سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 125258

اراک، یکی از ۸ کلانشهر ایران است آلودگی هوای شدیدی دارد. دولت یازدهم گفته برای کاهش آلودگی هوای این شهر برنامه دارد. اما مهمترین آلاینده هوای اراک، مازوتی است که در نیروگاه شازند می سوزد.

این دودکش‌ها هوای اراک را نابود می کنند

سلامت نیوز:  اراک، یکی از ۸ کلانشهر ایران است آلودگی هوای شدیدی دارد. دولت یازدهم گفته برای کاهش آلودگی هوای این شهر برنامه دارد. اما مهمترین آلاینده هوای اراک، مازوتی است که در نیروگاه شازند می سوزد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ سال گذشته به دلیل پایداری بلند مدت آلودگی هوا در اراک، سازمان محیط زیست استفاده از مازوت را در نیروگاه شازند ممنوع کرد. برای چند روز هم نیروگاه تعطیل بود.

مازوت، یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است. سوختی ارزان و البته به شدت آلاینده ای است که جایگزین گاز در نیروگاه های حرارتی می شود.

نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل تصفیة نفت خام پس از اتر و بنزین و نفت چراغ بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای نیروگاه‌های حرارتی است. میزان آلایندگی مازوت با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده است.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست دو سه روز پیش از مردم خواست که در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا نیروگاه ها، مجبور به مازوت سوزی نشوند.

سعید متصدی به ایرنا گفت: با سرد شدن هوا میزان مصرف گاز در مصارف خانگی افزایش می یابد و برای اینکه این نیاز تامین شود گاز صنایع و نیروگاه ها قطع می شود که صنایع در این شرایط مجبور به استفاده از مازوت به عنوان سوخت جایگزین هستند. سازمان حفاظت محیط زیست از مردم درخواست دارد با صرفه جویی در مصرف گاز موجب شوند سوخت گازی مورد نیاز صنایع تامین شود تا آنها مجبور به استفاده از مازوت به عنوان یک سوخت آلاینده نشوند.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست می گوید تلاش می شود مازوت از چرخه سوخت نیروگاه ها حذف شود: در این زمینه همکاری هایی با وزارت نفت و نیرو انجام داده ایم که امیدواریم در آینده نزدیک استفاده از مازوت که سبب آلودگی هوا می شود از چرخه مصرف حذف شود. برای فصل سرما نیز تمهیداتی در زمینه استفاده از گاز در نیروگاه ها انجام شده است، البته لازم است تلاش ویژه ای در وزارت نفت انجام شود تا گاز مصرفی نیروگاه ها به ویژه در فصول سرد تامین شود.

تصاویری که در بالا دیدید، مربوط به نیروگاه شازند اراک است که دو روز پیش ثبت شده. و البته تصویر خود گویاست که نیمی از واحدهای نیروگاه همین حالا، مازوت می سوزانند. به آلودگی های نیروگاه، فعالیت های پالایشگاه شازند را هم باید اضافه کرد.

تصویر زیر هم مربوط به روز گذشته است؛

آلودگی هوای اراک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha