سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 125278

محققان آمریکایی آزمایش جدیدی برای غربالگری سرطان روده بزرگ ابداع کرده اند که بدون نیاز به کولونوسکوپی، دی.ان.ای مرتبط با این سرطان را در مدفوع کشف می کند.

سلامت نیوز: محققان آمریکایی آزمایش جدیدی برای غربالگری سرطان روده بزرگ ابداع کرده اند که بدون نیاز به کولونوسکوپی، دی.ان.ای مرتبط با این سرطان را در مدفوع کشف می کند.

به گزارش ایرنا از آسوشیتدپرس، این آزمایش که توسط محققان «کلینیک مایو» در آمریکا ابداع شده است ماه گذشته به تصویب اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا رسید.

این آزمایش که «کولوگارد» (Cologuard) نام دارد توسط شرکت اگزکت ساینسز «Exact Sciences » وابسته به کلینیک مایو به فروش می رسد.

این اولین آزمایشی است که به دنبال دی.ان.ای مرتبط با سرطان در مدفوع می گردد.

بسیاری از آزمایش های مدفوع که اکنون انجام می شود به دنبال خون می گردد که می تواند نشانه از وجود یک تومور باشد.

اما در آزمایش کولوگارد علاوه بر جستجوی خون در مدفوع، دی.ان.ای را که می تواند نشانه از سرطان یا رشد های پیش از سرطان به نام «پولیپ» باشد، تشخیص داده می شود.

به این ترتیب میلیون ها نفر که از غربالگری سرطان روده بزرگ به دلیل ترس از درد پرهیز می کنند، می توانند به راحتی در خانه از این آزمایش غیر تهاجمی که به آماده سازی های دردناک سایر روش های غربالگی نیاز ندارد، استفاده کنند.

برای این منظور فقط کافی است که فرد نمونه ای از مدفوع خود را به آزمایشگاه بفرستد تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.سپس درصورتیکه نتیجه آزمایش مثبت باشد، فرد باید در اقدام بعدی مورد کولونوسکوپی قرار گیرد.

دکتر «برنات کرامر» کارشناس غربالگری موسسه ملی سرطان می گوید، این آزمایش نوید بخش است، اما تاثیر آن بر پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان و نجات جان انسان ها هنوز مشخص نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ارفع کازر ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    سلام. یکی از دوستان تعریف می کرد برای اهدای خون به مراکز انتقال خون رفته بوده اند و اگر آندوسکوپی یا کولونوسکوپی کرده باشید به خاطر خطر ایدز از شما خون نمی گیرند و با این حال تجویز این کار از سوی پزشکان زیاد است چه باید کرد؟