یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱

ناآگاهی یکی از عوامل عمده در بروز و ادامه‌ کودک‌آزاری در خانواده و اجتماع است که پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد.

کودک آزاری از غفلت تا ناآگاهی

سلامت نیوز: ناآگاهی یکی از عوامل عمده در بروز و ادامه‌ کودک‌آزاری در خانواده و اجتماع است که پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، کودکان زیباترین شکوفه‌های هستی‌اند، که خداوند آنان را به انسان‌ها مرحمت می‌کند، اما متأسفانه امروزه یکی از بزرگترین معضلات جوامع انسانی ناسپاسی در برابر این نعمت بی‌منت الهی است.

کودک‌آزاری از جرائمی است که قلب هر انسانی را می‌آزارد! متأسفانه گاه بی‌توجهی جوامع، به جنایاتی علیه کودکان معصوم و بی‌پناه منجر می‌شود، که عمق وجود شنوندگان را آتش می‌زند، البته عوامل متعددی دست به دست هم داده‌اند تا ما روز به روز شاهد افزایش کودک‌آزاری در ایران و جهان باشیم.

کودک‌آزاری پدیده نوظهوری نیست و در هر عصر و دوره‌ای به شکلی گریبان‌گیر جوامع مختلف بوده است.

ماهیت این مسأله آنچنان حساس و پیچیده است که به دست آوردن آمار دقیق از میزان وقوع آن را برای متصدیان سلامت ناممکن کرده است. با این وجود نگاهی اجمالی بر واقعیت‌های جامعه نشان می‌دهد که کودک‌آزاری رو به افزایش است.

کودک‌آزاری وضعیتی است که در آن کودک از سوی کسی که مسئول مراقبت از سلامت اوست نادیده گرفته شده و یا به شکل نامناسبی با او رفتار می‌شود که در هر دو حالت کودک از لحاظ جسمی، روانی یا هر دو آسیب می‌بیند.

مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از والدینِ بدرفتار خود در کودکی قربانی آزار بوده‌اند و به نظر می‌رسد که با آزار دادن کودکان این الگو تداوم می‌یابد. البته این یافته در خصوص همه قربانیانِ کودک آزاری مطلق نیست اما در مواردی که شرایط زندگی با فشارهایی مانند وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی دشوار می‌شود احتمال ظهور و بروز آن بیشتر می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت کودک‌آزاری بخشی از الگوی خشونت در خانواده است و فرض بر این است که والدین خشمی را که نسبت به یکدیگر دارند بر سر کودک خالی می‌کنند.

علت‌شناسی پدیده کودک‌آزاری

ناآگاهی والدین

گاهی والدین یا افراد دیگر که به کودکان آزار می‌رسانند، نمی‌دانند که رفتار آنها آزار به کودک است، مانند کسانی که کودکان را تنبیه بدنی و یا تحقیر و توهین می‌کنند، به نیازهای اساسی آن‌ها توجهی ندارند و این رفتارها را عادی می‌دانند.

مشکلات اقتصادی

فقر سبب می‌شود که کودکان از دسترسی به نیازهای اساسی مانند تغذیه و ... محروم شوند یا والدین به علت فشارهای مالی با رفتارهایی مانند پرخاشگری، خشونت، بی‌توجهی و ... کودکان را مورد آزار قرار می‌دهند.

اعتیاد

اعتیاد به علت خصوصیاتی که در افراد ایجاد می‌کند، مانند پرخاشگری، بی‌مسئولیتی، کاهش عواطف و ... سبب می‌شود که کودکان مورد آزار، به ویژه از نوع سوءاستفاده ، قرار گیرند.

بیماری‌های روانی

در صورتی که والدین به بیمارهای روانی مبتلا باشند، با رفتارهایی مانند تندخویی، خشونت، ناسازگاری، بی‌توجهی و ... که ناشی از بیماری روانی آن‌هاست ، سبب آزار کودکان می‌شوند.

مشکلات خانوادگی

مشاجرات شدید و طولانی والدین، جمعیت زیاد خانواده‌ها، شیوه‌های تربیتی نامناسب، در برخی موارد وجود ناپدری و نامادری و ... سبب می‌شود که کودکان مورد آزار قرار گیرند ، تا حدی که مشکلات خانوادگی یکی از علل کودک‌آزاری بشمار می‌رود.

مشکلات کودکان

کودکانی که مشکلات نسبتاً پایدار و شدید دارند بیش‌تر از سایر کودکان مورد آزار قرار می‌گیرند، به‌عنوان مثال، کودکانی که به بیمارهای جسمی مزمن و طولانی مدت یا مشکلات رفتاری، پرخاشگری بی‌قراری، بیش فعالی، اضطراب ، شب ادراری و ... دچارند ، به علت مشکلاتی که برای بزرگسالان ایجاد می‌کنند و نیز به سبب ناآگاهی والدین از این مشکلات، اغلب مورد آزار جسمی و روانی قرار می‌گیرند.

مشکلات مدرسه

وی تصریح کرد: مشکلاتی که در مدرسه برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود، مانند انتظار بیش از حد، ندیدن تفاوت‌ها، ایجاد اضطراب ، ترس و رقابت‌های شدید، تبعیض، تنبیه بدنی، تحقیر و توهین و ... سبب آزارهای جسمی و روانی کودکان می‌شوند.

ترغیب جامعه به گزارش دهی، یکی از راه‌های شناسایی پدیده کودک‌آزاری است

حجت الاسلام و المسلمین «محمدباقر باقری» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با ارائه‌ی تعریفی از کودک‌آزاری گفت: هرگونه بدرفتاری با کودکان یا افرادی که در سنین بلوغ به سر می‌برند را می‌توان کودک‌آزاری تلقی کرد. این بدرفتاری می‌تواند از طرف پدر یا مادر یا محافظان کودک و کسانی که مسئول مراقبت از او هستند باشد.

وی ادامه داد: هم‌چنین هرگونه آسیب جسمی یا روانی، سوءاستفاده جنسی یا بهره‌کشی و عدم رسیدگی به نیازهای اساسی افراد زیر 18 سال توسط دیگر افراد و به صورتی که غیرتصادفی نباشد، کودک‌آزاری تلقی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی آزار جسمی، جنسی، عاطفی و بی توجهی را از جمله انواع کودک‌آزاری برشمرد و افزود: در کودک‌آزاری جسمی صدمه رساندن به کودک توسط مراقب او و به معنای وارد آمدن آسیب عمدی از طرف فرد بالغ به کودک است. این آسیب‌ها ناشی از تنبیه‌های شدید جسمی یا تنبیه‌های غیرموجه است. هم‌چنین شامل حمله‌ی آگاهانه و عمد به کودک می‌شود. مثل سوزاندن،‌ گاز گرفتن، بریدن اعضا، هل دادن، ‌تاباندن اندام‌ها، ‌شکنجه، ضربات، زخم‌ها و شکستگی‌ها ...

باقری، با بیان اینکه آزار جنسی نیز شامل هر نوع فعالیت جنسی با کودک، پیش از سنی است که بتواند رضایت قانونی داشته باشد، گفت: زور و اجبار در این نوع آزار نقش اساسی دارد و شامل نوازش کردن اندام جنسی کودک، آمیزش، تجاوز، لواط ، عورت‌نمایی به کودک، بهره‌کشی تجاری و جنسی از طریق خودفروشی یا تولید فیلم‌های مستهجن است.

وی خاطرنشان کرد: آزار جنسی برخلاف آزار جسمی و بی‌توجهی، هیچ ارتباطی با تربیت کودک ندارد بلکه بیشتر سوءاستفاده از اعتماد، فریب، تجاوز، تعدی و بهره‌کشی از معصومیت کودک است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در باب بی‌توجهی(غفلت) به‌عنوان نوعی کودک‌آزاری نیز گفت: به معنای عدم ارضای نیازهای اساسی کودک از جمله تغذیه، پوشاک، محافظت و حمایت و امکانات آموزشی است. بی‌توجهی، اهمال و غفلت والدین از تأمین نیازهای اصلی کودک است که برای بهتر زیستن او ضروریست. تأخیر در مراقبت بهداشتی، اخراج، سرپرستی ناکافی، بی‌توجهی مداوم نسبت به رفاه و امنیت، عدم مهرورزی، سوءاستفاده از همسر در حضور کودک، سوءاستفاده از الکل و مواد مخدر در حضور کودک و مواجه او با انواع رفتارهای ناسازگارانه از مصادیق غفلت است و شایع‌ترین نوع بدرفتاری با کودکان است که اغلب در خانواده­‌های کم درآمد مشاهده می‌شود.

باقری، با تأکید بر اینکه همه‌ی انواع آزار با آزار عاطفی و روانشناختی همراه است، خاطر نشان کرد: در این نوع آزار مهم‌ترین چیزی که کودک نیاز دارد، یعنی داشتن فرصتی برای رشد و بلوغ، از دست می‌رود. شامل نادیده گرفتن، طرد، منزوی کردن، حملات کلامی، ترساندن و تباه کردن کودک است.

وی یاد آور شد: آزار عاطفی نقش بسیار مهمی در بهداشت روانی و عملکرد روانشناختی فرد در بزرگسالی دارد و با کاهش عزت نفس ارتباط دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در باب روش مناسب و صحیح پیشگیری از کودک‌آزاری نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه در سه سطح است، پیشگیری اولیه شامل همه‌ی اقداماتی است که به استحکام بنیان خانواده هم‌چنین اجتماع منجر می­‌شود. آموزش والدین و آشنا کردن آنان با مسئولیت­‌هایشان در قبال کودک و آموزش والدین جهت ایفای نقش یک والد خوب و آشنا کردن کودکان با حقوق خود جزو پیشگیری سطح یک هستند.

باقری افزود: سطح دوم پیشگیری شامل شناسایی خانواده­‌های پرخطر پیش از آزار دیدن کودک و جلوگیری از شیوع بیشترکودک‌آزاری است و علاوه‌بر ارائه‌ی آموزش­‌های لازم به آنها باید مستمراً بازبینی شوند تا در صورت بروز آزار و سوءاستفاده از اقدامات «حمایتی- درمانی» لازم برخوردار شوند. خانواده تحت یک برنامه کنترلی قرار گیرد.

وی،با بیان اینکه سطح سوم پیشگیری شامل اقدامات مداخله­‌ای، درمانی و حمایتی برای خانواده­‌های گرفتار است، گفت: باید سعی کرد از بروز مجدد سوءاستفاده جلوگیری شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه برنامه­‌های پیشگیرانه از آزار جسمی کودک معمولاً از دوران پیش از تولد و مستقیماً بر روی والدین آغاز می­‌شود یادآور شد: در حالی‌که در خصوص سوءاستفاده جنسی استفاده­‌های برنامه­‌های پیشگیرانه مستقیماً روی کودک‌آزار دیده اجرا می­‌شود.

باقری یکی از راه‌های شناسایی پدیده کودک‌آزاری را ترغیب جامعه به گزارش‌دهی دانست و گفت: قانون­گذار در بخشی از قوانین، امور مربوط به کودکان را مدنظر قرار داده است که بخشی در حمایت از کودکان می‌باشد که چنانچه مرتکب جرم یا بزه شدند متفاوت از افراد بالغ مجازات برای آنها درنظر گرفته شود هم‌چنین در بخشی از قوانین با وضع قوانین از کودکان حمایت کرده است.

وی، با بیان اینکه ساز و کارهای مقرر در حمایت از اطفال و جلوگیری و کاهش موارد سوءاستفاده و آسیب‌پذیری آنان را در حقوق مدنی باید در چارچوب حقوق خانواده بحث و بررسی کرد، تصریح کرد: قانون حمایت از خانواده(مصوب بهمن‌ماه 1353) و قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست (مصوب 29 اسفند 1353) نیز در راستای حمایت از کودکان و توجه به نیازهای مادی و معنوی و روانی آنان ، است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به سایر مواد قانونی اظهار کرد: ماده 49 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 می‌گوید: «اطفال در صورت ارتکاب جرم مبری از مسئولیت کیفری هستند و تربیت آنان به نظر دادگاه به عهده سرپرست اطفال و عندالاقتضاء کانون اصلاح و تربیت اطفال می‌باشد».

باقری یادآور شد: ماده 631 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 که مقرر داشته است هرکس طفلی را که تازه متولد شده است بدزدد یا مخفی کند یا او را به جای طفل دیگری یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد کند به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق ماده 713 قانون مجازات اسلامی، هرکس طفل غیرصغیر یا غیررشیدی را وسیله تکدی قرار دهد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد همه‌ی اموالی که از طریق مذکور بدست آورده است محکوم می‌شود، گفت: در این خصوص فرقی نمی‌کند که مرتکب، پدر یا مادر طفل باشد یا فرد بیگانه‌ای که از کودک سوءاستفاده کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در ماده‌ی 79 قانون کار مقرر شده است«به کار گماردن افراد کمتر از 15 سال تمام ممنوع است». متخلفان، کارفرمایانی که افراد کمتر از 15 سال را به کار گمارند، علاو‌ بر برطرف کردن خلاف(اخراج کارگر کمتر از 15 سال) به ازای هر کارگر طبق قانون جریمه می‌شوند.

ناآگاهی، علت عمده کودک‌آزاری در خانواده و اجتماع

«محسن مروی» رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان اینکه آزار کودکان می‌تواند جسمی، عاطفی، لفظی و یا جنسی باشد، گفت: حتی نادیده انگاشتن و توجه نکردن به کودکان نیز می‌تواند به نوعی در ردیف این مشکل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ناآگاهی یکی از عوامل عمده در بروز و ادامه‌ کودک‌آزاری در خانواده و اجتماع است، گفت: این آزارها می‌تواند صدمه‌ای جدی به کودکان وارد کند و یا حتی باعث مرگ‌شان شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی افزود: آزارهای جسمی کودکان شامل مواردی چون سوزاندن و شکستن استخوان‌هاست. آزارهای جنسی شامل‌ لمس بدن کودکان به‌صورتی ناشایست و سوءاستفاده از آنها را شامل می‌شود. غفلت و بی‌توجهی می‌تواند مواردی چون خودداری از غذا دادن به کودکان، پوشانیدن لباس، تهیه سرپناه و سایر نیازهای اساسی را شامل شود. نادیده گرفتن عاطفی شامل مواردی چون خودداری از ابراز عشق و محبت، راحتی و توجه است. بی‌توجهی از لحاظ صحت هنگامی روی می‌دهد که از مراقبت‌های طبی برای کودکان خودداری شود.

مروی ادامه داد: کودک‌آزاری دارای گستره وسیعی بوده و ممکن است در هر فرهنگ و اجتماعی که ارزش‌های اخلاقی خاص خود دارند، اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: کودکان به علت ویژگی‌های که از نظر سنی دارند، بسیار آسیب‌پذیرند و نیاز به حمایت و مراقبت ما دارند، اما گاهی بزرگسالان به علل مختلف به‌جای حمایت و مواظبت از کودکان، آنان را مورد آزار قرار می‌دهند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی افزود: کودک‌آزاری شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر، به‌ویژه بزرگسالان نسبت به کودکان انجام می‌شود و به‌نوعی به سلامت جسم و روان آنان آسیب می‌رساند. رفتارهایی که به‌صورت تصادفی انجام می‌شوند کودک‌آزاری به حساب نمی‌آیند، مانند این‌که کودکی به علت تصادم با موتور معیوب شود.

مروی با بیان اینکه کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند از شکایت کردن و بیان آن، می‌ترسند، گفت: آنها از این می‌ترسند که مورد سرزنش قرار بگیرند و یا این که بزرگترها، حرف‌های‌شان را باور نکنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خراسان‌جنوبی افزود: والدین اغلب نشانه‌های کودک آزاری را نمی‌شناسند، چون نمی‌خواهند با واقعیت روبه‌رو شوند.

وی تصریح کرد: کودکانی که آزرده شده‌اند، باید هر چه سریع‌تر تحت پشتیبانی خاص قرار گیرند. هر قدر آزار کودکان طولانی‌تر باشد، احتمال بهبود کامل آنها کمتر است.

چگونه می‌توانیم از کودک‌آزاری جلوگیری کنیم؟

مروی با بیان اینکه پیشگیری وقایع همیشه بهتر، آسان‌تر و سریع‌تر از تداوم درمان است، گفت: برای پیشگیری از کودک‌آزاری می‌توانیم از باید به نکاتی از جمله دقت در ازدواج و تشکیل خانواده، خودداری از ازدواج‌های تحمیلی، ناشناخته، شتاب‌زده و ازدواج در سنین کم، توجه به تنظیم خانواده و شمار مناسب فرزندان، افزایش آگاهی خود در زمینه پرورش و تربیت فرزندان و شیوه‌های مناسب رفتار با آنان، پذیرش مسئولیت‌ها و انجام وظایف خود به‌عنوان پدر، مادر، معلم، سرپرست و … نسبت به کودکان، آشنایی با حقوق و نیازهای اساسی کودکان، توجه به صحت جسمی و روانی خود و کاهش فشارهای عصبی و مشکلات رفتاری خود که سبب کودک‌آزاری می‌شود و تقویت روحیه کمک کردن هنگام برخورد با مشکلات و آشنایی با مراکز حمایتی، مشاوره و امداد برای کودکان و خانواده‌ها توجه داشت.

شناخت نیاز عاطفی کودک گامی در کاهش کودک‌آزاری

«حکیمه بهمن‌زاده» فارغ التحصیل رشته حقوق نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: هر گونه اقدام، رفتار و حرکتی که باعث آزار و اذیت روحی و جسمی کودک شود و نتایج ماندگاری را در روان و جسم کودک باقی بگذارد را می‌توان کودک آزاری نامید و تنبیه بدنی کودک با روش‌های زجرآور و آزار جنسی نیز بیشترین فراوانی را در میان انواع کودک‌آزاری دارد.

وی افزود: کودک‌آزاری اتفاق ناخوشایندی است که برحسب شدت و نوع آن تأثیر زیادی برآینده‌ی کودک دارد و اگر پس از آن کودک تحت نظر روانشناسان و روان‌پزشکان قرار نگیرد آسیب‌های ناشی از آن عمیق‌تر شده و ماندگاری بیشتری بر روان فرد دارد.

بهمن‌زاده اظهار کرد: نکته‌ای که باید مد نظر قرار بگیرد این است که اغلب افراد تنها آزار جسمی را کودک‌آزاری قلمداد می‌کنند در حالی که آزار عاطفی کودک نیز در این حوزه قرار می‌گیرد و تبعیض‌های غیر قابل قبولی که برخی خانواده‌ها میان فرزندانشان می‌گذارند، مقایسه مستمر کودک با سایرین، کودک را با الفاظ تحقیرآمیز صدا زدن و مسخره کردن وی نیز نوعی کودک‌آزاری است.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که می‌تواند کودک‌آزاری را کاهش دهد شناخت نیازهای اولیه کودک به‌ویژه به‌لحاظ عاطفی است، اظهار کرد: والدینی که نیازهای اساسی کودک خود را نمی‌شناسند و از طرف دیگر قادر بر کنترل خشم خود نیستند ممکن است جزو کودک‌آزاران بشوند.

بهمن‌زاده گفت: یکی دیگر نکته‌هایی که آزار کودک به ویژه آزار جنسی کودک را کاهش می‌دهد، این است که والدین در حد فهم و متناسب با سن کودک به او آموزش دهند که جسم وی متعلق به خود اوست و آگاهی لازم را در خصوص بدن وی به او بدهند هم‌چنین اعتماد به نفس را در وی افزایش دهند.

بد رفتاری عاطفی آسیبی اساسی و قابل توجه به کودک

«افسانه بهالگردی» کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: هر رفتاری که به جسم و روان کودک آسیب بزند و سلامت جسم، روان و رشد کودک را به مخاطره اندازد، چه عمدی و چه غیرعمدی، کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

وی در خصوص انواع کودک‌آزاری افزود: انواع کودک‌آزاری شامل جسمانی، عاطفی، جنسی و مسامحه «غفلت» است.

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: کودک‌آزاری جسمانی استفاده عمدی از قدرت فیزیکی در برابر کودک که نتیجه آن، آسیب رساندن به سلامت و عزت نفس کودک است که ضربه زدن، داغ کردن، آسیب رساندن به سر و ... از آن جمله است.

وی با بیان اینکه در کودک‌آزاری عاطفی، الگوی مناسبی برای مراقبت و پرورش کودک از سوی والدین و یا مراقبان کودک وجود ندارد، ادامه داد: بدرفتاری عاطفی، آسیبی اساسی و قابل توجه است که کارکردهای روانشناختی، رفتار و رشد کودک را به شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که طرد، برخورد خشونت‌آمیز خانواده، تحقیر کردن و ... از انواع کودک‌آزاری عاطفی محسوب می‌شوند.

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کودک آزاری جنسی به معنای درگیر شدن کودک در رفتارهای جنسی بوده، که با سطح تکاملی و رشدی کودک نامتناسب است.

بهالگردی درخصوص کودک‌آزاری بر اثر غفلت افزود: غفلت به منزله‌ی الگوی پایداری است که بیانگر رابطه متقابل و اندک والدین و مراقبان با کودک، حذف و تأمین نکردن نیازهای اولیه جسمی کودک مثل تغذیه، بهداشت، پوشاک، نظافت، تربیت، مراقبت‌های پزشکی و یا ابراز عشق و علاقه به کودک است.

613 تماس کودک آزاری در شش ماه امسال

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی گفت: در شش ماهه‌ی نخست سال، تعداد تماس‌ها 613 مورد و در کل سال پیش تعداد تماس‌ها 694 مورد بود که متأسفانه این آمار نشانگر افزایش موارد کودک‌آزاری در سطح استان است.

بهالگردی افزود: تسهیل دسترسی به خدمات اجتماعی برای افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده‌ی اجتماعی پیامدهای منفی را در جامعه کاهش می‌دهد که به تبع آن کاهش پرونده‌های قضایی و انتظامی را به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: از همین‌رو اورژانس اجتماعی در استان در زمینه کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیدگان اجتماعی و ساماندهی آنان در خانواده، با کادری مجرب و متخصص با هدف جایگزین کردن مداخلات روانی و اجتماعی پیش از مداخلات قضایی و انتظامی در سال 1387 در شهرستان بیرجند راه‌اندازی شد.

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی اظهار کرد: مرکز اورژانس اجتماعی از جمله برنامه‌هایی است که در کارنامه فعالیت اداره‌کل بهزیستی برای پاسخ به نیازهای امروز جامعه خودنمایی می‌کند.

بهالگردی تصریح کرد: اورژانس اجتماعی تلفیقی از مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی، مداخله در خانواده بمنظور کاهش طلاق، پاسخگوی تلفنی اورژانس اجتماعی (123)، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی است.

وی ادامه داد: این مرکز با ارائه خدمات تخصصی به افرادی که در شرایط بحرانی هستند توانایی و مهارت سازگاری با محیط ایشان را برای برطرف کردن موفقیت‌آمیز بحران افزایش می‌دهد.

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی گفت: خشونت‌دیدگان خانگی از قبیل کودک، ‌همسر، سالمند و معلول آزار دیده، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند و خانواده آنان، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی، زوجین متقاضی طلاق و افراد در معرض بحران طلاق ، کودکان خیابانی، مبتلایان به اختلال هویت جنسی در معرض آسیب، از جمله دریافت‌کنندگان خدمات اورژانس اجتماعی هستند.

فعالیت مرکز اورژانس اجتماعی در 9 شهرستان استان

بهالگردی با بیان اینکه هم‌اکنون در سطح استان در 9 شهرستان مرکز اورژانس اجتماعی در سطوح مختلف فعالیت می‌کنند، گفت: مرکز سطح یک در مرکز استان و در شهرستان بیرجند بوده و مراکزی چون خانه سلامت، مرکز مداخله در خانواده بمنظور کاهش طلاق، کودکان خیابانی و ... پیرامون آن فعالیت می‌کنند. این مراکز خدمات سرپایی و نگهداری دارد و بطور شبانه‌روزی خدمت ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: مراکز سطح 2 در شهرستان‌های قاین، طبس، فردوس، سربیشه، نهبندان، سرایان و زیرکوه که دارای خدمات سرپایی و نگهداری موقت است.

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خاطرنشان کرد: مرکز سطح 3 در شهرستان بشرویه که این مرکز صرفاً خدمات سرپایی فقط شیفت صبح خدمت ارائه می‌کند. سه پایگاه خدمات اجتماعی هم در شهرستان‌های بیرجند و سربیشه فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha