شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12524

یک متخصص سم شناسی بالینی هشدار داد: زنان خانه دار که به نظافت منزل بسیار اهمیت می دهند، مواظب سلامتی ریه های خود باشند.

دکتر عبدالکریم پژومند در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برخی خانم های خانه دار برای نظافت بیشتر منزل از جمله سرویس های بهداشتی ممکن است فراورده های سفید کننده را با مواد شیمیایی مثل جوهر نمک مخلوط کنند تا به اصطلاح کاشی های سرویس بهداشتی برق بیفتد.
وی انجام چنین کاری را بسیار خطرناک بیان کرد و افزود بخارها و گازها ی ناشی از ترکیب این مواد بسیار سمی و خطرناک است و استنشاق آن موجب التهاب ریه می شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین هشدار داد پس از مصرف مواد شوینده، سفید کننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط های بسته و کوچک به هیچ عنوان در این مکان ها توقف نشود. زیرا گازهای تولید شده در این محیط ها سمی است و استنشاق آنها موجب مسمومیت خواهد شد.
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان همچنین اظهار داشت: معمولا هر سال نزدیک ایام عید نوروز تعداد مسمومین خانه دار که به این بیمارستان مراجعه می کنند، افزایش می یابد که علت مسمومیت آنها ناشی از استفاده نادرست از مواد شوینده خانگی و شیمیایی است .
دکتر پژومند همچنین در خصوص ترکیبات کاربامات مثل حشره کش های خانگی که به صورت اسپری ، پودر و گچ های حشره کش در کناره های دیوار استفاده می شوند اظهار داشت در منازلی که کودک خردسال نیز در آن به سر می برد ، نباید از گچ ها و پودرها برای از بین بردن حشرات خانگی استفاده کرد.
وی گفت: کودکان خردسال برحسب غریزه که هر چیز را به دهان برده و می خوردند در صورتی که گچ و پودر کنار دیوار را هم ببینند ممکن است آنها را به دهان برده و مسموم شوند.
وی به خانواده های دارای کودک خردسال توصیه کرد برای ازبین بردن حشرات خانگی از اسپری استفاده کنند که کم خطرتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha