عضو کمیته علمی انجمن ام.اس ایران در واکنش به مطرح شدن برخی درمان‌ها تحت عنوان درمان‌های طبیعی ام.اس، گفت: هرچند این چنین درمان‌ها از نظر علمی تایید نمی‌شوند، اما عوارض هم ندارند.

درمان‌های طبیعی در ام.اس آری یا خیر؟

سلامت نیوز: عضو کمیته علمی انجمن ام.اس ایران در واکنش به مطرح شدن برخی درمان‌ها تحت عنوان درمان‌های طبیعی ام.اس، گفت: هرچند این چنین درمان‌ها از نظر علمی تایید نمی‌شوند، اما عوارض هم ندارند.

حمیدرضا ترابی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به آمار کلان‌شهرها حدود 50 تا 60 هزار نفر مبتلا به ام . اس در ایران وجود دارد، گفت: طبق گزارش‌های رسمی نیز تعداد مبتلایان به ام اس حدود 40 هزار نفر است.

وی افزود: پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که تغذیه نامناسب، استرس، عوامل مخرب زیست‌محیطی، کمبود ویتامین D از عوامل موثر در ابتلا به ام . اس و شکل گرفتن پلاک‌های ام اسی هستند. بنابراین با توجه به افزایش میزان شیوع ام . اس در جوانان، مدیریت استرس در این افراد تاکید می‌شود.

وی با بیان اینکه ام . اس درمان قطعی ندارد، ادامه داد: درمان این بیماران با دو نوع داروی تزریقی و خوراکی صورت می‌گیرد. استفاده از داروهای تزریقی و خوراکی در مبتلایان به بیماری ام . اس بر اساس روند سیر بیماری و تشخیص پزشک که نشات‌ گرفته از شرایط روحی بیمار و سیر بیماری است، تعیین می‌شود. در صورتی که بیمار عود مکرر داشته و به لحاظ روحی نتواند از داروهای تزریقی استفاده کند، با تشخیص پزشک داروی او به خوراکی تغییر می‌کند و این داروها برای کنترل و جلوگیری از عود بیماری است.

ترابی در پاسخ به اینکه آیا برخی درمان‌هایی که با برچسب درمان‌ طبیعی ام.اس مانند زنبور درمانی مطرح می‌شود، به لحاظ علمی مورد تایید است یا خیر؟ گفت: این درمان‌ها از نظر علمی تایید نمی‌شوند اما پروسه بیماری که یک بیماری سخت است گاهی باعث می‌شود که بیماران نسبت به طب‌های حاشیه‌ای احساس بهبودی نسبی داشته باشند.

وی افزود: بنابراین اگر بیماری، در کنار درمان‌های استاندارد، یک طب حاشیه‌ای را انتخاب کرده و با انجام آن احساس بهبودی می‌کند، توصیه می‌کنیم که چند جلسه‌ای آن را انجام دهد؛چراکه قاعدتا طب‌های حاشیه‌ای عوارض ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha