وزیر بهداشت با اشاره به مغفول ماندن مباحث بهداشتی و سلامت در دستگاه‌های اجرایی و طرح‌های تحقیقاتی ارائه شده در چارچوب بند 26 قانون بودجه به رغم رویكرد مساله محور این بند، توجه بیشتر دستگاه‌ها به مقولاتی چون بهداشت محیط و بهداشت كار و ... را در جهت تامین سلامت جامعه خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی كه در نشست مشترك وزرا و روسای دانشگاه‌ها، شركت‌های بزرگ و بانك‌ها به موسسات انتفاعی دولتی مشمول بند 26 قانون بودجه سال 87 سخن می‌گفت، خاطرنشان كرد: موضوع بند 26 قانون بودجه 1387 كل كشور فرصتی فراهم كرده تا هم موسسات دولتی بتوانند نیازهای تحقیقاتی خود را بیان كنند و هم دانشگاه‌ها بتوانند در ارتباط دو سویه این نیازها را پایه‌ریزی كنند.

وی ضمن اعلام این كه نوع نگاه به این مسائل ممكن است بین دانشگاه و شركت‌ها از یك منظر نباشد، بیان كرد: برگزاری چنین جلساتی باعث می‌شود كه به مسائل از یك دید مشخص نگاه كنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه علوم پزشکی در طرح‌های تحقیقاتی شرکت‌ها مغفول مانده است گفت: میان اولویت‌های مطرح شده نوعی ناهمگنی وجود دارد.

دكتر باقری لنكرانی، ماده 26 قانون بودجه سال جاری را فراتر از یک تفاهم نامه میان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دولتی خواند و مساله محوری و هدفمندی در پژوهش را مهمترین رویكرد این قانون خواند.

دكتر لنكرانی تصریح كرد: مباحث بسیار مهمی چون بهداشت حرفه‌ای در محیط‌های كار در این جلسات مطرح است كه نیروی كار را تهدید می‌كند. این در حالی است كه بسیاری از مشكلات شغلی مورد توجه مسوولان نیست و همین مشكلات باعث می‌شود كه سلامت جامعه فعال كشور تحت تضعیف قرار بگیرد.

وی در این خصوص توضیح داد: در این زمینه چاره‌اندیشی‌هایی مبنی بر ایجاد دانشكده بهداشت در 30 استان كشور انجام شده كه با تجربیاتی كه داشتند توانستند آثار خوبی بر جای بگذارند.

دكتر لنكرانی افزود: در زمینه تولید محصولات جدید تولیداتی كه شركت‌های بزرگ دارند می‌توانند حلقه‌ا‌ی برای اتصال آن به صنایع پزشكی ایجاد كنند.

وی در خصوص انجام این فعالیت‌ها بیان كرد: تمامی این فعالیت‌ها برای افزایش رضایت كاركنان، افزایش بهره‌وری، ثروت و هدفمندتر شدن بخشی از فعالیت‌ها می‌باشد.

وزیر بهداشت عنوان كرد: وزارت بهداشت در برخی مواقع مشتری بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی از جمله زیرساخت‌های بهداشت سلامت می‌باشد كه امیدواریم با همكاری‌های چندجانبه آن را عملیاتی كنیم.

وی در پایان به ضرورت توجه به اجرایی شدن اختراعات ثبت شده و استفاده از نتایج تحقیقات علمی اشاره كرد و افزود: آنچه كه در كارهای پژوهشی می‌توانیم به آن افتخار كنیم این است كه شاهد تاثیر اختراعات ثبت شده در كشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha