مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: دستورالعمل ملی مدیریت بحران در انتقال خون تدوین شده، برنامه عملیاتی آن به سراسر کشور داده شده و بر اساس آن مانورهای عملیاتی ساماندهی می‌شوند.

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: دستورالعمل ملی مدیریت بحران در انتقال خون تدوین شده، برنامه عملیاتی آن به سراسر کشور داده شده و بر اساس آن مانورهای عملیاتی ساماندهی می‌شوند.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی اکبر پور فتح‌الله در حاشیه همایش پدافند غیرعامل و افتتاح اولین سامانه سیار انتقال خون در وزارت بهداشت گفت: این اولین سامانه‌ای است که ساخته شده و قرار است 8 نمونه دیگر در 8 منطقه کشوری ساخته شود تا در موارد بحران بتوانند ارزیابی دقیق و خدمات‌رسانی مناسبی داشته باشد و در مواقع عادی در جاهایی که پایگاه انتقال خون وجود ندارد به عنوان مرکز انتقال خون فعالیت کنند.

وی امکانات این سامانه را وجود 8 تخت خونگیری که به صورت همزمان کار خونگیری را انجام می‌دهند اعلام کرد و گفت: امکانات آزمایشگاه و فرآوری خون، تولید و خودکفایی برق و داشتن ظرفیت 5 هزار لیتری آب از ویژگی‌های این سامانه است.

وی همچنین در رابطه با مدیریت بحران در انتقال خون گفت: برنامه‌ای که داریم این است که در تمام پایگاه‌های انتقال خون 8 برابر مصرف روزانه امکان ذخیره خون وجود داشته باشد که باعث می‌شود 8 برابر نیاز کشور را در مواقع بحرانی ساماندهی کنیم.

پور فتح‌الله گفت: همچنین استان‌های معین را مشخص کردیم تا در صورت نیاز و وقوع بیماری یا بحران در استانی، بتوانیم فرآورده‌های خونی را از آن استان‌ها منتقل کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ساماندهی برنامه مدیریت عمل در بحران از دیگر برنامه‌های سازمان است البته در مواقع بحرانی به دلیل هجوم مردم به پایگاه‌ها دچار مشکلاتی می‌شویم به همین دلیل دستورالعمل ملی مدیریت بحران تدوین شده، برنامه عملیاتی آن به سراسر کشور داده شده که مانورهای عملیاتی را ساماندهی می‌کند.

وی همچنین از برنامه مدیریت بحران با گروه‌های خونی O خبر داد و گفت: این برنامه در کرج انجام شده تا ذخیره کافی این گروه خونی به خصوص در فصل مسافرت و ایام نوروز در جایگاه‌هایی که تصادفات بالایی داریم داشته باشیم تا از این طریق حجم خون با O منفی را در دست داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha