نائب رئیس کمیسیون بهداشت گفت:امروزه یک الی دو درصد از پزشکان به خاطر فاصله گرفتن از اخلاق پزشکی، باعث زیرسوال بردن جامعه پزشکی و تنزیل مقام اجتماعی پزشکان شده اند.

زیرسوال بردن جامعه پزشکی به وسیله دو درصد از پزشکان

دکتر حسینعلی شهریاری درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز گفت: خطاهای انجام شده توسط این گروه از پزشکان قابل ذکر و بیان نیست و باید جامعه پزشکی به منظور بازگشت جایگاه معنوی پزشکان و تغییر دیدگاه عموم جامعه به پزشکان  دررفع این مشکل به طور جدی بکوشد.

وی افزود: هم اکنون درحالی هفتاد درصد از جامعه پزشکی را  پزشکان عمومی تشکیل می دهند که  بیکاری آنها مهمترین معضل پیش روی وزارت بهداشت است.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی پانزده سال اخیردرکشور، سالانه نزدیک به 2500 تا 3000 پزشک عمومی از سوی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تربیت شدند  واین درصورتی است که بعداز انقلاب نزدیک به 50 هزار پزشک عمومی آموزش دیدند.

نایب رئیس اول کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با وجودی که از نظر تعداد پزشکان عمومی از نرم جهانی جلوتر نیستیم اما هنوز نتوانسته ایم زمینه برای اشتغال این افراد با حقوق مکفی درمراکز درمانی دولتی و خصوصی ایجاد کنیم.

 وی  با تاکید بر اینکه درصورت اجرایی شدن طرح پزشک خانواده به طور صحیح و کامل در روستاها و شهرهای ایران امید به رفع معضل بیکاری پزشکان عمومی وجود دارد، گفت:طرح پزشک خانواده با شروع برنامه پنج ساله چهارم کشور برای روستائیان و شهرهای ایران تعریف شد واین درحالی است که با وجود یک سال ماندن از این برنامه طرح پزشک  خانواده به صورت ناقص برای روستائیان به اجرا درآمد و هنوز در شهرهای ایران اجرایی نشده است.

وی با اعلام اینکه درحال حاضربا تخصیص 500 میلیارد تومان، طرح پزشک خانواده به صورت ایده ال در روستا ها اجرا نشده است، افزود: اجرای کامل طرح پزشک خانواده با تخصیص 500 میلیارد تومان دیگر از سوی دولت امکان پذیر است.

به گفته شهریاری به منظور اجرای طرح پزشک  خانواده در شهرهای ایران به 2 تا 3 میلیارد تومان اعتبارنیاز است که با تامین آن از سوی دولت، معضل بیکاری پزشکان عمومی قابل رفع است.

وی افزود:  کمبود پزشک در رشته های تخصصی از جمله جراحی مغزو اعصاب، ارتوپدی، قلب، گوش و حلق و بینی و چشم پزشکی از دیگر مشکلاتی که درجامعه پزشکی با آن مواجه هستیم و این درحالی است که در رشته های همچون داخلی، اطفال ، زایمان و جراحی متخصص به طورکامل داریم.

نایب رئیس اول کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد:مشکل جذب پزشکان درمناطق محروم کشور، تجمع اکثر پزشکان در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها و توزیع نامناسب پزشکان در سطح کشور باعث شده که درحال حاضر در مناطق دورافتاده و محروم مانند سیستان و بلوچستان با کمبود پزشک عمومی روبرو باشیم و از بیکاری پزشکان عمومی درشهرهای بزرگ آسیب ببینیم.

وی فراهم نبودن امکانات رفاهی و نداشتن حقوق های مکفی را باعث دلسردی پزشکان عمومی از اشتغال در مناطق محروم عنوان و خاطر نشان کرد:درکشورهای پیشرفته درازای هر500 تا 1000 نفر یک پزشک وجود دارد و این درحالی است که این امکان در کشورما هم وجود دارد اما به خاطر توزیع ناعادلانه پزشکان عمومی ، بسیاری از مردم از نبود پزشک دررنج هستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha