شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12508

محققان علوم پزشكی اعلام كردند: بررسی آنان نشان می دهد بیماران مبتلا به اضافه وزن كه به سرطان سینه قابل جراحی مبتلا هستند به میزان كمتر از افراد مبتلا به سرطان با وزن طبیعی درمان می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز؛ دكتر ابنا ام بروستر و همكارانش در دانشگاه تكزاس امریكا و مركز تحقیقات سرطان اندرسون در هوستون اعلام كردند؛ تحقیقات پیشین ارتباط بین چاقی و بدتر شدن وضع بیماران مبتلا به سرطان سینه را مطرح كرده بودند ولی سازو كار مربوط به آن ناشناخته مانده بود.

تحقیق اخیر حاصل بررسی بر روی یك هزارو 169 بیمار است كه در سال های 1990 تا 2004 در این مركز درمانی تحت مداوا قرار گرفته بودند.

محققان این بیماران را به مدت چهار ممیز یك دهم سال مورد بررسی قرار دادند. نتایج بررسی محققان این دانشگاه، حاوی نكات جدیدی در باره ساز و كار ارتباط بین اضافه وزن و پاسخ به درمان در مبتلایان به سرطان سینه بوده است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی همه ساله بطور متوسط از هر هشت زن یكی دچار سرطان سینه می شود. البته با فن آوری های جدید در این زمینه با تشخیص هرچه زودتر و درمان موثر  بیماری این آمار هر ساله كاهش می یابد.

از جمله عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه، سابقه قبلی سرطان سینه در فرد، سابقه مشهود سرطان سینه در فامیل، پریود زودرس، یائسگی دیررس و عدم شیر دهی است.

بر اساس مطالعات اخیر فاكتورهای دیگری از جمله چاقی و الكل، رژیم غذایی پرچربی و همین طور قرار گرفتن در معرض اشعه ایكس نیز به نوبه خود شانس ابتلا به بیماری را افزایش می دهند.

در این زمینه همچنین می توان به قرص های استروژن دار كه برای كنترل علائم یائسگی تجویز می شود، اشاره نمود، كه احتمالاً نقش افزاینده ای در ابتلا به این سرطان دارد.

البته هنوز رابطه مستقیمی بین مصرف دراز مدت قرص های ضدبارداری كه حاوی استروژن می باشند و سرطان سینه پیدا نشده است. معمول ترین نشانه سرطان سینه ایجاد یك توده برآمد در سینه و یا نواحی اطراف آن مثلا ناحیه زیربغل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha