دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

در حالی‌که چند روز پیش، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش از رشد صد درصدی اعتیاد بین کودکان زیر 18 سال خبر داده بود، روز گذشته نیز دبیر کمیته اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: مرکز تخصصی ترک اعتیاد کودکان نداریم.

سلامت نیوز: در حالی‌که چند روز پیش، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش از رشد صد درصدی اعتیاد بین کودکان زیر 18 سال خبر داده بود، روز گذشته نیز دبیر کمیته اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: مرکز تخصصی ترک اعتیاد کودکان نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، از آنجا که در تحقیقات متفاوت از مردم مشخص شده که بحث مواد مخدر دغدغه بیش از 90 درصد خانواده‌های ایرانی است و از سوی دیگر، در سال‌های اخیر با تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی و همچنین، افزایش اعتیاد در بین زنان و کاهش سن اعتیاد، نگرانی‌ها را در این زمینه افزایش داده است.

آمارها چه می‌گویند؟

امروزه موادمخدر به عنوان نخستین آسیب در جامعه قلمداد می‌شود به طوری که بر اساس آمار، علت 55 درصد قتل‌ها، 65درصد همسرآزاری‌ها و 35 درصد کودک‌آزاری‌هاست.چندی پیش، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش 26درصدی میزان مصرف موادمخدر صنعتی در کشور خبر داده بود. این در حالی‌است که در سال 86 میزان مصرف مخدرهای صنعتی 3درصد بوده است. بنابر اظهارات مسئولان، در حال حاضر، مصرف مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در بین دانشجویان و دانش آموزان از 5/0 درصد به یک درصد، در بین دانشجویان وزارت علوم به 1/1 درصد و دانشگاه علوم پزشکی به 3/1 افزایش یافته است.با نگاهی به وضعیت مصرف مواد مخدر در کشور و اظهارات مسئولان درمی‌یابیم موضوع اعتیاد همواره هزینه‌های سنگینی را بر خانواده‌ها و جامعه تحمیل کرده است. چنانکه، طبق آمار در دو سال گذشته 25 میلیارد تومان برای درمان معتادان هزینه شده است. این در حالی‌است که، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره گفته بود: در حالت خوشبینانه تنها 20درصد از معتادان امکان بهبود پیدا می‌کنند.

نگاه پاکسازی بدون حل ریشه‌ای مشکل اعتیاد

با وجود این مشکلات روز گذشته، دبیرکمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه ما مرکز تخصصی ترک اعتیاد کودکان و نوجوانان را نداریم در دنیا این موضوع در بیمارستان‌های تخصصی دنبال می‌شود تا کودک معتاد بتواند به چرخه زندگی عادی بازگردد.فاطمه‌دانشور با بیان اینکه افراد معتاد خانواده‌هایشان نیز در معرض خطر اعتیاد قرار دارند گفت: ممکن است زنان و بچه‌های این افراد معتادان آینده جامعه باشند. این در حالی است که می‌توان با تقویت سمن‌ها و تشکل‌های مردمی از بروز چنین مسائلی پیشگیری کنیم اما متاسفانه سازمان‌های مردم‌نهاد در این رابطه بسیار انگشت‌شمارند. او در ادامه با بیان اینکه آمارهای واقعی درباره تعداد جمعیت معتادان وجود ندارد گفت: آمارهای رسمی فاصله بسیاری با آمارهای مراکز خدماتی دارد.به گفته دانشور باید نگاه سیستمی و سازمان یافته‌ای برای حل این مشکل داشته باشیم زیرا نگاه ظاهری نمی‌تواند این مشکل را به طور دائم در کلانشهرها حل کند.این عضو شورای شهر تاکید کرد: نگاه پاکسازی بدون حل ریشه‌ای مشکل اعتیاد در کلانشهرها مانند سامان سراهای شهرداری می‌ماند که کارتن‌خواب‌ها را در شب‌های زمستانی جمع‌آوری می‌کنند، یک وعده غذا به آنها می‌دهند و دوباره صبح آنها را در سطح شهر رها می کنند. طبیعی است که در این فرآیند مشکل ریشه‌ای حل نمی‌شود.دانشور با تاکید بر اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در کف خیابان درگیر این آسیب شوند و معتادان را با برنامه‌های حمایتی و علمی به چرخه زندگی سالم بازگردانند گفت: باید بودجه‌هایی که برای حل مشکل اعتیاد پیش بینی می‌شود از بستر سازمان‌های مردم نهاد هزینه شود و اگر بودجه مناسبی وجود ندارد باید از طریق حمایت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ این بودجه تامین شود.به گزارش مهر، او با اشاره به طرح مسئولیت اجتماعی که شورای شهر مدت‌ها اجرایی شدن آن را دنبال می‌کند گفت: بنگاه‌های اقتصادی باید با مشارکت شهروندی اداره شود. در حال حاضر برخی از این بنگاه‌ها آمادگی مشارکت‌پذیری دارند اما جامعه هدف آنها مناسب انتخاب نشده است. به طور مثال به دنبال استعدادیابی در مورد کودکان متمول جامعه هستند در حالی که می‌شود این هزینه‌ها و فعالیت‌ها را برای حل مشکل معتادان صرف کرد.

آمار دقیقی از اعتیاد در میان کودکان نداریم

معاون درمان ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید: در حال حاضر، وضعیت اعتیاد در کشورمان به‌صورتی است که هرکس به خودش اجازه می‌دهد در این مورد اظهار نظر کند. این در حالی است که حساسیت این مساله تا حدی بالاست که سیاستگذاران و متخصصان باید در این زمینه وارد شوند.فرید براتی سده می‌افزاید: مهمترین موضوع در رابطه با ایجاد مرکز تخصصی ترک اعتیاد کودکان این است که آیا اصلا به چنین مرکزی نیاز داریم یا نه؟ چرا که دو سال پیش در سازمان بهزیستی یک مرکز ترک اعتیاد کودکان در کرج ایجاد کردیم که چون مراجعه کننده نداشت، تعطیل شد.او تصریح می‌کند: نکته مهمی که در این حوزه وجود دارد عدم وجود آمار دقیق از آسیب اجتماعی‌ای همچون اعتیاد است. برخی آمارها کاملا از منطق به دور است و چون تحقیق صحیحی در این حوزه صورت نگرفته است متقابلا آمار صحیحی هم در دسترس نیست.براتی ادامه می‌دهد: از نگاه کارشناسانه به وجود چنین مراکزی احتیاج داریم اما، ابتدا باید آمار دقیقی از موضوع اعتیاد در میان کودکان و دانش آموزان به تفکیک استان‌ها داشته باشیم و بعد با کمک وزارت بهداشت، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در آن استان‌هایی که لازم است چنین مرکزی را ایجاد کنیم، این کار را انجام دهیم.

خانواده و همسالان مهمترین عوامل گرایش کودکان به اعتیاد

یک فعال حوزه کودکان هم می‌گوید: نکته‌ای که وجود دارد این است که ممکن است آمارهایی که در حوزه اعتیاد زنان و کاهش سن اعتیاد مطرح می‌شود آمارهای واقعی نباشد چرا که اغلب این تحلیل‌ها توسط متخصصان صورت نگرفته است.ثریا عزیزپناه تصریح می کند: اما به هر حال خانواده و گروه همسالان از مهمترین عوامل گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر هستند. در کنار این دو عامل دسترسی آسان و ارزان بودن مواد مخدر هم از دلایل کاهش سن اعتیاد است.او می افزاید: از سوی دیگر، اطلاع رسانی در رابطه با مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی که این روزها با اشکال مختلف ساخته می‌شود برعهده نهادهای مسئول است. آگاهی در مورد این موضوعات باید در جامعه به وجود بیاید چرا که در این صورت این مخاطرات به مراتب از آن چیزی که الان وجود دارد، کمتر می شود.عزیزپناه تاکید می کند: در هر حال، کودکانی وجود دارند که درگیر این آسیب اجتماعی هستند. بنابراین، قطعا باید مراکز خاص ویژه کودکان معتاد در کشور وجود داشته باشد چرا که مسلما شرایط و ویژگی های کودکان معتاد با سایر سنین متفاوت است و از سوی دیگر، باید این اقدام با تعریف درست و شناخت دوران کودکی و همچنین، کمک گرفتن از متخصصان امر همراه باشد. اما،همانطور که گفتم قبل از توجه به این موضوع باید پیشگیری سطح اول را در این مورد در جامعه پیاده و پیگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha