استروئیدها نسخه ای ساخته شده از مواد شیمیایی به نام هورمون ها هستند که به طور طبیعی در بدن انسان ساخته می شوند. استروئیدها طوری طراحی شده اند که مانند این هورمون ها عمل کنند و التهاب را کاهش دهند. آنها همچنین به عنوان کورتیکواستروئیدها شناخته می شوند و با استروئیدهای آنابولیک مورد استفاده بدنسازان و ورزشکاران متفاوت هستند.

عوارض وحشتناک هورمون های بدنسازی: از عفونت و اعتیاد تا مرگ ناگهانی

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از هلث لاین برای افزایش قدرت و قدرت عضلانی فراتر از حد طبیعی، برخی افراد به موادی مانند استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک (AAS) روی می آورند.

آنابولیک به ارتقای رشد اشاره دارد، در حالی که آندروژنیک به توسعه خصوصیات جنسی مردانه اشاره دارد. با وجود  قابلیت‌های عضله‌سازی استروئیدها ، آنها با عوارض جانبی متعددی همراه هستند.

این مقاله به بررسی استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک، از جمله موارد استفاده، عوارض جانبی، خطرات و وضعیت قانونی آنها می پردازد.

استروئید چیست؟

استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک (AAS) شکل مصنوعی تستوسترون هستند که هورمون جنسی اصلی مردانه است.آن‌ها بر قسمت‌های مختلف بدن شما مانند ماهیچه‌ها، فولیکول‌های مو، استخوان‌ها، کبد، کلیه‌ها و سیستم‌های تناسلی و عصبی تأثیر می‌گذارند.انسان به طور طبیعی این هورمون را تولید می کند. در مردان، سطوح آن در دوران بلوغ افزایش می‌یابد تا ویژگی‌های جنسی مردانه مانند رشد موهای بدن، صدای عمیق‌تر، میل جنسی و افزایش قد و توده عضلانی را تقویت کند.

اگرچه به طور سنتی به عنوان یک هورمون مردانه در نظر گرفته می شود، زنان نیز تستوسترون تولید می کنند اما در مقادیر بسیار کمتر. چندین عملکرد برای زنان دارند که در درجه اول تراکم استخوان و میل جنسی سالم را افزایش می دهد.

سطح نرمال تستوسترون بین آقایان و خانم ها متغیر است اما برای هریک سطح نرمال میزان مشخصی است که مصرف استروئیدها باعث افزایش سطح این هورمون وافزایش توده عضلانی و قدرت می شود.

کاربردهای اصلی و مزایای بالقوه

هنگامی که به استروئیدها فکر می کنید، اولین چیزی که ممکن است به ذهنتان خطور کند استفاده از آنها در بدنسازی برای افزایش عضله سازی است. در حالی برای چندین هدف دیگر نیز استفاده می شود.

مزایای بالقوه اصلی مرتبط با استروئیدهای آنابولیک عبارتند از:

  • افزایش بافت ماهیچه ای به دلیل افزایش سنتز پروتئین
  • کاهش درصد چربی بدن
  • افزایش قدرت عضلانی
  • بهبود تراکم مواد معدنی استخوان
  • استقامت عضلات
  • افزایش تولید گلبول قرمز
  • این اثرات بالقوه ممکن است به نفع گروه های مختلف افراد باشد.
  • ورزشکارانی که به دنبال بهبود سرعت و توان خروجی هستند

در دنیای ورزش، ورزشکاران دائما به دنبال راه هایی برای برتری در رقابت هستند.

در حالی که تمرینات قدرتی و آماده سازی پیشرفته و همچنین تغذیه در این زمینه بسیار پیشرفت می کند، برخی از ورزشکاران با مصرف داروهای تقویت کننده عملکرد (PED) قدمی فراتر می گذارند.

AASیکی از PED های اصلی مورد استفاده ورزشکاران است. نشان داده شده است که آنها توده عضلانی را افزایش می دهند که منجر به افزایش سرعت و توان خروجی می شود.

ورزشکارانی که از AAS استفاده می کنند می توانند افزایش قدرت 5-20٪ و افزایش وزن 2-5 کیلوگرم را تجربه کنند، که ممکن است به دلیل افزایش توده بدون چربی بدن باشد .در ورزش های رقابتی، دوز استروئید نسبتا محافظه کارانه است تا از تشخیص جلوگیری شود. توده عضلانی نگرانی اصلی در اینجا نیست، زیرا آنها بیشتر برای ریکاوری و افزایش توان خروجی استفاده می شوند.

اگرچه اکثر فدراسیون های ورزشی AAS را ممنوع می کنند، برخی از ورزشکاران خطر گرفتار شدن را به مزایای آن ترجیح می دهند.

در ورزش های قدرتی، از جمله بدنسازی ، پاورلیفتینگ، و وزنه برداری المپیک، استروئیدهای آنابولیک به طور گسترده ای برای افزایش توده عضلانی، قدرت و توان خروجی استفاده می شوند.در این ورزش ها، قدرت عضلانی، اندازه و قدرت به طور مستقیم با عملکرد کلی مرتبط است.

در حالی که هدف بدنسازی حداکثر توده عضلانی در یک دسته معین است، قدرت و اندازه ماهیچه ارتباط نزدیکی با هم دارند، اگرچه عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند.

دوز AAS در ورزش‌های قدرتی آزادانه‌تر است، زیرا بسیاری از فدراسیون‌ها این ماده و سایر مواد را آزمایش نمی‌کنند. در حالی که ممکن است در دوزهای بالاتر اثرات قوی تری مشاهده شود، خطر عوارض جانبی نیز افزایش می یابد.

بسیاری از کاربران در این دسته نیز از استراتژی به نام "انباشته کردن" استفاده می کنند که یک اصطلاح عامیانه برای مخلوط کردن چندین نوع AAS است. برخی از ورزشکاران از  هورمون های مصنوعی دیگری مانند هورمون رشد و انسولین نیز استفاده میکنند.

کسانی که بیماری های تحلیل عضلات دارند

شرایط متعددی از جمله ایدز، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، سرطان و بیماری کلیوی و کبدی می تواند منجر به از دست دادن عضله شود. اگرچه AAS چندان رایج نیست، اما می‌توان از استروئیدها  برای کمک به حفظ توده عضلانی آنها استفاده کرد.

از دست دادن توده عضلانی ارتباط نزدیکی با مرگ و میر در این بیماری ها دارد و پیشگیری از آن می تواند نتایج درمانی را بهبود بخشد و طول عمر را افزایش دهد. در حالی که استفاده از استروئیدها تنها روش برای حفظ توده عضلانی نیست، ممکن است برای این افراد مفید باشد. با این حال، عوارض جانبی را باید در نظر داشت.

عوارض جانبی

با وجود مزایای بالقوه، استروئیدها دارای عوارض جانبی است که شدت آنها بسته به میزان استفاده از این مواد متفاوت است.ژنتیک فردی نیز بر نحوه پاسخ بدن به استروئیدها تأثیر می گذارد

عوارض جانبی اصلی مرتبط با استفاده از استروئیدها:

  • ریسک بیماری های قلبی را افزایش می دهد :استفاده از استروئیدها در ورزش های مقاومتی می تواند اندازه بطن چپ قلب و همچنین فشار خون را افزایش داده و ممکن است خطر بیماری قلبی و مرگ ناشی از آن را افزایش دهد
  • رفتار پرخاشگرانه را افزایش می دهد: مصرف استروئید با افزایش پرخاشگری در نوجوانان پسر و آقایان  همراه بوده است..
  • می تواند باعث آسیب کبدی شود: نشان داده شده است که AAS، به ویژه آنهایی که به صورت خوراکی مصرف می شوند، خطر اختلال عملکرد کبد را افزایش می دهند.
  • می تواند باعث ژنیکوماستی شود: ژنیکوماستی که به عنوان بافت سینه مردانه متورم ناشی از عدم تعادل هورمونی تعریف می‌شود، ممکن است با قطع مصرف استروئید رخ دهد.
  • کاهش تولید تستوسترون: مصرف استروئید با هیپوگنادیسم همراه است که با کوچک شدن و کاهش عملکرد بیضه ها مشخص می شود.
  • می تواند باعث ناباروری شود: به دلیل پتانسیل آن در کاهش تولید اسپرم ، استفاده از استروئید ممکن است باعث ناباروری شود.
  • ممکن است باعث طاسی با الگوی مردانه شود:  اثرات آندروژنیک استروئیدها  ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن طاسی با الگوی مردانه شود. این اثر ممکن است بسته به داروی خاص مورد استفاده متفاوت باشد .

عوارض جانبی برای زنان

در حالی که عوارض جانبی فوق می تواند در مردان و زنان به طور یکسان رخ دهد، اما در زنان ممکن است عوارض دیگری هم  بروز دهد:

  • صدای کلفت
  • تغییرات صورت و رشد مو
  • کلیتوریس بزرگ شده
  • سیکل های قاعدگی نامنظم
  • کاهش سایز سینه
  • ناباروری

استفاده از استروئید با خطرات متعددی همراه است. در حالی که روش های خاصی می توانند برخی از این خطرات را به حداقل برسانند، نمی توان به طور کامل از آنها اجتناب کرد.

انجام مکرر آزمایش خون بسیار مهم است

استفاده از استروئیدها  می‌تواند بر مقادیر آزمایشگاهی تأثیر بگذارد پس چکاپ مکرر برای جلوگیری از عوارض عمده مصرف استروئید میتواند مفید باشد..

می تواند هموگلوبین و هماتوکریت را افزایش دهد. این نشانگرهای خونی نقش مهمی در رساندن اکسیژن به سراسر بدن شما دارند. افزایش سطح آن می تواند خون شما را غلیظ کند و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

می تواند کلسترول HDL (خوب) را کاهش دهد و کلسترول LDL (بد) را افزایش دهد. کلسترول HDL و LDL باید در محدوده سالم باشد. سطوح پایین HDL و LDL بالاتر ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

می تواند نشانگرهای کبدی را افزایش دهد. استفاده از AAS با افزایش آسپارتات ترانس آمیناز (AST) و آلانین ترانس آمیناز (ALT)، دو نشانگر عملکرد کبد مرتبط است. سطوح بالا ممکن است نشان دهنده اختلال عملکرد کبد باشد.

خطر عفونت

هنگام مصرف استروئید ، خطر عفونت می تواند نسبتاً بالا باشد. این به این دلیل است که بسیاری از استروئیدها در آزمایشگاه های غیرقانونی تولید می شوند که از روش های مشابه آزمایشگاه های تجاری پیروی نمی کنند.برای استروئیدهایی که باید تزریق شوند، خطر آلودگی و عفونت افزایش می یابد.هنگام تهیه استروئید در بازار سیاه، احتمال وجود مواد با برچسب اشتباه یا تقلبی وجود دارد که خطر عفونت را بیشتر می‌کند.

در اکثر کشورها غیرقانونی است

وضعیت قانونی استروئیدها بسته به کشور و منطقه متفاوت است، حتی اگر برای مقاصد غیر درمانی استفاده شود در بیشتر مکان‌ها غیرقانونی طبقه‌بندی می‌شوند.

ممکن است اعتیاد روانی داشته باشد

اگرچه استروئیدها به عنوان اعتیاد آور فیزیکی طبقه بندی نمی شود، استفاده مداوم ممکن است با اعتیاد روانی همراه باشد که می تواند منجر به وابستگی شود.

آیا دوز مطمئنی وجود دارد؟

در حالی که دوزهای پایین تر استروئیدها  می تواند به طور قابل توجهی ایمن تر از دوزهای کنترل نشده مرتبط با سوء مصرف باشد، اما هیچ  مطالعه مطمئنی دوزهای مختلف استروئید را مقایسه نکرده است.


مصرف کراتین برای جلوگیری از خستگی

مصرف کراتین امروزه در بین ورزشکاران ایرانی و البته سایر کشورها شایع شده است اما بسیاری از این ورزشکاران بدون اطلاع از عوارض مصرف بی رویه کراتین برای رسیدن به اهداف خود در مدت کوتاه تری اقدام به مصرف بیش از اندازه مجاز این مکمل می کنند.
با سوخت و ساز پروتئین ها در بدن، کراتین در کلیه و کبد از ترکیب سه آمینو اسید آرژنین، گلیسین و متیونین تولید می شود و به همین دلیل بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند این ماده در افزایش انرژی ورزشکاران مفید است. تقریبا 95 درصد کراتین بدن در عضلات اسکلتی به کراتنین تبدیل شده و بعد در چرخش توسط کلیه ها به میزان 2 گرم در روز دفع می شود. خیلی مهم است که کراتین با کراتینین اشتباه گرفته نشود. در عضله اسکلتی، کراتین نقش مهم و حیاتی به عنوان منبع انرژی آنی و در دسترس برای انقباض عضله بازی می کند.
هدف از مصرف مکمل های کراتینی بیشینه سازی ذخایر کراتین و فسفوکراتین بیشتر عضله است که باعث تولید سریع تر ATP در حین 10 الی 20 ثانیه نخست فعالیت های شدید و بی هوازی خواهد شد و همچنین به طور بالقوه برای بافر کردن اسید لاکتیک و به تاخیر انداختن خستگی مناسب است.

 

مصرف پروتئین ها و حجیم کردن عضلات

مصرف خودسرانه پروتئین ها و مکمل های ورزشی در بسیاری از باشگاه ها رواج دارد اما در صورتی که در استفاده از این ترکیبات دقت کافی صورت نگیرد می تواند عوارض خطرناکی مانند فشار خون و آسیب به کلیه را به همراه داشته باشد.
متاسفانه در باشگاه های ورزشی و در بین مربیان عقاید و باورهای اشتباهی در مورد مصرف مواد غذایی و استفاده از مکمل ها و پروتئین ها وجود دارد که هیچ پایه و اساس علمی ندارند. برای مثال برخی از مربیان به ورزشکاران توصیه می کنند از آب، مواد شیرین یا مواد غذایی که نشاسته دارند استفاده نکنند. این یکی از باورهای اشتباه در بسیاری از باشگاه هاست و برخلاف تصور عموم این مواد باعث افزایش وزن بعد از ورزش کردن نمی شوند. در برخی از باشگاه ها به ورزشکاران توصیه می شود برای افزایش وزن از پروتئین ها استفاده کنند در حالی که این روش ها تاثیر زیادی بر تناسب اندام ندارد. در افرادی که دچار کمبود وزن هستند، مصرف یک قاشق غذاخوری پودرهای پروتئین می تواند مفید باشد اما مصرف بیش از حد آن ممکن است آسیب های جدی به بدن وارد کند.

 

استروئید های غیر مجاز 

این روزها استفاده از انواع هورمون های نیروزا میان جوانانی که تب داغ تناسب اندام و عضلانی شدن را در سر دارند رایج شده است. بعضی از این ورزشکاران که هم ورزشکار حرفه ای و هم مبتدی جزو آنها هستند، بدون توجه به عوارض هورمون ها و فقط برای رسیدن به هدف کاذبی که در سر دارند سلامتی شان را به خطر می اندازند.
بعید به نظر می رسد ورزشکار باشید و برای یک بار استفاده از این هورمون ها به شما پیشنهاد نشده یا اسم آنها در باشگاه ها به گوش تان نرسیده باشد. دانشمندان دریافته اند استروئیدهای آنابولیک می توانند رشد ماهیچه های اسکلتی را در جانوران آزمایشگاهی تقویت کنند. پس از این کشف، وزنه برداران و بدنسازان و سپس ورزشکاران سایر رشته های ورزشی از این ترکیبات استفاده کردند. به این ترتیب، استفاده نادرست از استروئیدها در میان ورزشکاران شایع شد.

این داروها براساس تنوعی که دارند، تاثیرات منفی مختلفی بر سیستم غدد بدن بر جای می گذارند و به شدت بر غدد جنسی تاثیر منفی دارند. برخی از این داروها می توانند کاهش عملکرد و اندازه غدد جنسی، عقیم شدن و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند، گذشته از این موارد هورمون های رایج در بدنسازی حتی آثار منفی بر کبد و کلیه ها هم می گذارند.

باید این واقعیت را گفت که ورزش نکردن به مراتب خطر کمتری از ورزش کردن با مصرف هورمون و مکمل های سرشار از ناخالصی دارد.

استروئیدهای آنابولیک را می توان از طریق خوراکی یا تزریق به عضله مصرف کرد. اکثر افراد با مصرف قرص شروع می کنند، اما ممکن است درنهایت  به تزریق که موجب آسیب کبدی کمتری می‌شود، برسند.

استروئیدهای رایج: 

 خوراکی

  •  استانوزولول
  •  اکساندرولون
  •  آنادرول

 تزریقی

  •  تستوسترون
  •  ناندرولون

هنگام مصرف استروئیدهای آنابولیک، مصرف کنندگان اغلب آن‌ها را در چرخه‌های ۶ تا ۱۲ هفته ای مصرف می کنند،اغلب هم  دو یا چند نوع مختلف را مخلوط می کنند، یا ممکن است دوزها را به آرامی کاهش دهند. این شیوه‌های مصرف‌ به نام رژیم  دوچرخه سواری، پشته‌ای و هرمی شناخته می شوند.

آیا این داروها ایمن هستند؟

مختصر و مفید: نه، این داروها طیف وسیعی از عوارض جانبی جدی و ناخوشایند دارند.

مصرف بی نظارت استروئیدهای آنابولیک با مرگ ناگهانی قلبی هم مرتبط است. در یک تحقیق ارتباط مستقیم مرگ ناگهانی در افرادی که استروئیدهای آنابولیک مصرف می‌کردند بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ شناسایی شد.

 استروئیدها باعث ایجاد سلول های غیر طبیعی چربی و افزایش کلسترول،  ضخیم شدن عضله قلب، ایجاد بزرگی(هیپرتروفی بطن چپ(، افزایش خطر آریتمی قلبی (ریتم غیرطبیعی قلب) و انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) می شود.

سازمان بهداشت جهانی هم هشدار داده است که استفاده نادرست از این داروها موجب اعتیاد می‌شود.


 

خطرات مصرف چربی سوزها

سیستم گوارشی بدن وظیفه دارد غذاهایی را که می خورید هضم کند و ماده مغذی موجود در مواد غذایی را در قسمت های مختلف بدن توزیع کند. قرص های چربی ساز مانع از رسیدن مواد مغذی کافی به قسمت های مختلف بدن می شود و تمام مواد غذایی را به عنوان چربی دفع می کند. نرسیدن مواد مغذی به بدن باعث سوء هاضمه، گرسنگی و پایین آمدن وزن می شود.
شما باید بدانید که هنگام ورزش کردن، برای کاهش وزن، چگونه می توان چربی را از بدن دفع کرد. دانستن این روش ها نه تنها برای حذف سلول های چربی اضافه بلکه برای دفع سموم موجود در چربی ها هم مهم است. شما با افزودن مواد خاص به رژیم غذایی روزانه خود می توانید روند کاهش وزن را سرعت ببخشید. مصرف آب، دانه سویا، میوه جات و سبزی ها و استفاده از چای سبز می تواند بسیار در روند چربی سوزی و دفع سموم از بدن شما کمک کند.

 

هورمون های استروئیدی


انواعی از داروها که از هورمون جنسی مردانه مشتق شده و برای تقویت عضلات استفاده غیرقانونی دارند. وجود این مواد در خون و ادرار ورزشکاران به عنوان دوپینگ محسوب می شود. استفاده از این داروها به خصوص در خانم ها باعث ریزش موی سر، عضلانی شدن بیش از حد و به صورت مردانه، پرمویی، اختلال سیستم باروری و بم شدن صدا می شود.
گاه این عوارض حتی بعد از قطع مصرف داروها نیز باقی خواهد ماند. استفاده از این داروها در مردان هم با وجود اینکه این مواد مشتقات تستسترون هستند، به خاطر سرکوب سیستم ترشح هورمون مردانه درونی، باعث کوچک شدن بیضه ها، عقیمی و بیماری پروستات می شود. علاوه بر این، عوارض کبدی مثل سرطان های کبدی و عوارض روانی شدید این داروها تا سال ها بعد بیمار را آزار خواهد داد.
 

تزریق انسولین برای افزایش انرژی

انسولین جزو داروهای بیماران دیابتی است که بدن آنها به طور طبیعی قادر به ترشح این هورمون نیست. برخی ورزشکاران علاوه بر سوماتوتروپین (هورمون رشد) انسولین را هم به کار می گیرند تا اینکه اثر هورمون رشد را بهبود بخشند.
افراد عادی ممکن است با یک بار تزریق انسولین دچار افت قند خون شدید و شوک هیپوگلیسمی ناشی از آن شوند، به کما بروند و هیچ وقت هم از این کما زنده و سالم بیرون نیایند. به این ترتیب تزریق انسولین به هیچ فرد سالمی صرفا برای افزایش حجم یا انرژی توصیه نمی شود.
 

استروئیدهای آنابولیک؛ تهدید سلامت قلب و عروق

زمانیکه فردی خودسرانه شروع به مصرف استروئیدهای آنابولیک می کند، تعادل کلسترول خونش به هم می ریزد. از طرف دیگر می تواند خشکی و شکنندگی عروق خونی را هم به دنبال داشته باشد. همچنین استروئیدها می توانند پارگی مویرگ ها و افزایش فشار خون را به دنبال داشته باشند. گاهی این افزایش فشار خون تا ابد با فرد خواهد ماند. مصرف مداوم انواع استروئیدها افزایش چربی بد و تری گلیسرید خون و کاهش چربی خوب خون را در پی خواهد داشت. با این حساب تمام این عوامل دست به دست هم می دهند و زمینه ابتلای فرد به بیماری مزمن و ناگهانی قلب و عروق را فراهم می کنند.
 

پمپاژهای خطرناک

بدنسازان همیشه از پمپاژ خونی عضلانی یا اصطلاحا دم کردن بدن به عنوان یکی از نشانه های برنامه تمرین خوب استفاده می کنند در حالی که پمپاژ خونی ضمانتی برای رشد عضلات نیست بلکه تنها یک نشانه است برای اینکه متوجه شوید آیا بدن به تمرین پاسخ و واکنش لازم را نشان داده یا اینکه دچار تمرین زدگی و تمرین بیش از حد شده است.

وقتی که بعد از انجام چند ست تمرینی عضلات تان سرشار از خون می شوند و دم می کنند، متوجه خواهید شد که تمرین در روند درستی قرار دارد ولی متاسفانه بعضی از افراد از این مسئله سوء برداشت داشته اند و به تازگی دارویی تحت عنوان پمپاژ خونی را وارد بازار کرده اند؛ به صورتی که ورزشکار این دارو را قبل از شروع تمرین مصرف می کند و ضربان قلب و فشار خونش بالا می رود، سپس شروع به تمرین می کند که متاسفانه باید گفت این روش بسیار خطرناک است و می تواند فرد را دچار عوارضی همچون ایست قلبی، آسیب رساندن به کبد و کلیه کند.
 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • milad ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    با سلام، من پسری 24 ساله هستم که چند سالی میشه بدنسازی کار میکنم. متاسفانه در اثر مصرف هورمون ناندرلون موهام به طرز شدیدی کم پشت و نازک شدن.ای مساله روی زیبایی ظاهریم تاثیر گذاشته و از این بابت خیلی اذیت میشم! حالا می خواستم بدونم که آیا با وجود 14-15 ماهی که از مصرف این هورمون گذشته، امکان رویش مجدد موهام و متعادل شدن سطح هورمان های بدنم درصورت مراجعه به متخصصین پوست و مو هست؟!!
    • امیر ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      2 0
      سلام ناندرلون چند نوع داره ولی به صورت معمول 18 ماه اثراتش تو بدن میمونه شما یه 3 _ 4 ماهی دیگه صبر کن تغذیتو بهتر کن و از داروخانه 2 ورق زینک پلاس بخر خارجی یک روز درمیان بخور ( تو رژیم غذایت دقت کن که همه نوع مواد مغزی معدنی و ویتامین ها باشه) سو تغضیه نداشته باشی ولی اگر جوش های روی شانه و صورت داری طولانی مدت احتمال کبد چرب جزئی هم باشه به دکتر مراجعه کن (دکتر غدد)
    • محمد ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
      16 2
      حتما بعدش باید دوره پاکسازی بری .
    • محمد ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
      0 0
      حتما بعدش باید دوره پاکسازی بری .
  • ايرج 46ساله ازتهران ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    دركشوري مثل امريكا وكانادا داروها ومكملها باكيفيت بالاوارزان قيمت رواج داردكه براحتي براي هرطبقه ايي قابل تهيه است ولي قيمت بالاي دارو ومكمل اصل جوان ايراني را مجبورميكندباعكسهاي بدنسازان خارجي در حسرت بمانند باساليان سال تمرين اصولي حتي نميتوان وارد يك مسابقه داخلي شد.حالاهي بگوييد عوارض عوارض عوارض
  • بهادر ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    با سلام ! ممنون از اینکه ما جوونا رو از خطرات این نوع دارو های افزایش وزن مطلع میکنید ! تشکر فراوان ....
  • پیمان ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    بدن سازی پروسه ایه که به زمان و حوصله ی زیادی نیاز داره و به هیچ وجه نمیشه راه 3-4 سالرو با 1 آمپول 3-4 ماهه رفت. این از این من خودم چندین ساله که بدن سازی کار می کنم و به هیچ وجه از هیچ دارویی استفاده نمی کنم . جاداره از همه خواهش بکنم تا 1 کسیرو می بینید که بدن خیلی عضلانیو خوبی داره زود در موردش قضاوت نکنید و به آمپول متهمش نکنید چرا که ممکنه 7-8 سال تو این رشته عرق ریخته باشه و واقعا ورزش سنگینیه من خودم بارها شده که وقتی پا کار کردم فشارم به شدت افتاده و تا مرز برگردوندن ناهارم پیش رفتم. عمدا تو مسابقات شرکت نمی کنم تا انگیزه ای برای استفاده این دارو ها نداشته باشم فقط برای خودم کار می کنم این آمپولا جنبه معتادیه روانی رو هم به همراه دارن چون وقتی کسی با اینا صاحب بدن شده فداش که اثر دارو ها کم شد نمی تونه که با هیکل افت کردش بره پیش رفقاش و مجبوره مدام استفاده کنه. جاداره بگم که تغذیه خیلی مهمه و بیشتر این پودرهای پروتئینی یا کراتینی که مصرف میشه به دلیل ضعف تغذیست بنابر این اگر بخواهیم کراتین و پروتئین رو از غذاو میوه بگیریم هزینه های خوردوخوراک به شدت بالا میره . بنابر این یکی دیگر از علت های پناه بردن جوانها به این گونه دارو ها فقر حین ورزش است
  • شاهین ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    31 15
    ممنون از مطالبتون اما خیلی کلی بود واز نظر فیزیولوژیکی بررسی نشده بود. بیشتر به درد کسانی میخورد که فقط اسم این داروها رو شنیدند.
  • رضا ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    22 15
    ممنون. عالی بود
  • امید ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    22 44
    اینو خودت گفتی هههههه چش نخوری
  • shirzad ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    22 15
    خیلی ممنون از راهنمای که واسه جوانها داشتین
  • سهند سامنی ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام من 17 سال سن دارم و از مکمل های بدن سازی به اسم ارنولد استفاده می کنم و قرص امینو هم می خورم می خواستم بدونم عوارضی هم دارد یا نه ؟ با تشکر
  • امیر ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    60 31
    سلام((آیا مصرف کراتین به باشگاه نیاز دارد؟یعنی مصرف کنیم ولی باشگاه نریم تاثیری به بدن داره ؟
    • احمد ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      0 0
      اگه ورزش نمیکنید پس کراتین نباید مصرف کنید..بدن شمابطور طبیعی کراتین میسازه
    • نا شناس ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
      17 6
      عزيزم كراتين قراره قدرت تمرين هاي سنگين با وزنتو افزايش بده بدونه تمرين فقط خرج الكيه
  • امیر ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    کسی نیس جواب منو بده
  • حامد ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    0 0
    من میخوام 10کیلو وزن بیارم چی کارکنم؟
  • Rashad ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
    0 0
    سلام و خسته نباشید ..‌ خیلی ممنون از توضیحات خوبتون ... من ب عنوان یک بدن ساز با سابقه ی تمرینی ۱۳ سال و قهرمانی های زیاد در حد استان و سابقه ی چندین سال استفاده از دارو های استروئیدی یا ب قول عامیانه هورمون توصیه میکنم هیچ وقت هیچ وقت از این مواد استفاده نکنید ... سال های اول با رشد خوب بدن آماده و عالی روبه رو میشوید ولی روز ب روز سلامتیتون ب خطر میوفته ... من خودم با مشکلات زیادی روبه رو هستم و روز ب روز هم ب مشکلاتم اضافه میشه از جمله فشار خون بالا ریزش مو بزرگ شدن ماهیچه ی قلب و درد همیشگی قفسه ی سینه ب دلیل گشاد شدن دریچه ی قلبی و خیلی مشکلات دیگه ... از جوونا و کسانی ک تازه وارد این رشته میشن و قصد استفاده دارن خاهش میکنم ک هیچ وقت هیچ وقت نزدیک استروئید نشین چون علاوه بر عوارض وابستگی شدید روحی و روانی ب این داروها نصیبتون میشه ... نچرال تمرین کنید و قصد پیشرفت دارین تغذیه ی درست و خوابتون درست باشه ب همه چیز میرسین خاهش میکنم مصرف نکنین....
  • علیرضا ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام تمام انچه که گفته شده به مصرف بیش از اندازه ی ان مربوط بوده و در اینجا هم اشاره شده.اگر بدنبال مکمل های اصل هم میگردید کافیه به نماینده های اون شرکت مکمل سازی تو ایران مراجعه کنید.با مصرف به اندازه میشه هم رشد کرد هم سالم بود.البته برای کسی که رژیم غذاییش ارزون قابل تهیه است نیازی به مکمل نیست.
  • علی عزتی ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    0 0
    سلام اقامن دوست دارم هیکلم درشت تربشه الان قدم 185وزنم 75هستش ولی میخام بیشترشه باشگاهم میرم تاالان یک سال خشک کارکردم ازبدنم راضی ام ولی حجم ندارم فقط 10کیلوافزایش حجم بیارم خیلی عالی میشه میخوام موندگارباشه چی پیشنهادمیکنید بدون عوارض یاشه
  • meysam ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    22 4
    من الان تازه شروع کردم به بدنسازی و شدیدا نیاز به حجم دارم یعنی همه ی مکمل ها و داروها ضرر دارن؟؟؟
  • سامان ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    3 0
    سلام من چند ساله بدنسازی کار میکنم دوستانه بهتون میگم استفاده نکنید از این تستا من استفاده کردم نزدیک بود سکته قلبی کنم خیلی خطرناکه پس با جونتون بازی نکنید
  • بدنساز ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    0 0
    با سلام من بیشتر از 21 ساله که کشتی و بدنسازی کار میکنم وکلن رشتم بدنسازی هست .اگر ورزش رو برای سلامتی میخواین سالم ورزش کنین .اگر ورزش رو برای خود نمایی و اینکه به زور و غیر طبیعی به حجم برسونین منتظر عواقب غیر طبیعی هم باشید .بدنسازی کار هر کسی نیست.استعداد بدنسازی در هرکسی وجود نداره و این مسئله باعث شده بیش از نود درصد بدنسازها به داروها و مکملها رو بیارن و برای خود نمایی بدنهای پوشالی درست میکنن .
  • محدثه ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    0 0
    سلام درمان یاراهی وجودداره که امپول های بدنسازی بعد۷یا۸ سال ازبدن خارج بشه؟ممنون میشم پاسخ بدید