وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۷.۵ میلیون نفر مشمول دریافت سبد غذایی در مرحله دوم شده‌اند، گفت: تاکنون ۲ میلیون نفر سبد غذایی خود را تحویل گرفته‌اند.

شکاف فقر در حال افزایش است/ ۷میلیون فقیر شدید و ۶ میلیون فوق ثروتمند داریم

سلامت نیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۷.۵ میلیون نفر مشمول دریافت سبد غذایی در مرحله دوم شده‌اند، گفت: تاکنون ۲ میلیون نفر سبد غذایی خود را تحویل گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، علی ربیعی امروز در حاشیه نخستین همایش توسعه و عدالت آموزشی با بیان اینکه بودجه برنامه امنیت غذایی تا پایان سال پیش بینی شده‌است، گفت: کاهش درآمدهای نفتی نمی‌تواند این موضوع را تحت‌الشعاع قرار دهد.

او افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده 47 درصد جامعه نیازمند حمایت‌های بیشتر دولت هستند که دولت یازدهم آنها را مدنظر خود قرار داده است و تا پایان سال مرحه دوم امنیت غذایی را ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص حذف دهک‌های پردرآمد جامعه از فهرست یارانه‌بگیران نیز اظهار کرد: اینکه گفته شود دولت برای ترس از انتخابات آینده 10 میلیون نفر را در گروه نخست از فهرست یارانه‌بگیران حذف نمی‌کند، کاملا بی‌انصافی و پیش‌داوری است که متاسفانه در جامعه سیاست زده مطرح می‌شود. اگر ما دهک‌های پردرآمد را از لیست یارانه‌بگیران حذف کنیم، موجبات رضایتمندی اقشار پایین دست جامعه را به همراه خواهد داشت، اما این شیوه پیرو روش پوپولیستی توده‌ستایانه که در گذشته کشور مرسوم بود، خواهد بود.

ربیعی درباره علت عدم حذف این افراد از فهرست یارانه‌بگیران نیز گفت: ما در دام مسیر طی شده قرار گرفته‌ایم و علت عدم حذف نیز تاکنون همین بوده‌است. از طرفی به علت کم بود اطلاعات آماری درصد خطا برای حذف افراد بالا می‌رود، اما با این حال ما در حال انجام شناسایی‌های پایانی هستیم.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار دو برابر فقیر‌تر از مردان سرپرست خانوار هستند، گفت: باتوجه به بالا رفتن آمار و گزارش‌های سو‌ءاستفاده‌های کاری از زنان با پرداخت حقوق بسیار پایین و ساعت کاری بالا، مقابله با این امر در دستور کار وزارت تعاون است.

 علی ربیعی در نخستین همایش توسعه و عدالت آموزشی که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد با تاکید براینکه شکاف فقر در کشور در حال افزایش است، افزود: در حال حاضر اثر رشد اقتصادی بر کاهش فقر در افراد دارای سواد بیش از بی‌سواد‌هاست و نسبت میانگین مخارج در سرپرست‌های خانوار با سواد بیشتر از سرپرست‌های کم سواد است.

وی داشتن سیاست رفاهی را از مهم‌ترین سیاست‌های دولت یازدهم و حقوق مردم دانست و تصریح کرد: دولت یازدهم سیاست رفاهی را به عنوان یک الزام برای رشد و توسعه کشور دانسته و وجود فقر و نابرابری را در کشور به رسمیت می‌شناسد و از همین رو مسائل رفاهی در برنامه ششم توسعه کشور خود را نشان خواهد داد.

ربیعی ادامه داد: برنامه سوم توسعه کشور بیشتر به نهادسازی‌ها توجه داشت و باید ما هم به دنبال نهادسازی برای کاهش فقرهای آموزشی، درآمدی، سلامت، غذایی و... باشیم.

او با بیان این که کشور ما از نظر توزیع ثروت 7 میلیون فقیر شدید دارد که حتی امنیت غذایی آن‌ها نیز در خطر است، ادامه داد: این درحالی است که 5 تا 6 میلیون فوق ثروتمند در کشور وجود دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت گام‌های موثری در مبارزه با فقر سلامت در کشور برداشته‌است، افزود: در حال حاضر فقر در تهران بسیار نمایان‌تر از شهرهای بزرگ است. عدم توازن‌های منطقه‌ای، شکاف شهر و روستا و شکاف جنسیتی از جمله مشکلات مهم و دغدغه‌های دولت به حساب می‌آیند و این در حالی است که بر اساس مطالعات، فقر شهری رو به افزایش بوده و توزیع درآمد و امکان یافتن شغل در بی‌سواد‌ها کمتر از افراد دارای سواد است.

وی تاکید کرد: اگر چه فقر شهری در سال 86 کمرنگ‌تر شد، اما پس از آن دوباره سیر صعودی خود را پیش گرفت و در حال حاضر نیز شکاف و نسبت میان تهران با اطراف آن در حال افزایش است.

ربیعی با بیان اینکه فقرای شهری غالب پایه‌های اعتراضی را تشکیل می‌دهند، گفت: فقرای شهری ما بیشتر در معرض اعتراضات اجتماعی قرار دارند، به طوری که قالب پایه‌های اعتراضی در حاشیه‌های شهر‌ها قرار دارد، اما از طرفی پولدار‌ترین ایرانی‌ها نیز با پولدار‌ترین آمریکایی‌ها برابری می‌کنند.

وی با بیان اینکه 30 درصد بازنشستگان و سالمندان کشور به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی در گروه بی‌سوادها قرار دارند، افزود: دستیابی به سواد موثر، سواد فنی- حرفه‌ای و ‌سواد نظری - علمی از اهداف دولت یازدهم است، اما این سه نوع سواد دارای خلط مبحثی در کشور شده است و ما با عدم توازن و ناهماهنگی در نظام آموزشی مواجه هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:  170 هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور داریم که در نخستین جلسه شورای عالی رفاه پس از 8 سال موضوع کودکان جامانده از سواد از مباحث مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه کسی نباید از داشتن سواد موثر محروم بماند، تصریح کرد:  بسته مبارزه با بی‌سوادی که سوادی موثر راهدف قرار داده  است در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد.

ربیعی همچنین اظهار کرد: شش میلیون نفر جدید در بیمه سلامت ثبت نام کرده‌اند که عمده این ثبت نام شدگان از فقرای شهری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha