سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 125268

محققان آمریکایی با مطالعه تاریخچه ابولا متوجه شدند که اجداد این ویروس کشنده 23 میلیون ساله هستند.

سلامت نیوز: محققان آمریکایی با مطالعه تاریخچه ابولا متوجه شدند که اجداد این ویروس کشنده 23 میلیون ساله هستند.

به گزارش ایرنا از ساینس، این تحقیق نشان می دهد که «فیلوویروس ها» خانواده ای که ابولا و ویروس کشنده مشابه آن به نام «ماربورگ» (Marburg) متعلق به آن هستند، دست کم 16 تا 23 میلیون ساله هستند.

این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه بوفالو آمریکا انجام شد به بازنویسی تاریخچه خانواده ابولا و ابداع واکسن های جدید کمک می کند.این کشف می تواند به ابداع واکسن های جدید منجر شود.

بر اساس این مطالعه، فیلوویروس ها احتمالا در عصر «میوسن» وجود داشتند و تکامل آنها به ایجاد ابولا و ماربورگ منجر شد.

این مطالعه موجب افزایش دانش محققان درمورد فیلوویروس ها می شود؛ کارشناسان زمانی معتقد بودند که فیلوویروس ها حدود 10 هزار سال پیش همزمان با ظهور کشاورزی به وجود آمده اند،

اما این مطالعه جدید سن این خانواده را به زمان ظهور میمون ها بزرگ بازمی گرداند.

«درک تیلور» استاد علوم بیولوژیکی دانشگاه بوفالو می گوید: فیلوویروس ها کهن تر از چیزی هستند که پیش از این تصور می شد.

بر اساس این مطالعه، شناخت اطلاعات بیشتر در مورد تکامل نسبی ابولا و ماربورگ می تواند بر تهیه واکسن ها و برنامه های کشف پاتوژن های نوظهور تاثیر گذارد.

اولین شیوع ابولا در انسان ها در سال 1976 نمایان شد؛ این در حالی است که محققان هنوز اطلاعات اندکی در مورد تاریخچه این ویروس دارند.

این کمبود اطلاعات در مورد ویروس ماربورگ نیز که برای اولین بار در سال 1967 در انسان ها تشخیص داده شد و ماه جاری منجر به مرگ یک امدادگر بهداشتی در اوگاندا شد، همچنان وجود دارد.

محققان می گویند: شناخت اجداد این ویروس می تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند.

این مطالعه در شماره ماه سپتامبر مجله PeerJ منتشر شده است.

سازمان جهانی بهداشت در روزهای اخیر اعلام کرده که شمار موارد ابتلا به بیماری در هشت کشور قربانی آن، از 10 هزار نفر گذشته و شمار تلفات آن نیز به مرز پنج هزار نفر نزدیک شده است.

طبق این گزارش از مجموع 10 هزار و 141 فرد مبتلا به بیماری ابولا، تعداد 4 هزار و 922 تن جان خود را از دست داده اند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین دو کشور آفریقایی نیجریه و سنگال را از چنگ ابولا رها و پاک اعلام کرده است.

به گفته این سازمان، در حال حاضر تعداد چهار هزار و 655 بیمار مبتلا به ابولا در لیبریا، سه هزار و 896 نفر در سیرالئون، یکهزار و 553 نفر در گینه، 20 نفر در نیجریه، چهار نفر در امریکا و یک نفر در هر یک از کشورهای سنگال، اسپانیا و مالی بسر می برند.

دوره زمانی تعیین شده برای اعلام پاک بودن هر کشور از بیماری ابولا، مدت 21 روز از سوی سازمان جهانی بهداشت تعیین شده و با توجه به اینکه طی 42 روز گذشته موردی از ابتلای جدید به این بیماری در نیجریه و سنگال پیدا نشده است، این سازمان، آنها را 'پاک' معرفی کرد.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان ساخت که در طول هفت ماه شیوع بیماری ابولا، تاکنون 450 تن از کارکنان بهداشتی به آن مبتلا شده اند که 228 مورد در لیبریا، 127 تن در سیرالئون، 80 مورد در گینه، سه نفر در امریکا و یکی در اسپانیا بوده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha