دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 125112

این پژوهشها نشان داد که چگونه شیوه زندگی می‌تواند در توانایی بدن برای حفاظت از خود در برابر سرطان‌ها نقش داشته باشد.

سلامت نیوز: این پژوهشها نشان داد که چگونه شیوه زندگی می‌تواند در توانایی بدن برای حفاظت از خود در برابر سرطان‌ها نقش داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه داندی با بررسی تومورهای سرطان پستان در زنان دریافتند، احتمال نجات زنانی که دارای ژن جهش‌یافته p53 هستند بسیار کمتر است و ژنتیک می‌تواند دلیل شانس کمتر زنان فقیر در رهایی از سرطان پستان را روشن کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شیوه زندگی فقیرانه می‌تواند باعث بروز یک جهش مهم ژنتیکی شود که توانایی بدن در سرکوب تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه داندی دریافتند شیوه زندگی زنان را می‌توان با سلامت ژن P53 در سلولهای سرطانی آنها مرتبط دانست. ارتباط بین وضعیت اجتماعی - اقتصادی و نتایج ضعیف سرطان‌های مختلف پیشتر کشف شده بود. شیوه‌های ناسالم زندگی و تشخیص دیرتر بیماری عامل این تفاوت‌ها شناخته شده بود.

این پژوهشها نشان داد که چگونه شیوه زندگی می‌تواند در توانایی بدن برای حفاظت از خود در برابر سرطان‌ها نقش داشته باشد.

به گفته محققان به طور معمول ژن p53 یک سرکوبگر تومور است که به سلول‌های سرطانی و یا پیش‌سرطانی فرمان می‌دهد پیش از رشد و نمو، خودکشی کنند. با این حال، زمانی که این ژن آسیب دیده یا جهش می‌یابد، این توانایی نیز کاهش یافته و یا از بین می‌رود و احتمال بروز سرطان بسیار افزایش می‌یابد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که اگر به افراد فقیر کمک کنیم، احتمال دارد مشکلات کمتری با ژن P53 خود داشته باشند و کمتر به سرطان پستان مبتلا شوند.

به گفته محققان، شیوه زندگی زنان می‌تواند ارتباط مستقیمی با ژن P53 آنها داشته باشد. فقر و محرومیت به تنهایی موجب ابتلا به سرطان پستان نمی‌شود، اما وقتی ژن P53 در نتیجه شیوه زندگی که به طور معمول با فقر مرتبط است، آسیب می‌بیند، بر پیش‌آگهی سرطان تاثیر می‌گذارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Cancer منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha