مدیركل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با تاكید بر ضرورت تهیه فهرست داروهای ضروری بر اساس اولویت‌های كشور گفت: حتی غنی‌ترین كشورها هم قادر به تامین 70 هزار داروی موجود در دنیا نیستند از این رو تهیه فهرست داروهای مورد نیاز الزامی است.

دكتر عبداللهی اصل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه با تهیه فهرست داروهای ضروری، موظف به تامین داروهای ضروری در كشور خواهیم بود، اظهار كرد: بر اساس قوانین موجود كشوری در ابتدا بایستی دارو وارد فهرست رسمی شود چون فقط داروهای موجود در این فهرست اجازه ورود به داخل كشور را دارند.

وی، با توجه به محدودیت كشورها من جمله ایران در تامین داروهای موجود در دنیا افزود: با تهیه فهرست داروهای اساسی بسیاری از داروهای غیرضروری از فهرست فعلی دارویی خارج می‌شوند.

مدیركل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با اشاره به نزدیكی به فصل سرد سال از ورود واكسن آنفلوآنزای انسانی به داروخانه‌های كشور خبر داد.

وی در ادامه درخصوص قیمت داروها هم توضیح داد: در سه سال اخیر در ابتدای هرسال قیمت داروهای تولید داخل برای شش ماه از سال (نیمه نخست سال) تثبیت می‌شود.

دكتر عبداللهی، افزایش قیمت یك دارو را متاثر از افزایش قیمت جهانی مواد اولیه آن برشمرد و یادآور شد: در اواسط سال قبل با چهار برابر شدن قیمت ماده اولیه سه قلم آنتی بیوتیك و با اختصاص یارانه از سوی دولت قیمت این اقلام دارویی افزایش نیافت اما با حذف یارانه در سال جدید شاهد افزایش قیمت این داروها بودیم.

مدیر كل دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، با تاكید بر این كه 50 تا 70 درصد هزینه تمام شده داروها، ناشی از قیمت مواد اولیه آنهاست،‌ افزود: 70 درصد مواد اولیه داروهای تولید داخل وارداتی است. البته مابقی هزینه‌ها چون دستمزد، استهلاك صنعت قدیمی داروسازی و R&D را باید به آن افزود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha