعلام شده به طور رسمی طی ده سال،10 مورد شامل انگیزه‌های شخصی بوده و در 3 مورد هم انگیزه عامل اسیدپاشی نامعلوم بوده است.

سلامت نیوز: اطلاعات آماری نشان می‌دهد که از بین 13 مورد اسیدپاشی اعلام شده به طور رسمی طی ده سال،10 مورد شامل انگیزه‌های شخصی بوده و در 3 مورد هم انگیزه عامل اسیدپاشی نامعلوم بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، شفقنا زندگی نوشت: نزدیک غروب که می‌شود، انگار خنکای پاییز اصفهان می‌شود سوز زمستان. خیابان‌ها به یکباره از حضور آدم ها خالی می‌شوند و مغازه ها بدون خریدار درساعات ابتدایی شب می‌خوابند و قیل و قال زنانه بر سر اجناس و شلوغی پیاده روها را به خواب می‌بینند. یک وحشت عفونی زنان شهر را به خانه‌ها رانده تا روزهایی که دوباره با خاطری امن خشکی مردانه را از شهر بگیرند و هوای یکدستش را تعدیل کنند.

ماجرای اسید پاشی در اصفهان دیگر از مرزهای شهر و کشور گذشته و خیلی دورتر از اینجا نقل به نقل می‌چرخد. رسانه های خارجی نیز با سوار شدن بر موج شایعات بعضا به اطلاع رسانی ناصحیح و غیر اصولی دامن زده اند.

جرمی با سابقه 60 ساله در ایران

اسید پاشی در کشور ما سابقه‌ای 60 ساله دارد. اولین اسید پاشی ثبت شده در ایران به سال 1334 برمی‌گردد. یک قاضی دادگستری قربانی این ماجرا بود؛ به این دلیل که کسی را به حبس محکوم کرده بود. این اتفاق باعث وضع شدن قانون در سال 37 برای جرم اسیدپاشی در کشور شد.

اطلاعات آماری نشان می‌دهد که از بین 13 مورد اسیدپاشی اعلام شده به طور رسمی طی ده سال،10 مورد شامل انگیزه‌های شخصی بوده و در 3 مورد هم انگیزه عامل اسیدپاشی نامعلوم بوده است.

یکی از معروفترین موارد آمنه بهرامی است که آبان ماه 83 در سید خندان تهران توسط خواستگار سابق خود به دلیل ناکامی در ازدواج مورد اسید پاشی قرار گرفت و با تخریب کامل صورت، سوختگی دست راست و نابینایی هر دو چشم مواجه شد.

داوود روشنایی نیز در آبان 84 در مجیدیه تهران توسط یک غریبه با قربانی مورد نظرش اشتباه گرفته شد و همین مسئله باعث تخریب گردن، صورت، قفسه سینه و چشم راست وی شد.

یک مادر و دختر خردسال نیز در تیر ماه 83 توسط به دلیلی نامعلوم مورد اسیدپاشی قرار گرفتند که این حادثه نقص عضو دست زن و سوختگی صورت مادر و دختر را به دنبال داشت.

معصومه عطایی 32 ساله نیز در شهریور ماه 89 در شهررضای اصفهان توسط پدر شوهرش به خاطر طلاق از همسرش مورد اسیدپاشی قرار گرفت که این حادثه سوختگی چشم، اندام‌های فوقانی، صورت و قفسه سینه وی را به دنبال داشت.

سمیه 28 ساله و دخترش رعنا چهارساله در اریبهشت 90 در بم کرمان دیگر قربانیان اسیدپاشی بودند که توسط همسر و پدربه دلیل تصمیم به جدایی زن قربانی این حادثه شدند وهر دو دچار تخریب کامل سر و صورت و چشم شدند.

عزیز 50 ساله در خرداد ماه 90 در سراب توسط دخترش مورد اسیدپاشی قرار گرفت که علت آن ظلم پدر از بچگی به او اعلام شد. تخریب سر و صورت و سوختگی کامل پیادمدهای این حادثه بود.

سیما قربانی نیز در مهر ماه 90 توسط خواستگار سابق خود بدلیل رد کردن ازدواج مورد اسیدپاشی قرار گرفت که نتیجه این حادثه سوختگی 60 درصدی دست‌ها و صورت بود.

یک مرد 40 ساله نیز بهمن ماه در تهران توسط همسر همسرش به دلیل ازدواج مجدد مورد اسیدپاشی قرار گرفت که این حادثه به سوختگی صورت و قفسه سینه او منجر شد.

محسن مرتضوی 35 ساله دیگر قربانی رسمی اسید پاشی در ایران در فروردین ماه 91 در تهران بود که توسط همکار خود به دلیل تصور اشتباه درباره مزاحمت تلفنی برای همسر اسیدپاش مورد حمله قرار گرفت این اتفاق سوختگی کامل سر، صورت و دست‌ها و اصابت 19 ضربه چاقو را برای او به همراه داشت.

تهمینه یوسفی دیگر قربانی اسید پاشی در خرداد ماه 92 در قزوین بود که توسط پدر و برادر خود مورد اسید پاشی قرار گرفت که دلیل آن اعتیاد پدر قربانی و فروش جهاز دختر اعلام شد. تهمینه در این حادثه با سوختگی کامل سر و صورت و نابینایی چشم راست مواجه شد.

صادق 23 ساله نیز در اردیبهشت 93 به دست هم محلی‌اش به دلیلی نامعلوم در کیانشهر تهران مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفت که این حادثه سوختگی سر و صورت او را به دنبال داشت.

اتفاق بعدی در اردیبهشت 93 برای سمیه افشاری 25 ساله دردهدشت کهگیلویه و بویر احمد توسط همسر مردی که به او علاقه داشت افتاد. این حسادت زنانه سوختگی صورت و دست و نابینایی چشم چپ سمیه را به دنبال داشت.

یک وکیل دادگستری نیز در مهر ماه 93 در مرند توسط فردی ناشناس و به دلیلی نامعلوم مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفت و این حادثه به سوختگی صورت او منجر شد.

همان طور که ذکر شد انگیزه‌های مختلفی از قبیل پاسخ رد شنیدن در خواستگاری، انتقام پدر شوهر از عروسش به خاطر طلاق از پسر، تصمیم جدایی از همسر، ظلم پدرانه، ازدواج همسر، تصور اشتباه درباره مزاحمت تلفنی برای همسر اسیدپاش، اعتیاد پدر قربانی و فروش جهاز دختر و حسادت زنانه باعث وقوع این اسیدپاشی‌ها شد.

اسید پاشی‌های زنجیره ای اصفهان

اصفهان در پاییز سال ۱۳۹۳ چند مورد اسید پاشی به زنان جوان را در فاصله زمانی کوتاهی تجربه کرد. بنابر گفته‌های مسئولان استان و کادر درمانی بیمارستان فیض اصفهان ۴ مورد اسیدپاشی در مهر ماه 93 در این شهر رخ داد؛ این در حالیست که برخی تعداد قربانی‌ها را بیشتر هم می‌دانند.

به گزارش ایسنا، ندا- م" 27 ساله اواسط مهر ماه در حوالی میدان بزرگمهر در حالیکه خوردوی خود را متوقف کرده بود تا با مادرش صحبت کند توسط یک موتور با دو سرنشین مورد اسیدپاشی قرار گرفت و از ناحیه گوش چپ، گردن، دست و پاها و نابینانی یک چشم به طور کامل آسیب دید. دکترها از یک چشم او کاملا نا امید شده‌اند و چشم دیگرش 20- 30 درصد شانس بینایی دارد.

"مریم- د" دیگر قربانی اسیدپاشی در اصفهان است که او هم در خودروی شخصی خود مورد حمله اسیدپاشی قرار می‌گیرد. او قرنیه یکی از چشم‌هایش را از دست می‌دهد و بدنش به شدت آسیب می‌بیند و قسمتی از سرش سوراخ می‌شود.

"سارا- ق" در حالی‌که مشغول پارک خودرو خود در خیابان مهرداد اصفهان بوده مورد حمله اسیدپاشی قرار می‌گیرد. وی دچار 12 درصد سوختگی عمیق شده و از ناحیه چشم چپ دچار آسیب جدی می‌شود، بینایی او کاهش یافته و پزشکان برای بررسی آسیب باید تا زمان از بین رفتن التهاب چشم منتظر بمانند.

اسید پاشی‌های اصفهان یک قربانی رسمی دیگر هم که داشت، که حاضر به انجام مصاحبه و بیان جزییات نشد.

بنا به گزارش شرق، آزمایش‌های تخصصی ثابت کرده است حداقل سه‌مورد از این حوادث به‌هم مرتبط هستند. تشابه ظاهری این اسیدپاشی یکی از دلایل موجود است.

اسفنانی: دستگاه قضایی در تعقیب مجرمین و اجرای حکم تسریع کند

نماینده مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی دراین رابطه به خبرنگار شفقنا زندگی گفت: به هیچ عنوان با بحث تشکیلاتی و سریالی بودن این جنایات وارتباطشان با موضوع امر به معروف و نهی از منکر موافق نیستم ولی به هر حال باید منتظر انجام پروسه کامل تحقیقات قضایی ماند.

محمد علی اسفنانی درپیرامون جو و فضای فعلی شهر گفت: همیشه این جریانات عواملی برای سوء استفاده توسط عده ای بر علیه نظام بوده اند. به نظرم جو فعلی و شایعه سازی های موجود هم بر همین اساس پیش می رود.

وی همچنین درباره مجازات 3 تا 5 سال حبس برای مجازات اسیدپاشی افزود: در قانون تشخیص مجازات اسیدپاشی این موضوع صراحتا ذکر شده که اگر قاضی تشخیص داد که این موضوع با توجه به ابعادش محاربه دانسته می شود، مجازاتش اعدام است، منتهی تشخیص محاربه بودن این قضیه با قاضی پرونده است.

اسفنانی در پایان گفت: دستگاه قضایی در تعقیب مجازات مجرمین و اجرای حکم تسریع کند. زیرا تنها سرعت در این کار است که می تواند فضا را آرام کند.

مجازات 3 تا 5 سال حبس برای اسیدپاشی واقعا کم است

اما یک جامعه شناس نیز در گفتگو با شفقنا زندگی تصریح کرد: اسید پاشی جرمی به شدت ضداجتماعی و خشن به عقیده بسیاری از جامعه شناسان و روان شناسان محسوب می‌شود.

اسماعیلی دررابطه ریشه این جرم افزود: خشونت و انتقام خصوصا از زنان یکی از دلایل ارتکاب این جرم است. جرمی که حتی می توان آن را نسبت به قتل هم خصمانه تر ونمادی از مرگ روحی و روانی در عین زندگی فیزیکی دانست؛ من فکر می کنم حتی ضد اخلاق ترین انسانها هم با این جرم مخالفند.

وی ادامه داد: مرتکبان قبلی این جرم بر علیه زنان دچار نوعی خودشیفتگی وسیع بودند که زندگی طبیعی یک فرد را در گرو ارتباط با خودشان می دانستند. نوع رفتار مرضی این افراد در ارتکاب چنین جرمی پدیده تازه ای نیست ولی در مورد اخیر اصفهان سازمان یافته بودن آن قابل توجه است.

اسماعیلی سپس در ارتباط با ایجاد فضای وحشت در اصفهان در روزهای اخیر گفت: این فضا به صورت رفتار جمعی در اصفهان بروز کرده که بخشی از آن با توجه به اصل موضوع طبیعی است ولی متاسفانه اطلاع رسانی ناقص در این زمینه اجازه ایجاد شایعات وتبدیل فضای هراس اجتماعی به فضای وحشت را داده است.

نظام روابط اجتماعی ما مستلزم نوعی بازنگری است تا افراد به جای کینه توزی و نفرت نسبت به همدیگر محبت داشته باشند

او درباره رفتارهای غلط برخی افراد در ترساندن زن ها و هر چه بیشتر کردن این فضای وحشت اظهار داشت: نظام روابط اجتماعی ما مستلزم نوعی بازنگری است تا افراد به جای کینه توزی و نفرت نسبت به همدیگر محبت داشته باشند؛ نوعی بازنگری که نظام اخلاق جدیدی را در بخشی از گروه های اجتماعی بیمارگونه ایجاد می کند.

اسماعیلی سپس درباره نحوه برخورد با مجرم یا مجرمان این موضوع گفت: قبل از انجام مجازات باید حتما انگیزه های فردی یا جمعی آنها را شناسایی کرد و به تحلیل روان شناختی و فلسفی و ... آنها پرداخت.

وی ادامه داد: به نظرم باید پیرامون مدیریت این اتفاق کارهایی اساسی انجام داد چه در بخش بهداشتی و پزشکی و چه درحیطه اطلاعات و آگاهی های مردم در بخش فنی ماجرا که به شدت با کاستی و ضعف آن مواجهیم و حتی در مواردی منجر به ایجاد آسیب بیشتر به فرد مصدوم می شود، تا مردم اطلاع کافی داشته باشند. مدیریت مهارت های برخورد احساسی هم بحث قابل اهمیتی است که باید به آن توجه کرد زیرا جامعه ما نیازمند ارتقاء سطحی از هوش هیجانی است. درعرصه رسانه هم به ایجاد ظرفیت و مسئولیت برای اطلاع رسانی های دقیق، به موقع و شفاف نیازمندیم زیرا این جریان تنها عاملی است که موجب می شود شایعات کمتر در جامعه ایجاد شود. اما مهمترین مسئله اقدام کارگزاران امنیت است که باید با اقدام سریع و عملیاتی از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری نمایند؛ چیزی که مهم ترین انتظار مردم از دستگاه قضایی وانتظامی را شامل می شود شناسایی ودستگیری مجرمان در کوتاه ترین زمان و برخورد قاطعانه با آنهاست؛ رفتاری که نشانگر این باشد که هیچ گذشتی در مورد این نوع جریان صورت نگیرد و با اشد مجازات در این زمینه برخورد شود. شاید یکی از کاستی های ما در این زمینه مجازات بسیار کم اسیدپاشی در ایران از 3 تا 5 سال باشد؛ تغییر این نوع مجازات حتما تا حدی در کمیت و وقوع چنین جرمی موثر است.

این جامعه شناس سپس حضور در تجمعات برعلیه چنین عملی را اینطور ارزیابی کرد: در بحث تجمعات دلایل تجمع کنندگان اهمیت زیادی دارد و می تواند متفاوت باشد؛ تجمع اطرافیان و خانواده های قربانیان به دلیل خدشه دار شدن هیثیت روحی یکی از صورتهای آن است؛ تبدیل خواسته اجتماعی برای برقراری امنیت که ممکن است از منظر سیاسی به آن نگاه شود نیز روی دیگر ماجراست. اما مسئله این است که تجمع کنندگان را نباید با یک دید و به یک شکل نگاه کرد و باید متوجه انگیزه های مختلف آنان بود. آنچه مهم است مشخص کردن تفاوت مرز این اینهاست.

جرم موتورسوارانی که با شوخی کردن اقدام به ارعاب می کنند، کمتر از اسید پاش نیست

خیابان ها کلا نسبت به قبل خلوت تر شده و زنان خصوصا از غروب به بعد حضور کمتری در آن دارند.

دختر جوانی می گوید: «یک هفته است کلاس ‌های دانشگاهمان را تعطیل کرده ایم چون جرات بیرون رفتن نداریم. دانشگاه خوراسگان رسما شده یک دانشگاه مردانه!»

« تا متهم دستگیر نشود. اوضاع همین است. من خودم به دخترهایم اجازه بیرون آمدن از خانه را نمی دهم. تا زمانی هم که اوضاع صدر درصد آرام نشود، و مجرم دستگیر نشود، خیالم راحت نخواهد شد.» این ها صحبت های خانم مسنی است که در رابطه با اسیدپاشی صحبت می کند.

صاحب یک مغازه لباس فروشی هم با گلایه از انتشار وسیع و بی امان شایعات معتقد است: «به نظرم کنترل کردن فضای فعلی اهمیت زیادی دارد. برخی از زنان این روزها از خانه بیرون نمی‌آیند و این موضوع بر شرایط کاری ما هم اثر گذاشته است؛ برخی با ما تماس هایی می گیرند مبنی بر اینکه جلوی مغازه شما فلان مورد اسید پاشی با این شرایط رخ داده در حالیکه چنین چیزی اصلا صحت ندارد. این شایعات امان ما را بریده و بر فضای زندگی و کار ما به شدت اثر گذاشته است.»

لیلا 25 ساله هم که دانشجوی جامعه شناسی است، از لزوم توقف خشونت علیه زنان سخن می گوید و ادامه می دهد: « این اسید پاشی حتی اگر یک مورد هم باشد، مصداق بارز خشونت علیه زنان محسوب می شود و یک فاجعه محسوب می شود؛ رفتاری ناشی از عقاید، تعصبات و ناهنجاری های اجتماعی عده ای که می خواهند زنان را خانه نشین کنند!»

اکرم نیز با انتقاد از شوخی‌های وقیح برخی موتور سواران با خانم ها در روزهای بعد از اسید پاشی می‌گوید: « به نظرم جرم افرادی که با یک بطری آب و حتی بدون آن اقدام به ارعاب و ترساندن زنان می کنند؛ کمتر از اسید پاش نیست؛ زیرا به فضای وحشت و نگرانی واقعا دامن می‌زنند و این رفتارشان نشان از نگاه بیمار و بی توجهی زیادشان نسبت به اصل ماجرا دارد.»

از تحلیل زود هنگام و ناقص بپرهیزیم

در شرایطی که با وفور اخبار و شایعات در پرونده اسید پاشی های اخیر اصفهان مواجهیم و البته هنوز مجرم یا مجرمان اصلی پرونده دستگیرنشده اند و دلایل ارتکاب جرم آنان مشخص نیست؛ نکته قابل توجه جلوگیری از انجام تحلیل های ناقص و زودهنگام تا حد ممکن در ماجراست . باید بررسی های آسیب شناسانه و عمیق ماجرا را به زمانی به دور از شرایط احساسی امروز و با اطلاعات کامل و گره گشایی کامل پرونده موکول کرد.

مسئله ای که این روزها و به بهانه پرونده اسید پاشی با وفور بیشتری خود را نشان داده ارائه نظرات به ظاهر کارشناسانه از سوی همگان در برخورد ماجراست؛ در حالیکه در شرایط فعلی بهترین و درست ترین حرکت اعتماد به اخبار موثق و مقابله با هر نوع خیال پردازی و تحلیل بی سر وته و ناقص در برخورد با موضوع است.

از طرفی مسولان کشور نیز با جدیت تمام در تلاش برای دستگیری هر چه سریع تر عاملان جنایات اسیدپاشی اصفهان هستند. رییس جمهوری شخصا وزرای خود را مامور رسیدگی به این موضوع کرده است. دستگاه قضایی نیز دادستان کل کشور را مامور بررسی این موضوع کرده تا اصفهان دیگر شاهد چنین حوادث ناگوار و تاسف برانگیزی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha