معاون وزیر بهداشت با اشاره به نقش پیشگیرانه وزارت بهداشت در حوزه پدافند غیر عامل، گفت: پدافند غیر عامل در حوزه سلامت به معنی استمرار خدمات بهداشتی و درمانی است.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت با اشاره به نقش پیشگیرانه وزارت بهداشت در حوزه پدافند غیر عامل، گفت: پدافند غیر عامل در حوزه سلامت به معنی استمرار خدمات بهداشتی و درمانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی در همایش پدافند غیر عامل گفت: برخی تصور ها بر این است که پدافند غیر عامل یک رویکرد نظامی است اما از آنجائیکه قربانی سلاح های کشتار جمعی نیروهای غیر نظامی هستند، بنابر این لازم است نظام سلامت عمومی کشور وارد پدافند غیر عامل شود و نقش پیشگیرانه خود را ایفا کند.

به گفته رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت، هدف از پدافند غیر عامل در حوزه سلامت، استمرار خدمات بهداشتی و درمانی است.

وی یکی از برنامه های وزارت بهداشت را تشکیل کمیته پدافند غیر عامل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بیان کرد و گفت: تصویب مراکز حیاتی، حساس و مهم در کمیته پدافند غیر عامل کشور، تقویت و چند لایه ای کردن شبکه ارتباطی اورژانس و خدمات پیش بیمارستانی و انجام مانورهای متعدد از سوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور از برنامه های این کمیته است.

حاجی آقاجانی همچنین ایجاد قرارگاه عملیاتی و پشتیبانی در مکان امن با فرماندهی وزارت بهداشت، ایجاد و تجهیز تیم های واکنش سریع در مقابله با حوادث و احداث و تجهیز آزمایشگاه را از دیگر تصمیمات و برنامه های کمیته پدافند غیر عامل در دانشگاه های علوم پزشکی بیان کرد و گفت: تدوین طرح جامع مقابله با تهدیدات بیولوژیک، هسته ای، برگزاری کارگاه و سمینارهای آموزشی برای رده های مختلف و نیاز سنجی آموزشی و پژوهشی 5 ساله حوزه پدافند غیر عامل از دیگر اقدامات کمیته پدافند غیر عامل است.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه، بر ضرورت ایجاد محیطی امن و سالم همراه با امنیت سیاسی و اقتصادی از سوی برنامه ریزان کشور تاکید کرد و گفت: آموزش مداوم کادر بهداشت و درمان جهت مقابله با بحران، آشنایی اورژانس و نیروهای امدادی و تقویت سیستم پایش بیماری و حوادث از راهبردهای نظام سلامت در پدافند غیر عامل است.

وی همچنین از دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان واحدهای محیطی وزارت بهداشت در پدافند غیر عامل یادکرد و افزود: تدوین اسناد دانشگاهی در کمیته پدافند غیر عامل باید بر اساس اسناد بالا دستی شامل؛ سند راهبردی پدافند زیستی، شیمیای و هسته ای، صورت گیرد.

رئیس کمیته پدافند غیر عامل در ادامه، بر تشکیل کارگروه و همایش های تخصصی جهت تدوین برنامه اجرایی از سوی دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: شناسایی مراکز حیاتی و حساس، شناسایی برنامه ها و توانمندی های حوزه های مربوطه، توسعه هدفمند نظام درمان که علاوه بر پاسخ به نیازهای روزمره و معمول مردم به گونه ای توسعه یابد که بتواند به موقع با بحران ها مواجه شود و دستیابی به سطح مناسب و متناسب درمان های سرپایی و بستری از وظایف دانشگاه های علوم پزشکی است.

حاجی آقاجانی در پایان، بر ضرورت هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی در مواجه با بحران ها، ایجاد برنامه عملیاتی جامع و ارتقای آزمایشگاه ها به سطح بالای ایمنی زیستی تاکید کرد و افزود: باحل مشکلات و معضلات در پدافند غیر عامل در حوزه سلامت می توانیم ادعا کنیم که علی رغم تهدیدات موجود، زیر ساخت ها و امکانات و برنامه های لازم برای مبارزه با تهدید را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha