معاون سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به برخی نگرانی‌های اخیر مبنی بر «شیوع سیاه زخم در منطقه بدخشان افغانستان و احتمال انتقال آن به داخل كشور» گفت: در این مورد نگرانی وجود ندارد؛ چرا كه انتقال سیاه زخم مشابه وبا نیست.

دكتر امامی رضوی در حاشیه مراسم افتتاح اولین آزمایشگاه مرجع مواد دندانی در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: نگرانی از بابت انتقال سیاه زخم از افغانستان به داخل كشور وجود ندارد و انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر ممكن نیست.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر كمبود گوشت در مناطق شرقی كشور و احتمال قاچاق دام آلوده از افغانستان به این مناطق، گفت: وزارت جهاد كشاورزی در زمینه كنترل ورود و خروج دام از كشور فعال است و دام‌ها بدون مجوز از مرزها وارد نمی‌شوند.

دكتر امامی رضوی در رابطه با آشنایی پزشكان با بیماری سیاه زخم، گفت: پكیج‌های آموزشی به منظور آشنایی و آگاهی پزشكان در مناطق در معرض خطر توسط مراكز بهداشتی درمانی مناطق در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینكه طی سالیان اخیر وضعیت كشور در زمینه خدمات دندانپزشكی پیشرفت چشمگیری داشته، افزود: در طول سه سال اخیر با توجه به نیاز كشور حدود 7 دانشكده دندانپزشكی به دانشكده‌های دندانپزشكی كشور اضافه شده است.همچنین وزارت بهداشت به منظور تربیت دندانپزشكان بومی برای ارایه خدمات به مردم، پراكندگی دانشكده‌های پزشكی در كلیه نقاط كشور را مورد توجه قرار داده است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد دندانپزشكان كشور نسبت به جمعیت قابل قبول است. همچنین در طول سالیان اخیر از لحاظ ساخت وسائل و تجهیزات دندانپزشكی اقدامات زیادی انجام شده است. در این زمینه ممكن است برخی از مواد اولیه از خارج به كشور وارد شوند؛ اما تركیب آنها در داخل كشور صورت می‌گیرد. در مجموع تقریبا تولیدات داخل، نیاز كشور را پاسخگوست.

دكتر امامی رضوی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع مواد دندانی در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، گفت: در زمینه تولید مواد دندانی در داخل كشور اقدامات زیادی انجام شده است، اما نكته مهم استانداردسازی این مواد است.در این آزمایشگاه مرجع، كلیه مواد دندانی مورد استفاده مردم از لحاظ كیفی و بر اساس استانداردهای تعریف شده كنترل می‌شود.

معاون سلامت وزارت بهداشت قرار گرفتن گروهی از خدمات دندانپزشكی در فهرست بیمه را امری ضروری دانست و گفت: سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت رفاه معتقدند كه منابع كافی برای تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات دندانپزشكی را ندارند. اما وزارت بهداشت معتقد است كه اهمیت سلامت دهان و دندان تنها برای حفظ سلامت یك عضو نیست؛ بلكه سلامت تمام بدن است؛ به این ترتیب كه فرد مبتلا به مشكلات دهان و دندان از لحاظ تغذیه‌ای دچار اختلال شده و مشكلات بعدی برای وی ایجاد می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha